Perjantaikoulutukset sosiaalihuollon ammattilaisille
Säännölliset kuukausikoulutukset neljästä eri aiheesta. Kukin aihe on käsiteltävänä kerran kuukaudessa. Aiheet kiertävät neljä kuukautta. Koulutussisällöt pysyvät samoina koko koulutuskauden. Koulutus pidetään Teamsilla perjantaisin klo 14-15.
Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023 ja sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittyminen on edessä viimeistään 1.9.2024. Eri kuntien käytäntöjen yhtenäistäminen kirjaamisessa on haasteellista, oman haasteensa tuo myös eri asiakastietojärjestelmät.
Asiakastietolain siirtymäsäännöksissä on säädetty palvelutehtäväkohtaisista määräajoista, joista alkaen kussakin sosiaalihuollon palvelutehtävässä syntyvät asiakastiedot on viimeistään tallennettava Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueella myös toiminnallisia muutoksia, jotka koskevat erityisesti asiakastiedon kirjaamista määriteltyjä asiakirjarakenteita käyttäen.
Hyvinvointialueen toimintojen yhtenäistäminen sekä Kanta-palveluiden käyttöönotto yleispalveluiden palvelutehtävissä viimeistään 1.9.2024 vaatii paljon uusien käytäntöjen oppimista ja sisäistämistä.
Hyvinvointialueella oli pidetty alkuvuoden aikana perustasoisia, kahden tunnin kestoisia kirjaamiskoulutuksia. Koulutukset oli järjestetty etäyhteydellä ja niitä oli saatavissa eri palvelutehtäville. Lisäksi koulutukset oli jaoteltu siten, että palvelua järjestäville ja toteuttaville työntekijöille oli erilliset koulutukset. Koulutuksissa oli huomioitu erikseen koulukuraattorit, jotka siirtyivät vuoden 2023 alusta hyvinvointialueen työntekijöiksi.
Koulutuksissa tuli ilmi tarve sellaiselle kirjaamiskoulutukselle, joka keskittyisi tiettyyn aiheeseen koko koulutuksen keston ajaksi. Tarvetta oli myös kirjaamiskoulutuksia tiiviimmille koulutuksille.
Kirjaamiskoulutusten kehittäjäjoukkona toimi osahankkeen kaksi työntekijää. Kehittäjäjoukkona kannattaa käyttää henkilöitä, joilla on hyvät tiedot käytännön asiakastyöstä, tulevista muutoksista ja niiden vaikutuksista sekä halua itse oppia myös uutta.
Kirjaamiskäytännöt ovat yhtenäiset ja kansallisten asiakirjarakenteiden mukaisia.
Koulutuksiin osallistuneille lähtee koulutusyksiköstä palautekysely, jossa pyydetään osallistujia arvioimaan seuraavia asioita: vastasiko koulutus oppimistarvettasi, paransiko koulutus taitojasi, kouluttajan/luennoitsijan asiantuntemus oli mielestäni, miten hyvin kouluttaja/luennoitsija osasi esittää asiansa, käytettiinkö aika tehokkaasti, millaiset olivat käytännön järjestelyt ja millainen oli koulutusmateriaalin taso. Palautekyselyn vastaukset tulevat viiveellä, eikä niistä ole vielä sovittu, miten tuleva palaute huomioidaan koulutusten jatkon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Hankkeen kautta sosiaalihuollon työntekijöille lähetettiin myös koulutuskysely, jossa kysyttiin työntekijöiden toiveita koulutuksiin ja koulutustapoihin liittyen. Kysely tehtiin koulutusten ollessa käynnissä, joten kyselyn vastauksia ei hyödynnetty näiden koulutusten suunnittelussa.
Hankkeen seurannassa on kysymyksiä mm. sosiaalihuollon erityisen tuen tarpeen selvittämisestä ja kirjaamisen viiveestä.
Koulutukset tulee suunnitella siten, että aika pysyy samana, mutta aiheet kiertävät. Näin koulutusajankohta on osallistujille yksinkertainen muistaa. Koulutusten aiheet kannattaa valita sen mukaan, mille omassa organisaatiossa on suurin tarve. Lisäksi valinnassa tulee kiinnittää huomiota siihen, ettei vaihtuvia aiheita ole kovin montaa.
Koulutukset on tarkoitettu sosiaalihuollon ammattilaisille, jotka tekevät asiakastyötä. Samansisältöinen koulutus pidetään useamman kerran, jotta kaikille löytyisi sopiva ajankohta koulutukseen osallistumiseksi.