Perusterveydenhuollon mielenterveysasiakkaiden keskitetty hoidon ohjaus

Mielenterveysasiakkaiden ohjaus keskitetysti hoidon kannalta sopivimmalle ammattilaiselle. Hoidon ohjaus on keskitetty sairaanhoitajalle, joka tarvittaessa konsultoi muita ammattilaisia, kuten lääkäreitä, päihdetyön, mielenterveystyön ja aikuissosiaalityön ammattilaisia.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan liitossa on käynnistynyttä Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta (PirSOTE) toteutetaan yhteistyössä kuntien kanssa. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö. Yhtenä merkittävänä tavoitteena on, että asiakas saa oikeita palveluita oikeaan aikaan ja sujuvasti.

PirSOTE-hankkeen työpaketti 4:  perustason päihde- ja mielenterveyspalveluiden vahvistaminen:  Työpaketin tavoitteena on vahvistaa perustason päihde- ja mielenterveyspalveluita ja parantaa hoitoon pääsyä, parantaa psykososiaalisten hoitomuotojen ja interventioiden saatavuutta eri ikäryhmille sekä parantaa päihdepalveluihin pääsyä. Suunnitelluilla toimenpiteillä vahvistetaan perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita parantamalla hoitoon pääsyä, hoidon laatua ja hoitomuotojen saatavuutta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lempäälän terveyskeskuksessa hoidetaan perusterveydenhuollon mielenterveysasiakkaita avosairaanhoidossa sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla sekä miete-tiimissä, psykologin ja psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla. Mielenterveystiimin (mietetiimi) työntekijät tarjoavat keskusteluhoitoa lievistä tai keskivaikeista psyykkisistä oireista kärsiville oleville aikuisille käyttäen lyhytterapeuttista työskentelyä.

Mielenterveysongelmien lisääntyminen näkyy avosairaanhoidon yhteydenottojen määrän kasvuja ja palvelutarpeen lisääntymisenä. Mielenterveyspalveluiden kysynnän lisääntyminen on tuonut haasteita palvelutarpeen kysynnän kattamiseen. Tämä on näkynyt myös mielenterveystiimin hoidon aloittamisen viivästymisenä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

Tavoiteltu muutos

Perusterveydenhuollon mielenterveysasiakkaiden hoidon saatavuuden parantaminen päätavoitteena

Muutoksen mittaaminen

Mielenterveysasiakkaiden hoidon ohjautumisen seuranta toteutetun pilottijakson aikana: 7.2.-31.5.2022 ja 1.9.-31.12.2022.

Toteutussuunnitelma

 - Check-listan (kysymyspatteriston) käyttöönotto hoidon ohjauksen apuvälineeksi 

- Check-listan (kysymyspatteriston) käyttöönoton avulla saadaan tehtyä kattava kartoitus hoidontarpeesta, mikä sujuvoittaa hoitoon osallistuvien ammattilaisten antamaa hoitoa

- Mielenterveysasiakkaiden ohjaus hoidon kannalta sopivimmalle ammattilaiselle huomioiden myös organisaation ulkopuoliset toimijat kuten kolmannen sektorin toimijat

- Perusterveydenhuollon ammattilaisten mielenterveysosaamisen lisääminen (mielenterveyden työkalupakkikoulutus)

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon mielenterveysongelmaiset asiakkaat

Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on perusterveydenhuollon mielenterveysasiakkaiden ohjaus keskitetysti hoidon kannalta sopivimmalle ammattilaiselle. Hoidon ohjaus on keskitetty sairaanhoitajalle, joka tarvittaessa konsultoi muita ammattilaisia, kuten lääkäreitä, päihdetyön, mielenterveystyön ja aikuissosiaalityön ammattilaisia. Hoidon ohjauksessa käytetään apuna moniammatillisessa yhteistyössä laadittua kysymyspatteristoa (check-listaa) sekä alueellisesti käyttöön otettua mielenterveyden työkalupakkia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mielenterveysasiakkaiden keskitettyyn hoidon ohjaukseen on nimetty sairaanhoitaja/sairaanhoitajat. Ammattilaisten kanssa on sovittu konsultaatiokäytännöistä. Hoidon ohjauksessa noudatetaan sovittua kriteeristöä. Toiminnan tuloksia arvioidaan säännöllisesti sovituin mittarein. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

- Ammattilaisten mielenterveysosaamisen vahvistaminen tärkeää

- Yhteisten käytänteiden sopiminen tärkeää, jotta pystytään hyödyntämään moniammatillista osaamista

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

- Asiakkaat ohjautuvat tällä hetkellä yhä vähemmän lääkärille, kun aikaisemmin iso osa asiakkaista ohjattiin ensin lääkärin arvioon ja sen jälkeen vasta suunniteltiin sopiva hoito -> Lääkärin vastaanottokäyntien vapautuminen 

- Perusteellisen asiakkaan tilanteen kartoittamisen myötä lääkärille on ollut mahdollista varata lyhyempiä jatkoaikoja, mikäli ajan varaamiselle on ollut tarvetta

- On pystytty tekemään asiakkaille laadukkaampi, kokonaisvaltainen hoidontarpeen arvio, minkä voidaan olettaa vähentäneen osaltaan hoidon pirstaloitumista sekä häiriökysyntää

- On pystytty toteuttamaan mielenterveysasiakkaiden osalta asiakassegmentointia ja on pystytty näin huomioimaan moniammatillinen verkoston osallistuminen asiakkaan hoitoon

- On pystytty huomiomaan hoidon ohjauksessa myös 3. sektorin tarjoamat mielenterveyspalvelut sekä tarjolla olevat digitaaliset palvelut, kuten Mielenterveystalo sekä Terapianavigaattori