Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhdessä kaupunginosassa käynnistettiin perhekeskustoimintaa THL:n perhekeskustoimintamallin mukaisena. 

Toimintaympäristö

Perhekeskustoiminta pilotti kohdentui Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhden kaupungin yhden suuren asuntoalueen asukkaille. Väestö alueella koostui erilaisissa sosioekonomisissa tilanteissa olevista perheistä. Alueen asukkaissa nousee myös marginaaliryhmä, jossa työttömyyttä, vähävaraisuutta, maahanmuuttaja taustaisuutta sekä läheisverkosto vähäisyyttä. Pilotin tarkoituksena oli, että keskustan palveluista kaukana oleville perheille perheiden palvelut ovat helposti saatavilla omalla asuinalueella, syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli matalan kynnyksen palveluiden ja toimintojen saavutettavuus. Toiminta oli helposti lähestyttävää, eikä leimannut perhettä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Alueen on väestörakenteeltaan lapsiperhepainotteinen, mutta riittäviä palveluita ei alueella ole. Tavoitteena lapsiperhepalveluiden saavutettavuus perhetoimintojen avulla.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Pilotin toimijoiksi valikoitui äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajat, neuvolan vastaava terveydenhoitaja, kyseisen alueen varhaiskasvatuksen aluejohtaja, kaksi alueen päiväkodinjohtajaa, sosiaalihuollon palveluohjaaja sekä perhekeskustoiminnan koordinaattori joka ohjasi, koordinoi pilottitoimintaan. Työryhmällä oli säännölliset kokoontumiset, joissa kartoitettiin tarpeita ja uudistettiin haastekohtia sekä tiivis yhteydenpito. Työryhmä keräsi tietoa kehittämistarpeista ja tuotti uusia, tarpeen mukaisia toimintoja yhdessä palveluiden toimijoiden kanssa.

Tavoiteltu muutos

Tavoiteltiin konkreettisia, sujuvia ja joustavia työkäytänteitä. 

Vahvistettiin viestintää tiedottamalla ja välittämällä tietoa eri toimijaportaiden kesken. 

Perhekeskustoimintamallin palveluintegraation toteuttamista sekä asiakkaiden, toimijoiden että toimintojen tasoilla.

Luotiin asiakas- ja kehittämistyötä tukevia työryhmiä mm. yhteistoimintojen järjestämiseksi sosiaalihuollon, neuvolapalveluiden, varhaiskasvatuksen, koulun, alueen taidepajan ja yhteisöllisyyttä luovan "toimintojen talon"  kesken.

Toteutussuunnitelma

Jatkossa tulee ottaa käyttöön kehittämisen aikana saavutetut toimivat toimintamallit ja työkäytänteet sekä ylläpitää kehittävää ydintyöryhmää. Koordinointi alueen toimijoiden kesken moniammatillisesti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

 Väestö alueella koostui erilaisissa sosioekonomisissa tilanteissa olevista lapsiperheistä. Alueen asukkaissa nousee myös marginaaliryhmä, jossa työttömyyttä, vähävaraisuutta, maahanmuuttaja taustaisuutta sekä läheisverkosto vähäisyyttä.

Asiakkaille mahdollistettiin jalkauttamalla palvelut omaan luonnonmukaiseen ympäristöön 

  • moni-info palvelu: sovitut perhekohtaiset tapaamiset,
  • sosiaalihuollon palveluohjaus neuvolan ja varhaiskasvatuksen tiloihin
  • lapsiperhesosiaalityö varhaiskasvatuksen  ja neuvolan tiloihin
  • perhekeskuksen kohtaamispaikkatoiminta (MLL, Seamk LivingLab )
  • taidepajatoiminta (kulttuuri ja taide )
  • teemoittaisia palvelutietoiskuja perheen arjesta nousevien aiheiden mukaan
  • lapsiperheiden kotipalvelu ja perhetyö alueelle
  • vanhemmuuden tuki jälkihuollossa vertaisryhmät
  • talouskahvila - vinkkejä lapsiperheiden talouteen (hanke- yhteistyö )

     

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

THL:n perhekeskustoimintamallin toteuttaminen

Ratkaisun perusidea

Yhteistoimijuus ja monitoimijuus pilotissa: perhekeskus liittää toimijat ja toiminnot yhteen, antaa voimia uuteen toimintakulttuuriin ja toisen tekemisen ymmärtämiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • ydinpalveluissa tulee luoda vastinpareja
  • asiantuntijuutta tulee jakaa
  • palveluita tulee keventää
  • palveluista tulee luoda aito kokonaisuus
  • palveluintegraatio tulee toteuttaa eri tasoilla
  • luoda yhteinen käsitys mikä ja mitä perhekeskus on
  • luoda yhteinen käsitys miten asiakas ja perhelähtöisyys toteutuu
  • tulee huomioida lainsäädännölliset uudistukset
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • johtotason sitoutuminen ja tuki
  • jokaisen tulee sitoutua konkreettiseen tekemiseen muutosten mahdollistamiseksi
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Neuvolan ja varhaiskasvatuksen säännöllinen tarpeen mukainen keskinäinen yhteydenpito. Edellä mainittujen lisäksi  sosiaalihuollon palveluohjauksen ja perhekeskuksen koordinaattorin yhteydenpito, neuvonanto ja konsultaatio mahdollisuus. Järjestöjen yhteistoiminnallisuuden aktivoiminen integroituen perhekeskustoimintaan.