Perhekeskuksen systeemisen verkostotyön prosessimalli, jonka tarkoituksena on vahvistaa monialaisen työn yhteistoiminnallisuutta, dialogisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta. Työkalu SOTE-integraatioon. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla on samaan aikaan useampia perhekeskuksen palveluita kehittäviä hankkeita, joiden kanssa kehittämistyötä on pyritty tekemään yhdessä. 

Osana Pirkanmaan tulevaisuuden SOTE-keskus-hanketta kehitetään perhekeskuksiin yhtenäisempiä käytäntöjä ja toimintamalleja, joiden kautta pyritään asiakasnäkökulmasta palvelujen yhdenvertaisuuteen ja saatavuuden parantamiseen sekä laadun ja vaikuttavuuden vahvistamiseen.

Kehittämisen painopisteenä lapsi- ja perhepalvelujen muutoskokonaisuudessa on muun muassa monialaisten yhdessä tekemisen käytäntöjen kehittäminen sekä asiakasosallisuutta ja kokonaisvaltaista kohtaamista ja tarkastelua vahvistavien toimintamallien ja käytäntöjen käyttöönoton vahvistaminen.

Tulevaisuuden lastensuojeluhanke, MONNI-hanke, kehittää lastensuojelun monialaista yhdessä tekemistä lastensuojelun piirissä olevien perheiden saaman tuen vahvistamiseksi. 

Kansallisesti lastensuojelussa vaativiin asiakastilanteisiin on kehitetty ja laajasti käyttöönotettu työn vaikuttavuuden ja laadun tueksi systeemistä toimintamallia, josta on kertynyt hyviä kokemuksia. Perhekeskuskehittämisessä kehitetään sitä, mitä systeeminen toimintamalli ja työote voisivat olla Pirkanmaan lapsi- ja perhepalveluissa laajemmin perustasolla, myös lastensuojelun ja muiden palveluiden yhdessä tekemisessä. Opimme samalla yhdessä systeemisen muutoksen tekemistä. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteiskehittämistä on koordinoinut PirSOTE-hanke. Kehittämisprosessi on suunniteltu ja fasilitoitu yhdessä MONNI-hankkeen kanssa.

Yhteiskehittämisprosessi on toteutettu kehittäjäryhmässä, joka koostuu yhdeksän kunnan perhekeskuksesta, jotka ovat valinneet systeemisen työotteen vahvistamisen yhdeksi kehittämisensä painopisteeksi osana PirSOTE-hanketta. Konkreettisesti kehittäjäryhmässä on jäsenenä kunkin perhekeskuksen valitsemat kehittäjät, joita on ryhmään tullut useista eri lapsi- ja perhepalveluista. Tämän lisäksi perhekeskuksissa on mahdollista koota kehittämisteeman ympärille oma kehittäjäjoukkonsa.  Lisäksi kehittäjäryhmään on kutsuttu mukaan Pirkanmaan LAPE-hankkeet, jotka kiinnittyvät teeman kehittämiseen.

Yhteiskehittämisprosessissa on pyritty toimimaan systeemisellä työotteella. Tämä tarkoittaa sitä, että työskentelyssä on lähdetty liikkeelle tavoitteista ja tarpeista, joihin käytännön ratkaisuja on pohdittu yhdessä. Työskentelyssä on hyödynnetty systeemisyyttä tukevia työkaluja, kuten monitoiminnallista auttamiskarttaa sekä avointa kirjaamista. Työskentelyssä on edetty ennalta tietämättä, prosessin kehikko on fasilitoitu, mutta sisältö määrittynyt tarpeen mukaiseksi dialogin kautta. Kaikkien osallistuneiden osaamista ja näkemyksiä on pyritty hyödyntämään. 

Kehittäjäryhmän tapaamisten välillä on jäsennetty keskustellut asiat kokonaisuudeksi.

Kehittäjäryhmässä työstetyn toimintamallin ja ratkaisujen työstämiseen on kutsuttu mukaan laajemmin Pirkanmaan LAPE-toimijat Pirkanmaan LAPE-työryhmän tapaamisessa sekä erillisessä työpajassa. 

