Perhekoulu POP® - tukea ja myönteisiä keinoja haastavasti käyttäytyville lapsille ja heidän vanhemmilleen
Perhekoulu on 10 viikon ohjelma 3-6 vuotiaille haastavasti käyttäytyville lapsille ja heidän vanhemmilleen. Se tarjoaa myönteisiä keinoja toimivampaan arkeen ja lapsen kehityksen tukemiseen. Perhekouluun kuuluu myös ohjaajakoulutus ammattilaisille.
Yhteiskunnan kannalta on merkittävää, että poliittisilla päättäjillä on tahtoa ja ymmärrystä tukea taloudellisesti ohjelmia, joissa vanhemmuustaitoja kehitetään. Käypä hoito-suosituksen mukaan haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat saavat tarvitsemaansa tukea psykoedukaation ja psykososiaalisten hoitomuotojen avulla.
Samoin sosiaali- ja terveyspalveluista vastaaville päättäjille sekä työnantajille on tärkeää tiedottaa Perhekoulusta, jotta ymmärretään vanhempien sekä ammattilaisten tarve osallistua näihin ryhmiin. Työnantajat tarvitsevat perusteltua tietoa Perhekoulun vaikuttavuudesta, jotta he näkevät satsauksen merkityksen kauaskantoisesti työntekijän kohdalla.
STEA tukee toimintaa, jolloin hinnat ovat sekä perheille että koulutettaville ohjaajille edullisia ja mahdollisimman monen henkilön saavutettavissa. Perhekoulun pitkäaikaishyödyt näkyvät yhteiskunnallisella tasolla siten, että ajoissa apua saaneet perheet kuormittavat vähemmän erikoissairaanhoidon palveluita ja syrjäytymisriski pienenee. Ammattilaisten kautta toiminta juurtuu laajalle alueelle.
Perhekoulun eri vaiheissa noudatetaan seuraavia ohjeistuksia ja lakeja; Lastensuojelulaki, Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, Terveydenhuoltolaki, Henkilötietolaki, Laki terveydenhuollon ammattilhenkilöistä, Ammattihenkilöiden eettiset ohjeet, Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus.
Päämääränä on tukea mahdollisimman monia perheitä varhaisessa vaiheessa, jolloin yksittäiset oireet ja arjen haasteet eivät kasaudu eivätkä neuropsykiatriset häiriöt vaikeudu. Samanaikaisesti tuetaan vanhemmuutta ja perheiden lähiverkostoa sekä koulutetaan ammattilaisia, jotta tieto-taito leviää mahdollisimman laajalti.
Päätavoite on antaa perheille ja heidän lähiverkostolleen asianmukaista ja uusinta tietoa neuropsykiatrisista häiriöistä ja niiden vaikutuksista lapsen käytökseen/ toimintakykyyn. Samanaikaisesti ohjataan vanhempia sellaisten konkreettisten keinojen käyttöön mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, joilla tuetaan ko. lasten myönteistä kasvatusta ja ennaltaehkäistään vakavampia käytöshäiriöitä.
Pääasiallisena kohderyhmänä ovat perheet, joissa lapsella on haastavaa käytöstä. Asianosaisten, heidän perheidensä ja omaistensa lisäksi kohderyhmänä ovat päivähoidon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Tavoiteltavina tuloksina on keinojen juurruttaminen perheiden arkeen sekä suoraan että välillisesti perheiden kanssa toimivien ammattilaisten kautta.
Toiminnan tuloksena neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyvä tieto ja käytännön tukitoimet tulevat perheiden ja ammattilaisten käyttöön. Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa annetun ja oikein kohdistetun avun hyödyt näkyvät välittömästi esimerkiksi vanhempien voimaantumisena, perheen sisäisen vuorovaikutuksen parantumisena ja ammattilaisten lisääntyneenä tieto-taitona. Kyseisen asiakkaan jatkotuen tarve vähenee ja pystymme auttamaan yhä useampaa uutta avun tarvitsijaa. Pitkäaikaishyödyt näkyvät myös yhteiskunnallisella tasolla: ajoissa apua saaneet kuormittavat vähemmän erikoissairaanhoidon palveluita (esim. vakavimpien käytöshäiriöiden ja masennuksen kehittymistä on voitu ennaltaehkäistä) ja syrjäytymisriski pienenee. Ammattilaisten kautta toiminta juurtuu laajemmalle alueelle.
