Perhesosiaalityön ja lastensuojelun yhdenmukaisten palvelujen järjestämisen periaatteet ja prosessi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallilla pyritään yhdenmukaistamaan lapsiperheiden sosiaalipalveluissa käytettävien tukipalvelujen sisältö ja käyttötarkoitus niin, että asiakkaat ovat yhdenvertaisessa asemassa ja palvelujen käyttöä pystytään hallinnoimaan.
Hyvinvointialuemuutoksen myötä on käynyt ilmi, miten eri tavoin palveluja on käytetty ja järjestetty ympäri maan ja hyvinvointialueen hyvin eri tavoilla. Samaan aikaan hyvinvointialueen säästöpaineet ovat lisänneet tarvetta saada palvelujen seuranta ja käyttö paremmin raamitettua. Palvelujen järjestämiseen liittyy paljon erilaista lainsäädäntöä:
- Perustuslaki (19 § )
- Hallintolaki (44 §)
- Asiakaslaki (4-6 §)
- Asiakastietolaki
- Sosiaalihuoltolaki (37-39 §, 45 §)
- Lastensuojelulaki (26 §, 30 §, 36 §)
- Järjestämislaki (4 §, 8 §, 12 §,14 § ja 15 §)
- Laki hyvinvointialueesta (10 §)
- Valvontalaki (23 §, 24 §, 25 §, 26 §, 29 §)
- Hankintalaki (3 §, 5 §, 43 §, 110 §)
Näiden tarpeiden sekä risteävien tavoitteiden ja lainsäädännön yhteensovittaminen on sosiaalialalla keskeinen kysymys, joka herättää paljon tunteita. Palvelujen järjestämisen periaatteet ja prosessit pyrkivät vastaamaan tähän tavoitteeseen laadukkaasti ja läpinäkyvästi.
Perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa myönnetään palveluja tukemaan lapsia, nuoria ja perheitä ja toteuttamaan suunnitelmallista muutostyötä. Palvelujen sisältö, käyttö, tuotantotapa ja kustannukset ovat eronneet toiminnosta ja alueesta riippuen. Ostopalvelujen käyttö on ollut paikoin hallitsematonta ja talouden seuranta on puutteellista. Hankinta-, valvonta tai järjestämislakia ei usein tunneta, eikä ostopalvelujen valvonta ole kaikkialla systemaattista ja lainmukaista.
Ensisijainen strategiakytkentä: Monituottajamallimme perustuu asiakaslähtöisyyden, kustannustehokkuuden ja yhteiskunnallisen vastuun huomioimiselle.
Lapsiperheiden sosiaalipalveluiden asiakkaita ovat monenlaiset lapsiperheet, joilla on tarvetta tuelle. Tuki voi olla lievää ja tilapäistä tai vankkaa ja pitkäkestoista. Palveluja järjestetään perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa.
Kehittämistyön aikana ei ole osallistettu asiakkaita, vaan projekti on työstänyt jo olemassa olevia ja osin lakisääteisiä palvelukokonaisuuksia ja niiden järjestämistä hyvinvointialueella. Projekti on toiminut hallinnon kehittämisen viitekehyksessä.