Kehitettyä systeemisen verkostotyön prosessimallia työstetään kehittäjäryhmän ulkopuolella perhekeskuksissa työpajoissa yhdessä ammattilaisten sekä kehittäjäasiakkaiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoittelemme lapsi- ja perhepalveluiden toimintakulttuurin muutosta. Tavoittelemme toimintaa, jossa asiakas saa perhekeskuksessa vahvemmin tarpeisiinsa vastaava palvelua. Ytimessä on ajatus toiminnasta, joka on asiakaslähtöistä eikä palvelulähtöistä. Tarkoituksenamme on, että verkostotyön prosessimalli on työkalu muutoksen vahvistamiseksi.

Kehittämällä systeemistä lapsi- ja perhepalvelujen verkostotyön prosessimallia tavoittelemme palveluiden laadun ja vaikuttavuuden vahvistumista, varhaisempaa monialaista tukea lapsille ja perheille sekä palveluiden painopisteen siirtymistä peruspalveluihin.

Tavoittelemme asiakkaalle yhteensovitettuja palveluita, jotka ovat yhteiskoordinoituja ja joissa vältetään tehokkaammin päällekkäisen työn tekemistä. Tarkoituksena on, että työntekijöiden resurssit kohdentuvat vahvemmin monialaiseen yhteistyöhön. Tavoittelemme muutosta, jossa toiminnassamme siirtyisimme erillisestä yhteistyöstä "yhteiseen toimijuuteen" yhteisen asiakkaan ympärille. Pyrimme pois lähettämisen kulttuurista.

Asiakaslähtöisyyden osalta tavoittelemme asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaista huomioimista ja työskentelyn pohjautumista asiakkaan tarpeelle. Tämä tarkoittaa sitä, että sitä, kuinka onnistumme vastaamaan asiakkaan tarpeisiin, olisi myös arvioitava yhdessä asiakkaan kanssa.

Lisäksi ajattelemme, että verkostotyön prosessimallin avulla vahvistamme myös työntekijöiden työnhyvinvointia, kun tilanteita ratkotaan vahvemmin yhdessä monialaista osaamista hyödyntäen ja vastuuta jakaen.

 

 

Muutoksen mittaaminen

Kokevatko asiakkaat toiminnan vastaavan tarpeisiinsa? Kuinka se vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa?

Onko palveluissa käytössä työn prosessin eri vaiheissa työkaluja ja käytäntöjä systeemisen toiminnan tukemiseksi?

Toteutussuunnitelma

1. Ymmärryksen muodostaminen siitä, mistä oikeastaan puhutaan, kun puhutaan systeemisestä työotteesta lapsi- ja perhepalveluissa?

2. Kehittämisprosessin käynnistäminen

2.1 Paikallisten systeemiseen työotteeseen ja systeemisyyteen liittyvien kehittämistarpeiden määrittely ja niiden pohjalta kehittämisprosessin suunnittelu

3. Paikallisten tavoitteiden määrittely (1. millaista muutosta tavoitellaan, miksi kehitetään systeemistä työotetta lapsi- ja perhepalveluissa 2. Mitkä käytännön tavoitteet systeemisen työotteen osalta, esim. tiimimalli, verkostotyön malli, muuta?)

3.1 Kohti jaettua ymmärrystä ja vahvempaa tilannekuvaa: Mikä tällä hetkellä haastaa tavoitteen saavuttamista

3.2 Kohti jaettua ymmärrystä ja vahvempaa tilannekuvaa: Mikä tällä hetkellä mahdollistaa tavoitteen saavuttamista, millaisia ratkaisuehdotuksia

3.3. Ratkaisuehdotusten pohjalta yhteiseen suunnitelmaan - yhteisen kehittämisprosessin pohjaksi - 

millaisin askelein etenemme kohti tavoitettamme?

4. Maakunnallisen perhekeskuksen mallin työstö; millaisella työskentelyllä vahvistamme systeemisyyttä? Millaisia käytäntöjä ja työkaluja tarvitsemme systeemisen toiminnan tueksi? Millainen kehikko (periaatteet, käytännöt ja työkalut) tulisi olla, jotta voidaan puhua systeemisestä työotteesta? 

5. Perhekeskukset työstävät yhteisen kehikon pohjalta omiin tarpeisiinsa vastaavan mallin tai vahvistavat jo käytössä olevien toimintamallien systeemisyyttä.