Barnavårdsföreningenillä on mahdollisuus kehittää ja muokata POP -menetelmää edelleen perheiden ja ammattihenkilöiden kysynnän ja tarpeen mukaan. Lisäksi yhdistyksen yhteistyö eri lastensuojelutoimijoiden kanssa luo tietoa siitä, mille yhteiskunnassa on kulloinkin tarvetta.
Päätavoite on perheiden tukeminen.
Vanhempien näkökulma:
- Vanhempien luottamus itseensä vanhempana kasvaa ja he kokevat pystyvänsä vaikuttamaan omaan ja lapsensa käyttäytymiseen sekä vuorovaikutuksen laatuun.
- Vanhemmat kokevat arjen haasteet selkeimmiksi rajata ja tarttua saatuaan konkreettisia keinoja toimia lapsen kanssa arjessa.
- Vanhempien tietämys haastavan käytöksen mekanismeista ja omista vaikutuskeinoista lisääntyy.
- Perheen kokonaisilmapiiri muuttuu myönteisemmäksi
Ammattilaisnäkökulma:
- Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisten sekä näiden alojen opiskelijoiden osaaminen lisääntyy.
- Perhekoulu POP:in keinot juurtuvat ja ovat yhä useamman saatavilla.
- Tietoisuus haastavan käytöksen mekanismeista ja tukikeinoista leviää.
- Yhteistyömahdollisuudet leviävät yli sektorirajojen.
Organisaationäkökulma:
- Taloudelliset vaikutukset; suhteellisen pienellä panostuksella kauaskantoiset vaikutukset;
- Hyvin toimivana mallina kustannustehokas; ei jatkuvia kuluja uuden kehittämiseen liittyen.
- Uudet yhteistyömahdollisuudet
Arvioitava muutos:
Tavoitteena on, että vanhemmat oppivat uusia keinoja tukea haastavasti käyttäytyvää lasta myönteisellä tavalla sekä ymmärtämään asioita lapsen näkökulmasta. Sitä kautta tavoitteena on vanhempien voimaantuminen ja keinottomuuden & erilaisuuden kokemuksen väheneminen sekä arjen helpottuminen. Tiedon ja konkreettisten keinojen hyödyntämisen myötä myös vuorovaikutus lapsen kanssa muuttuu myönteisemmäksi ja lapsi nähdään aikaisempaa myönteisemmässä valossa.
Kun lapsi on samanaikaisesti Perhekoulussa omassa ryhmässään oppinut mm vuoron odottamista, impulssien hallitsemista, leikkiin keskittymistä ja asioiden loppuun asti viemistä, saa hän enenevässä määrin myönteistä palautetta Perhekoulun aikana ohjaajilta ja vanhemmilta, ja Perhekoulun jälkeen vanhempien lisäksi sisaruksiltaan ja päivähoidosta. Näin myös lapsen käsitys itsestään muuttuu myönteisemmäksi ja käytöshäiriöiden tai muiden neuropsykiatristen ongelmien kasautumisen riski osaltaan vähenee.
Samanaikaisesti lisäksi ammattilaiset oppivat ohjaajakoulutuksessa näitä tieto-taitoja toteuttaakseen niitä omassa työssään muiden perheiden kanssa. Myös Perhekouluun osallistuvan lapsen päiväkoti ja muu verkosto saavat tätä tieto-taitoa konsultaatioiden ja verkostotapaamisen myötä.
Perhekoulu POP :sta on tehty tohtorin väitöskirja, Eeva-Liisa Salmi (2008): The Family School. The Impact of a Group Training Programme on Overactive Hard-to-Manage Preschool Children and Their Parents. Lisäksi Eija Palomäen psyk. lisensiaattityö: Ryhmämuotoisen lyhytintervention vaikutus leikki-ikäisten lasten käyttäytymisvaikeuksiin. Myös Lastensuojelun Keskusliiton tutkija Petri Paju on osallistunut ohjaajakoulutukseen sekä laatinut kokemuksistaan raportin (2013), jossa kuvataan POP :in vaikutuksia monella eri tasolla. Lisäksi useita pro gradu -tutkielmia sekä opistotason päättötöitä. Viimeisin pro gradu Anna Palmgren (2020) Familjeskolan POP som insats vid barns utmanande beteende.
