Perhekumppani
Perhekumppani auttaa paljon tukea tarvitsevia perheitä elämässään eteenpäin. Hän tukee perheitä sitoutumaan heidän tarpeistaan lähteviin tukitoimiin ja hyötymään tarkoituksenmukaisista ja oikea-aikaisista palveluista.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta.
Lapsiperhe omassa elinympäristössään. Palvelun mahdollistajana kunta, tulevaisuudessa sotesta vastuussa oleva maakunta.
Pilottikaupungissa Varkaudessa oli tilanne, että lapsiperheiden erityispalveluiden kustannukset olivat kasvaneet tasaisesti hyvin korkealle tasolle. Samaan aikaan lapsiperheiden keskuudesta kantautui mm. lapsiperheraadin kautta tietoa, että perheet kokivat, etteivät he saaneet apua oikea-aikaisesti tai todellisiin tarpeisiinsa.
Kati Palsanen, SOS-Lapsikylä, Miia Lahtela, SOS-Lapsikylä, Sari Nyberg, Helsingin Diakonissalaitos, Tiina Mikkonen-Reponen, Varkauden kaupunki, Perhekumppanit Olli, Asta ja Heini sekä Kehittäjäperheet Varkaudessa
Ennen kehittämistyön aloittamista tehtiin 325 lapsiperheen erityispalveluiden käytön analyysin Varkauden kaupungissa.
Tämän perusteella olemme pystyneet asettamaan tavoitteet, jotka ovat:
Tulostavoitteet
- Lisätä paljon tukea tarvitsevien lapsiperheiden kokemusta hyvinvoinnista.
- Vähentää paljon tukea tarvitsevien lapsiperheiden tukipalvelujen tarvetta ja lyhentää tukipalvelujen asiakkuuksien kestoa.
- Säästää kumppanuuspalvelun kohteena olevien lapsiperheiden tukipalveluiden kustannuksista 15-20% vuoteen 2022 mennessä.
Toiminnalliset tavoitteet
- Kehittää perhekumppanimallista vaikuttava ja oikea-aikainen palvelukonsepti paljon tukea tarvitseville lapsiperheille
- Luoda perhekumppanimallia tukeva resurssien ohjaus- ja johtamismalli, joka mahdollistaa oikea-aikaisen ja vaikuttavan avun suuntaamisen perheen tarpeisiin
- Edistää virallisen ja epävirallisen auttamisen yhdistämistä
- Toimintakulttuurin muutos kohti tarvelähtöistä auttamista
Käytämme arvioinnissa sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä.
Ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa toteutamme ns. living lab -menetelmää. Olemme vieneet palveluidean mahdollisimman nopeasti käytäntöön. Perhekumppanit kehittävät palvelua yhdessä kehittäjäperheidemme kanssa samalla kun he toteuttavat perhekumppanipalvelua näissä perheissä. Viikottain tai kuukausittain perhekumppanit pysähtyvät pohtimaan oppimaansa yhdessä tai reflektoiden palvelun koordinaattorin kanssa. Perhekumppanit dokumentoivat havaintonsa ja pitävät kirjaan työn kuormittavuudesta. Näiden materiaalien ja perhekumppanien kanssa kehittäjät kokoontuvat aika-ajoin vetämään yhteen opittua ja jatkokehittämään palvelua vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla tukea tarvitsevien lapsiperheiden tarpeita. Nämä yhteiset kehittämispäivät toimivat samalla arviointihetkinä, joista kertyy kumuloituvaa arviointitietoa.
Tilastollista arviointia palveluiden kustannusten kehittymisestä teemme perinteistä tilastomenetelmiä hyödyntäen.
Kehitystyön taustalla oleva tilastollinen analyysi palveluiden käytön elinkaaresta mahdollistaa palveluiden käytön seurannan ja arvioinnin myös tätä aineistoa vasten.
Useita sosiaali- ja perhepalveluita samanaikaisesti käyttävälle lapsiperheelle osoitetaan perhekumppani, jonka tehtävänä on varmistaa perheen tueksi ne palvelut, jotka auttavat perhettä oikea-aikaisesti. Perhekumppani jalkautuu perheen arkeen, on ihmisenä lähellä ja kuuntelee perhettä tukien perheen osallisuutta ja sitoutumista oman hyvinvointinsa vahvistamiseen.
Perhekumppani aloittaa työskentelyn perheen kanssa yhteisellä alkuarvioinnilla. Tämän jälkeen hän työskentelee perheen kanssa muutosvaiheen yli ja varmistaa perheen sitoutumisen ja kokeman hyödyn palveluista. Perhekumppani vastaa perheen tukisuunnitelman toteutumisesta. Lopuksi kumppanin tehtävänä on päättää työskentely hallitusti ja varmistaa, että perhe pärjää sille räätälöidyn palvelukokonaisuuden avulla.
Paljon tukea tarvitsevat perheet.
Tilanne käytännön toimeenpanon aikana:
Palvelun piirissä olevat perheet ovat antaneet palautetta, että he ovat koneet perhekumppanin lisänneen perheensä hyvinvointia. Tätä ei kuitenkaan olla vielä selvitetty palvelun piirissä olleilta perheiltä systemaattisesti. Yksikään perhe ei kuitenkaan ole kieltäytynyt palvelun vastaanottamisesta, mitä voidaan pitää hyvänä tuloksena, kun otetaan huomioon, että tässä joukossa on nimenomaisesti sellaisia perheitä, joiden vanhempien on vaikea luottaa viranomaisiin ja palvelujärjestelmäämme.