Perhesosiaalityön ja lastensuojelun yhdenmukaisten palvelujen järjestämisen periaatteet ja prosessi​​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Toimintamallilla pyritään yhdenmukaistamaan lapsiperheiden sosiaalipalveluissa käytettävien tukipalvelujen sisältö ja käyttötarkoitus niin, että asiakkaat ovat yhdenvertaisessa asemassa ja palvelujen käyttöä pystytään hallinnoimaan.​

Toimintamallin nimi
Perhesosiaalityön ja lastensuojelun yhdenmukaisten palvelujen järjestämisen periaatteet ja prosessi​​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallilla pyritään yhdenmukaistamaan lapsiperheiden sosiaalipalveluissa käytettävien tukipalvelujen sisältö ja käyttötarkoitus niin, että asiakkaat ovat yhdenvertaisessa asemassa ja palvelujen käyttöä pystytään hallinnoimaan.​

Toteutuspaikka
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, perhesosiaalityö ja lastensuojelu​
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

17.05.2024

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa pääsääntöisesti käytössä olevat palvelut ja niiden sisältö sekä käyttötarkoitus on kuvattu selkeästi suomeksi ja ruotsiksi. On luotu yksityiskohtaiset ja selkeät prosessit ja ohjeet, joiden avulla ammattilaiset voivat hoitaa oman osuutensa palvelujen järjestämisen kokonaisuudesta, ml. palvelujen valvonta ja sopimustekniset kysymykset. Molemmat on jalkautettu esihenkilöille ja työntekijöille työpajojen ja koulutusten avulla.

Toimintamallin myötä perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa on yhteinen toimintatapa, jossa myönnettävillä palveluilla on yhtenäiset kriteerit ja sekä järjestämisen että valvonnan toimintamallit ovat selkeät ja laatua sekä talouden hallittavuutta tukevat.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialuemuutoksen myötä on käynyt ilmi, miten eri tavoin palveluja on käytetty ja järjestetty ympäri maan ja hyvinvointialueen hyvin eri tavoilla. Samaan aikaan hyvinvointialueen säästöpaineet ovat lisänneet tarvetta saada palvelujen seuranta ja käyttö paremmin raamitettua. Palvelujen järjestämiseen liittyy paljon erilaista lainsäädäntöä:​

  • Perustuslaki (19 § )​
  • Hallintolaki (44 §) ​
  • Asiakaslaki (4-6 §)​
  • Asiakastietolaki​
  • Sosiaalihuoltolaki (37-39 §, 45 §)​
  • Lastensuojelulaki (26 §, 30 §, 36 §)​
  • Järjestämislaki (4 §, 8 §, 12 §,14 § ja 15 §)​
  • Laki hyvinvointialueesta (10 §)​
  • Valvontalaki (23 §, 24 §, 25 §, 26 §, 29 §)​
  • Hankintalaki (3 §, 5 §, 43 §, 110 §)​

Näiden tarpeiden sekä risteävien tavoitteiden ja lainsäädännön yhteensovittaminen on sosiaalialalla keskeinen kysymys, joka herättää paljon tunteita. Palvelujen järjestämisen periaatteet ja prosessit pyrkivät vastaamaan tähän tavoitteeseen laadukkaasti ja läpinäkyvästi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapsiperheiden sosiaalipalveluiden asiakkaita ovat monenlaiset lapsiperheet, joilla on tarvetta tuelle. Tuki voi olla lievää ja tilapäistä tai vankkaa ja pitkäkestoista. Palveluja järjestetään perhesosiaalityössä ja lastensuojelussa. ​

Kehittämistyön aikana ei ole osallistettu asiakkaita, vaan projekti on työstänyt jo olemassa olevia ja osin lakisääteisiä palvelukokonaisuuksia ja niiden järjestämistä hyvinvointialueella. Projekti on toiminut hallinnon kehittämisen viitekehyksessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia työstettäessä on tärkeää pyrkiä dialogiin ja avoimuuteen työntekijöiden kanssa. Mallin jalkauttaminen ja juurruttaminen edellyttävät esihenkilöiden että työntekijöiden kouluttamista. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ymmärrys siitä, miten toimimme asiakkaiden palveluja järjestettäessä on rakentunut. Uusien työntekijöiden perehdyttäminen toimintatapoihin on helpottunut.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palvelujen järjestämisen periaatteet on luotava yhdessä ammattilaisten kanssa kiinnittäen huomiota myös lainsäädäntöön. Ne on mahdollista työstää kaikkiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin huomioiden kunkin palvelun erityispiirteet. Periaatteiden selkeyttämisellä voi olla hyötyjä monissa palveluissa.​

Palvelujen järjestämisen prosessi on spesifisti perhesosiaalityötä ja lastensuojelua varten rakennettu, eikä sitä voida soveltaa eri tyyppisen lainsäädännön tai toimintaympäristön alla suoraan.​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä