Perusterveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen kehittäminen Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP P4, I4)
Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen ja laajentaminen perusterveydenhuollossa Pohjois-Savon hyvinvointialueella yhteisen toimintamallin avulla, joka sisältää sähköisen ajanvarauksen aikatyypit asiakasohjausteksteineen sekä ammattilaisen ohjeen.
Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa, joista viisi on kaupunkeja (Iisalmi, Kiuruvesi, Kuopio, Suonenjoki, Varkaus). Hyvinvointialueella on noin 250 000 asukasta ja siellä työskentelee 12 800 ammattilaista.
Ennen Pohjois-Savon hyvinvointialuetta (2023 lähtien) sote-palveluiden järjestäminen kuului yksittäisille kunnille sekä kuntayhtymälle ja liikelaitokselle, mutta järjestämisvastuu oli Pohjois-Savon sairaanhoitopiirillä ja käytännön toteutus tapahtui yhteistyössä kuntien kanssa. Alueella toimi vuonna 2010 perustettu Ylä-Savon Sote -kuntayhtymä (Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi ja Vieremä). Alueella toimi myös vuonna 2012 perustettu liikelaitos Kysteri, joka vastasi useimpien kuntien (Kaavi, Keitele, Leppävirta, Pielavesi, Rautavaara, Tervo ja Vesanto) perusterveydenhuollon ja ikääntyneiden laitoshoidon järjestämisestä.
PSHVA:lle on laadittu digistrategia vuosille 2023-2025, joka sisältää tavoitteen siirtää vähintään 25 % asiakaskontakteista digipalveluihin.
Sähköinen ajanvaraus on keino edistää palveluiden saavutettavuutta (Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 306/2019) , asiakaskeskeisyyttä (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 & Terveydenhuoltolaki 1326/2010) ja tietojen yhdenmukaista käsittelyä (Asiakastietolaki 703/2023).
Kansallisella tasolla THL ja Kela kehittävät yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa ajanvaraustietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. THL:n laatimilla kansallisilla määrityksillä tuetaan sote-ajanvaraustoimintojen toteutuksia ja sujuvoitetaan palvelua. Ajanvararaustietojen pitää siirtyä Kanta-palveluihin, ja asiakastietolain (703/2023) mukaan terveydenhuollon ajanvaraustiedot on siirryttävä sinne lokakuuhun 2026 mennessä.
Kohderyhmänä on PSHVA:n perusterveydenhuollon (sotekeskus, neuvolapalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto) ammattilaiset, jotka jo irrottavat tai alkavat toimintamallin saatuaan irrottamaan asukkaille aikoja sähköisesti varattaviksi. Ammattilaiset pääsevät osallistumaan toimintamallin kehittämiseen.
Loppukohderyhmänä ovat PSHVA:n asukkaat, jotka haluavat, ja joilla on mahdollisuus varata sote-aikoja sähköisestä ajanvarauspalvelusta. PSHVA:lle tehdyn asukaskyselyn mukaan sähköinen ajanvaraus, aikojen muuttaminen ja peruminen herätti eniten kiinnostusta digipalveluista.