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
Perhekoulun alkuhaastattelussa vanhemmat täyttävät alkuhaastattelulomakkeen, jossa he vastaavat kysymyksiin arjen sujumisesta (esim. ruokailu-, pukeutumis- ja siirtymätilanteet) ja arvioivat itseään vanhempana. Perhekouluprosessin päätteeksi sekä seurantatapaamisessa kolme kuukautta perhekoulun päättymisen jälkeen, vanhemmat vastaavat jälleen näihin samoihin kysymyksiin. Ammattilaiset ja opiskelijat, jotka osallistuvat Perhekouluohjaajakoulutukseen täyttävät palautelomakkeen Perhekoulun päätteeksi.
Indikaattoreina käytetään POP -ryhmien ja niihin osallistujien määrää vuosittain, samoin osallistujien ikää, sukupuolta ja sosioekonomista taustaa ja kotipaikkakuntaa. Työntekijöiden osalta indikaattoreina käytetään tuntiperusteiseen työajanseurantaan pohjautuvaa työtuntien määrää per POP ryhmä.
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
Arviointimenetelmät ovat laadullisia ja palautteet kerätään kirjallisesti kyselylomakkeiden avulla. Vanhemmille jaetaan palautelomakkeet, joissa osa kysymyksistä on strukturoituja ja osa avoimia kysymyksiä. Ohjaajakoulutukseen osallistuvien palautelomakkeissa kysymykset ovat avoimia.
Perheet ja ohjaajat ilmoittautuvat
Perheet ja ohjaajat täyttävät omat ilmoittautumislomakkeensa ja heidät asetetaan jonoon siinä järjestyksessä kun ilmoittautumislomakkeet ovat saapuneet.
Vanhempien alkuhaaastattelu ja lasten tutustumiskäynti
Vanhemmat täyttävät alkuhaastattelulomakkeen, jossa kartoitetaan sen hetkistä arjen sujuvuutta ja haasteita. Heille kerrotaan Perhekoulun aikataulut. Jokaiselle lapselle on oma erillinen tutustumiskäynti Perhekoulun tiloihin. Lapsen kanssa käydään läpi Perhekoulun päiväohjelma ja säännöt.
Ohjaajien perehdytyspäivä
Ennen Perhekoulun alkua ohjaajille järjestetään perehdytyspäivä. Ohjaajat saavat tietoa Perhekoulun taustasta, sen ideasta, päiväohjelmasta sekä ohjaajien rooleista. Heidät perehdytetään Perhekoulussa tarvittavaan tekniikkaan ja jaetaan koulutusmateriaali.
Perhekouluryhmä kokoontuu 10 kertaa viikon välein
Perhekoulupäivinä ohjaajat saapuvat paikalle noin tuntia ennen perheitä ja heidän kanssaan käydään läpi kuhunkin kertaan liittyvä teema Perhekoulun käsikirjasta. Perheiden saavuttua lapset haetaan yksitellen omaan ryhmäänsä, jossa jokaisella lapsella on oma ohjaaja. Ohjaajat harjoittelevat päivän aikana Perhekoulun käsikirjasta oppimiaan keinoja käytännössä lasten kanssa. Samanaikaisesti vanhemmat kokoontuvat omaan vertaisryhmäänsä. Kouluttajan johdolla vanhemmat keskustelevat kokemuksistaan ja ajatuksistaan edellisen viikon kotitehtävään liittyen. Tämän jälkeen vanhempien kanssa käydään läpi kuhunkin kertaan liittyvä teema käsikirjasta ja he saavat vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen liittyvän kotitehtävän seuraavan viikon aikana toteutettavaksi. Viimeisellä tapaamiskerralla vanhemmat saavat diplomit, lapset saavat kotiin ryhmän aikana tekemänsä päiväkirjat ja ohjaajat saavat todistuksen suoritetusta Perhekoulun ohjaajakoulutuksesta.