6. Muutoksen tueksi laaditaan (perhekeskusten tarpeesta käsin): 

- Työpajasarja siitä, kuinka systeemistä verkostotyön prosessimallia on mahdollista viedä eteenpäin kunnassa systeemisellä työotteella 

- Mallinnus systeemisellä työotteella toimivasta kehittämisverkostosta

- Kaksi videota systeemisestä työotteesta:

1. Mitä on systeeminen toimintamalli lapsi- ja perhepalveluissa?

2. Systeeminen verkostotyön prosessimalli - esittely 

 

 

 

 

 

 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hyödynnämme kansallista lastensuojelun systeemistä toimintamallia systeemisen verkostotyön prosessimallin kehittämisessä.  

Lisäksi hyödynnämme kehittämisprosessin systeemisyyden varmistamisessa THL:n jäsentämiä systeemisen muutoksen johtamisen työkaluja, jotka löytyvät Systeeminen muutoksen johtaminen: opas esimiehille ja johtajille- oppaasta (THL 2019).

Liitteet
Ratkaisun perusidea

1. Kehittäessä systeemistä työotetta lapsi- ja perhepalveluissa, oli ensin jäsennettävä se, mitä tarkoittaa systeeminen toimintamalli perhekeskuskessa. Mistä puhumme puhuessamme systeemisyydestä lapsi- ja perhepalveluissa? Kehitimme yhteistyössä Synesis oy:n kanssa PowerPoint-muotoon jäsennys siitä, mitä systeeminen työote on perhekeskuksessa. Jäsennys on tehty yhteiskehittämisen, keskustelun ja yhteisen näkemyksen muodostamisen pohjaksi.  Jäsennys on liitteenä. 

Jäsennyksen pohjalta kuntien kehittämistyön tueksi sekä systeemisen työotteen osaamisen ja yhteisen näkemyksen vahvistamiseksi teimme videon siitä, mitä on systeeminen toimintamalli lapsi- ja perhepalveluissa. Video on liitteenä. 

2. Toisena ratkaisuna tavoitteeseen pääsemiseksi kehitimme yhteiskehittämisprosessissa Pirkanmaan perhekeskuksen systeemisen verkostotyön prosessimallin. Kehittämistyön ytimessä on ollut kysymys siitä, millainen olisi perhekeskuksemme yhteinen monialainen toimintamalli, jonka avulla voimme vahvistaa toimintamme systeemisyyttä?

Systeeminen verkostotyön prosessimallissa toimintaa ohjaavat systeemisen työn keskeiset periaatteet: 

1. Dialogisuus ja yhteistoiminnallisuus

2. Pyrkimys luoda jaettu ymmärrys tilanteesta

3. Konkreettiset, yhteiset, pienten askelten suunnitelmat

4. Uteliaisuus ja avoimuus erilaisille tulkinta- ja ratkaisuvaihtoehdoille (ei tiedetä valmiiksi)

5. Pyrkimys oppia jatkuvasti lisää siitä, miten voidaan olla perheille avuksi

6. Perheen asiantuntijuuden, historian ja kokemusten huomioiminen

7. Suhteen luominen lapseen ja perheenjäseniin

8. Lapselle ja perheelle tärkeiden suhteiden tutkiminen

9. Arvostus, voimavarakeskeisyys ja toiveikkuus

Jotta näihin toiminnan periaatteisiin päästään, tarvitaan yhdessä sovittuja konkreettisia toimintarakenteita ja käytäntöjä. Yhteinen monialainen työ asiakkaan kanssa nähdään toimintamallissa prosessina. 

- Prosessi lähtee liikkeelle siitä, että tunnistetaan asiakkaan tarve monialaiseen työskentelyyn. Lähtökohtana on, että tässä kohtaa ei lähetetä asiakasta eteenpäin toisiin palveluihin, vaan pyritään kutsumaan koolle tarvittavat toimijat. Pyrkimyksenä on, että yhteinen verkostotapaaminen toteutetaan asiakkaan kannalta tarkoituksenmukaisessa ja turvallisessa paikassa. 

- Vastuu koollekutsumisesta on lähtökohtaisesti sillä työntekijällä, joka havaitsee tarpeen. Perhekeskuksessa voi olla myös koordinaattori, joka vastaa monialaisten verkostotapaamisten koollekutsumisesta. Lisäksi asiakkaalla voi olla omatyöntekijä, joka vastaa koollekutsumisesta. Joka tapauksessa, perhekeskuksessa tulee olla määriteltynä se, kenellä vastuu on.

