Perehdytyksen yhtenäistäminen, Vaahteramäen palvelutalo
Otetaan käyttöön perehdytyskansio, joka on helposti muokkautuva käytön ja palautteen perusteella. Perehdytyskansiota käytetään tiedon välittämiseksi vakinaisille ja uusille työntekijöille, keikkalaisille ja opiskelijoille.
Toimintamallin nimi
Otetaan käyttöön perehdytyskansio, joka on helposti muokkautuva käytön ja palautteen perusteella. Perehdytyskansiota käytetään tiedon välittämiseksi vakinaisille ja uusille työntekijöille, keikkalaisille ja opiskelijoille.
Perehdytyksessä otettu käyttöön perehdytyskansio, jota on helppo muokata muuttuvien tarpeiden mukaan. Perehdytyskansio on suunnattu uusille työntekijöille, sijaisille ja vakituiselle henkilökunnalle. Se sisältää toiminnan keskeiset periaatteet, prosessit, käytännöt, ohjeistukset, yhteystiedot sekä hyvinvointialueen organisaation. Perehdytyksessä on aina nimetty henkilö, joka vastaa siitä.
Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö
Asumispalveluissa on työntekijöitä, joiden tausta voi olla monista eri kulttuureista, mikä asettaa perehdytykselle omat vaatimukset – kielellinen ja kulttuurinen tausta tulee huomioida perehdytyksessä.
Kehittämisen kohderyhmä oli toisaalta perehdyttäjä ja toisaalta perehdytettävä. Perehdyttäjän roolissa tulee tuntea perehdytyskansion sisältö sekä talon toimintaprosessit. Perehdytettävälle tärkeää on oppia tuntemaan hoitotyö, yksikön toimintaprosessit ja hyvinvointialueen organisaatio.
Jalkauttaessa toimintamallia on tärkeää, että tieto perehdytyskansiosta saavuttaa perehdytystä tekevät henkilöt. Lisäksi on hyvä sopia kansion päivittämiseen liittyvistä käytänteistä, jotta kansion sisältö pysyy ajan tasalla.
Perehdytys on uuden perehdytyskansion myötä tasalaatuisempaa, siitä saatu hyvää palautetta. Perehdytyskansio sisältää työntekemisen kannalta olennaisen toiminnan kannalta. Lisäksi siinä on huomioitu kaksikielisyys. Se on sekä ruotsiksi ja suomeksi. Perehdytyskansiota on helppo muokata aina tarpeen mukaan.