Verkostoilta
Verkostoilta on tilaisuus, jonne perheet voivat halutessaan kutsua omaa verkostoaan (esimerkiksi isovanhemmat, kummit, päiväkodin henkilökuntaa). Verkoston henkilöille kerrotaan Perhekoulun ideasta ja keinoista. Tilaisuus järjestetään Perhekoulun puolivälissä.
Palautekeskustelu ja lapsesta tehty kirjallinen yhteenveto vanhemmille
Perhekoulun päätyttyä lastenryhmän kouluttaja on tehnyt kirjallisen yhteenvedon lapsen toiminnasta lastenryhmässä. Yhteenveto käydään läpi vanhempien kanssa ja perheen tarpeiden mukaan heille suositellaan mahdollisia jatkotoimia.
Mahdolliset yksilölliset lisätapaamiset
Perheiden tarpeen mukaan heille suositellaan yksilöllistä perheohjausta ja/tai ohjauskäyntejä perheen kotona.
Konsultaatiokäynti lapsen päiväkodissa
Lastenryhmän kouluttaja tekee konsultaatiokäynnin lapsen päivähoidossa mikäli vanhemmat niin haluavat.
Seurantatapaaminen vanhemmille
Kolme kuukautta Perhekoulun päättymisen jälkeen vanhempainryhmä ja kouluttajat tapaavat. Käydään läpi vanhempien täyttämä seurantalomake, jossa tarkastellaan perheen sen hetkistä arjen sujuvuutta ja haasteita sekä verrataan niitä alkuhaastattelulomakkeen tietoihin.
Perheet, joissa on haastavasti käyttäytyvä 3 - 6 -vuotias lapsi. Lapsella ei tarvitse olla diagnoosia eikä Perhekouluun vaadita lähetettä. Vanhempien subjektiivinen kokemus lapsen haastavasta käytöksestä riittää. Viisi perhettä kerrallaan mahtuu Perhekouluun. Vanhemmat ovat omassa ryhmässään (max. 10 /ryhmä) ja lapset omassaan (max. 5 / ryhmä). Perhekoulun verkostotapaamiseen, jossa kerrotaan Perhekoulussa käytettävistä keinoista sekä Perhekouluajatuksesta, voivat osallistua lapsen isovanhemmat, kummit, sukulaiset sekä päivähoidon työntekijät. Perhe itse kutsuu haluamansa verkoston tapaamiseen.
Vanhempien osallistuminen Perhekouluun edellyttää, että heillä ei ole mielenterveyteen liittyviä ongelmia, jotka estäisivät toimimasta vertaisryhmässä ja estäisivät mahdollisen jaksamisen kotitehtävien suorittamisessa. Toinen vertaisryhmän toiminnan edellytyksistä on yhteinen kieli, koska tulkin käyttäminen ei tue ryhmässä toteutettavaa struktuuria. Vertaisryhmätoimintaan osallistuminen edellyttää avoimuutta siihen osallistujilta. Myös lapsen masennus on este ryhmään osallistumiselle.
Perheiden tulee saada tietoa lapsensa kehityksen tukemisesta, kasvattamisen haasteista sekä Perhekouluun hakeutumisen mahdollisuuksista. Vanhemmat voivat olla itse suoraan yhteydessä Barnavårsföreningeniin puhelimitse, sähköpostitse tai kotisivujen välityksellä ilmoittautuakseen heille sopivaan Perhekoulu ryhmään (suomeksi vai ruotsiksi ja mihin ajankohtaan). Myös julkisen tai yksityisen sektorin toimija/ ko. avun tarpeessa olevan perheen kanssa työskentelevä ammattihenkilö voi suositella / ilmoittaa perheen (yhteistyössä perheen kanssa) Perhekouluun. BF:n toimijoiden taholta huolehditaan, että POP ryhmien käytössä olevat tilat ja välineet ovat asianmukaiset ja säännöllisesti huolletut.
Perhekoulun ohjaajakoulutukseen osallistuvilta vaaditaan, että he ovat sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan ammattilaisia tai alaa opiskelevia henkilöitä. Lisävaatimuksena on, että he ovat työskennelleet/ työskentelevät tai tulevat työskentelemään lapsiperheiden kanssa. Ohjaajakoulutukseen hakeutuvan omalla myönteisellä asenteella sekä halulla käyttää omaksumiaan asioita omassa työssään on tärkeä merkitys.