1. Osana prosessia ensimmäisenä askeleena on valmistautuminen lapsen ja perheen kanssa verkostotapaamiseen.

- Mietitään ja määritellään yhdessä se asia, mihin lapsi tai perhe toivoo ratkaisua ja tukea? Mikä on verkostotapaamisessa käsiteltävä ydinasia?

- Mietitään yhdessä, ketkä kutsutaan koolle pohtimaan ja ratkaisemaan ydinasiaa. Koolle kutsutaan ammattilaisten lisäksi lapsen tai perheen verkostosta olennaisia tahoja. 

- Sovitaan, mitä tilanteesta kerrotaan verkostotapaamisessa ja kuka kertoo. Mitä on tarpeen kertoa, jotta saadaan ratkaisuja?

- Lisäksi on mahdollista käyttää erilaisia työkaluja, joilla saadaan yhteistä kuvaa perheen läheisverkostosta ja sekä kokemuksista. Käytetään esimerkiksi sukupuu- ja aikajanatyöskentelyä. Näitä kokonaiskuvia on mahdollista hyödyntää ja täydentää verkostotapaamisessa. 

- Käydään lävitse työmuoto, miten prosessi etenee ja kuinka verkostotapaamisessa työskennellään. 

2. Valmistaudutaan koolle kutsuttavien kanssa verkostotapaamiseen. 

- Käydään lävitse työskentelymuoto

3. Yhteinen työskentely verkostotapaamisessa

Keskeistä työskentelytavassa on työn läpinäkyvyys, kohtaaminen, sensitiivisyys ja lupaa kysyvä työote. 

Tapaamisella käydään reflektoivaa keskustelua ydinasiasta, laaditaan yhteinen suunnitelma ja arvioidaan yhdessä sitä, kuinka olemme onnistuneet vahvistamaan lapsen ja perheen hyvinvointia. 

- Tapaamisella on systeemisyyttä (asiakaslähtöisyyttä, dialogisuutta ja yhteistoiminnallisuutta) tukeva rakenne.

 Rakenteena voi olla hypoteesi-työskentely (yhdessä sen pohtiminen, mistä haasteessa, johon asiakas toivoo ratkaisua, on kyse sekä sen, millaisia ratkaisuja haasteeseen voisi olla).

Rakenteena voi myös olla yhteistoiminnallinen auttamiskartta, jossa lähdetään liikkeelle asiakkaan asettamasta tavoitteesta.

- Tapaamisessa on erilaisia rooleja, joilla on erilaisia vastuita. Vastuiden kautta vahvistetaan systeemistä toimintaa.

Tapaamisessa on puheenjohtaja, jonka tehtävänä on varmistaa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys, muun muassa huolehtimalla työskentelyn etenemisestä sovitulla rakenteella. 

Tapaamisella on kirjaaja, jonka tehtävänä on tehdä yhteinen kirjaus kaikille tapaamiseen osallistujille. Tällöin läsnäolijat voivat keskittyä kuuntelemiseen ja keskusteluun. Kirjausta voidaan tehdä myös "avoimesti", jolloin jo tapaamisella on mahdollista jäsentää keskusteltua kirjaamisella ja tarkastella kirjausta yhdessä.

On tärkeää aikatauluttaa verkostotapaamiset ja niiden välillä tapahtuva toiminta asiakkaan tarpeeseen vastaavalla tavalla. 

4. Verkostotapaamisen jälkeen työskennellään yhdessä laaditun suunnitelman pohjalta yhdessä pienin konkreettisin askelin ja yhdessä joustavin työmuodoin. Muodostetaan esimerkiksi työpariuksia eri palveluiden välille. 

Prosessi jatkuu työskentelyn kiinnittyessä seuraavaan lapsen tai perheen kannalta keskeiseen ratkaistavaan haasteeseen tai tavoitteeseen.

 

 

Liitteet
Mitä on systeemisyys ja systeeminen toimintamalli lapsi- ja perhepalveluissa?
Systeemisen verkostotyön prosessi kuvattuna.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Systeemistä työotetta ja verkostoprosessin käyttöönottoa on mahdollista vahvistaa esimerkiksi yhdessä pidettävien työpajojen avulla. 

 

Liitteet