Perhetyön porrasteisuus ja asiakassegmentointi perhesosiaalityössä
Perhetyö on sosiaalihuoltolain mukainen, hyvin laajasti ja eri sisältöisesti toteutettu palvelu. Osana palveluiden yhdenmukaistamista nähtiin tarpeelliseksi kuvata tarkemmin perhetyötä porrasteisena palveluna.
Perhetyö on palveluna sekä myös sitä toteuttavaa henkilöstöä koskevien pätevyys- ja koulutusvaatimusten osalta hyvin moneen taipuva palvelu. Tämän vuoksi sen järjestäminen ja toteuttaminen on ollut kirjavaa ja vertailukelpoista tietoa palvelun oikeasta kohdentumisesta ja vaikuttavuudesta on ollut haastavaa tuottaa. Perhetyöllä on saatettu paikata jonkun muun palvelun, esim. neuvolan, oppilashuollon tai mielenterveyspalveluiden resursointi ja –saatavuushaasteita. Perheiden yksinäisyys, lapsiperheköyhyys ja ylisukupolviset sosiaaliset haasteet lisäävät vanhemmuuden tuen ja perhetyön tarvetta.
Sosiaalihuollossa lainsäädäntö ohjaa palveluiden järjestämistä väljästi ja se on johtanut alueellisesti keskenään erilaisiin järjestämistapoihin. Tämä on mahdollistanut asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimista, mutta on johtanut alueellisesti epäyhdenvertaiseen tilanteeseen. Asukkaat eivät saa aina samassa elämäntilanteessa samaa tai samantasoista palvelua asuinalueesta riippumatta. Hyvinvointialue uudistukseen liittyvä palveluiden kehittäminen laajemmilla alueilla on antanut uusia mahdollisuuksia yhtenäistämiselle. Asiakassegmentointia on tehty sosiaalihuollossa aiemminkin mm. Asiakassegmentointi sosiaalihuollon näkökulmasta ja tulevaisuuden visiota sosiaali- ja terveydenhuollon yhteissegmentointiin Helsingissä.
Nyt tavoitteena viedä asiakastarpeista nousevaa palveluiden kehittämistä käytäntöön Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ja pyrkiä luomaan myös asiakasprosessin/palveluprosessin kuvauksia asiakasryhmittäin. Perhetyön porrasteinen kuvaaminen voi toimia esimerkkinä.
Erityisesti tulisi seurata;
a) Kuinka suurelle osalle varhaista perhetyötä saavista se riittää palveluksi niin, että asiakkuus voidaan sen jälkeen päättää?
b) Vähentääkö erityisen tuen perhetyön kehittäminen lastensuojeluun siirtyvien asiakkaiden määrää?
Kohderyhmä on laaja ja yksi toimintamallin tavoitteista onkin kuvata tarkemmin erilaisista perhetyön muodoista hyötyviä asiakasryhmiä, sekä näitä perhetyön muotoja itsessään. Perhetyötä tehdään tavallisimmin 0-17 vuotiaiden lasten perheiden kanssa, mutta sosiaalihuoltolain mukaisena palveluna se voisi olla sopiva palvelu myös aikuisten perheenjäsenten suhteiden tukemiseksi. Tämän palveluiden yhdenmukaistamiseen liittyvän työn kohderyhmänä ovat erityisesti perhesosiaalityön asiakkaat ennaltaehkäisevää tukea tarvitsevista hyvin paljon palveluita tarvitseviin lastensuojelun yhdyspinnassa autettaviin asiakkaisiin.
THL:n Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (2016-2019) on valmistunut työpaperi 'Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa', jossa ehdotetaan perhetyön porrasteista järjestämistä.
Myös asiakassegmentointia on tuotu, ja ollut käytössäkin usealla alueella, mutta palveluiden ollessa kunnissa, asiakassegmentointia on päädytty käyttämään eri tavoin ja erilaisin linjauksin, joten tarve yhdenmukaistamiselle on.