Perehdytyksen yhtenäistäminen, Vaahteramäen palvelutalo

Otetaan käyttöön perehdytyskansio, joka on helposti muokkautuva käytön ja palautteen perusteella. Perehdytyskansiota käytetään tiedon välittämiseksi vakinaisille ja uusille työntekijöille, keikkalaisille ja opiskelijoille.​

Toimintamallin nimi
Perehdytyksen yhtenäistäminen, Vaahteramäen palvelutalo
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Otetaan käyttöön perehdytyskansio, joka on helposti muokkautuva käytön ja palautteen perusteella. Perehdytyskansiota käytetään tiedon välittämiseksi vakinaisille ja uusille työntekijöille, keikkalaisille ja opiskelijoille.​

Toteutuspaikka
Perehdytystä on kehitetty ympärivuorokautisessa asumispalveluyksikössä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

09.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Perehdytyksessä otettu käyttöön perehdytyskansio, jota on helppo muokata muuttuvien tarpeiden mukaan. Perehdytyskansio on suunnattu uusille työntekijöille, sijaisille ja vakituiselle henkilökunnalle. Se sisältää toiminnan keskeiset periaatteet, prosessit, käytännöt, ohjeistukset, yhteystiedot sekä hyvinvointialueen organisaation. Perehdytyksessä on aina nimetty henkilö, joka vastaa siitä.​

Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö

Toimintaympäristö

Asumispalveluissa on työntekijöitä, joiden tausta voi olla monista eri kulttuureista, mikä asettaa perehdytykselle omat vaatimukset – kielellinen ja kulttuurinen tausta tulee huomioida perehdytyksessä. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä oli toisaalta perehdyttäjä ja toisaalta perehdytettävä. Perehdyttäjän roolissa tulee tuntea perehdytyskansion sisältö sekä talon toimintaprosessit. Perehdytettävälle tärkeää on oppia tuntemaan hoitotyö, yksikön toimintaprosessit ja hyvinvointialueen organisaatio. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jalkauttaessa toimintamallia on tärkeää, että tieto perehdytyskansiosta saavuttaa perehdytystä tekevät henkilöt. Lisäksi on hyvä sopia kansion päivittämiseen liittyvistä käytänteistä, jotta kansion sisältö pysyy ajan tasalla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perehdytys on uuden perehdytyskansion myötä tasalaatuisempaa, siitä saatu hyvää palautetta. Perehdytyskansio sisältää työntekemisen kannalta olennaisen toiminnan kannalta. Lisäksi siinä on huomioitu kaksikielisyys. Se on sekä ruotsiksi ja suomeksi. Perehdytyskansiota on helppo muokata aina tarpeen mukaan.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Perehdytyskansiota suunniteltaessa on tärkeää huomioida toiminta ja siihen liittyvät prosessit. Lisäksi on hyvä huomioida, mikä on se ryhmä/ryhmät, jolle perehdytyskansioita voi käyttää. ​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä