Wc-bidee asennettiin pilotoitavaksi 11 asiakkaalle eri kotihoitoalueilla. Neljältä asiakkaalta bidee jouduttiin poistamaan koska yksi menehtyi, yksi siirtyi palvelutaloon, yhdelle bidee oli väärän kokoinen ja yhdelle asennus tehtiin virheellisesti eikä asiakas halunnut jatkaa käyttöä. Bideetä tarjottiin käyttöön myös kahdelle muulle asiakkaalle, mutta toisen wc-tilat eivät soveltuneet sen asentamiseen ja toisen asiakkaan palvelut oli päätetty, jolloin bideetä ei voitu tarjota. Kaksi asiakasta kieltäytyi bideen käytöstä. Wc-bidee jäi käyttöön 7 asiakkaalle. Asiakashaastattelut tehtiin 6 asiakkaalle.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan toimittaja piti hoitaa myös bideen asennus, mutta erinäisten ongelmien vuoksi tämän asennuspalvelun ostamista ei jatkettu. Hankkeesta ostettiin bideen asennukset eri yritykseltä, mikä aiheutti valtavasti työtä ja asioiden hoitamista eri toimijoiden välillä. Kahdelle asiakkaalle jouduttiin asentamaan uusi bidee, koska ensimmäiset eivät toimineet tarkoituksenmukaisesti. Hanke ei saanut tietoa olivatko kyseiset laitteet viallisia, oliko ne asennettu väärin vai oliko ongelma käyttäjälähtöinen.
Toimintakyky ja terveys
Wc-bideen käyttö on parantanut asiakkaiden mahdollisuuksia huolehtia omasta hygieniastaan. Erityisesti asiakkailla, jotka eivät ole voineet omatoimisesti käyttää käsisuihkua fyysisten rajoitteiden vuoksi. Bidee on myös koettu erittäin helppokäyttöiseksi, myös niissä tilanteissa, joissa asiakkaalla on fyysisen toimintakyvyn rajoitteita. Asiakkaat ovat kokeneet elämänlaadun parantuneen itsenäisemmän arjen vuoksi. Useampi mainitsee hyödyksi sen, että enää wc-käynnit eivät ole sidoksissa kotihoidon hoitajien aikatauluihin, vaan vessaan voi mennä pesuille silloin kun itse haluaa.
Palvelujen tarve
Neljän asiakkaan kotihoitokäyntejä lyhennettiin, yhden asiakkaan aamu ja iltakäynti poistettiin, yhdelle asiakkaalle ei ole toteutettu suunniteltuja muutoksia ja yhdelle asiakkaalle on lisätty käyntejä. Palvelujen tarpeen arviointi wc-bideen vaikutuksesta on haasteellista, koska asiakkaiden toimintakyky muuttuu kuukaudesta toiseen. Asiakkaiden palvelutarvetta seurattiin pilotin aikana, jolloin vaihtelua käyntiajoissa ja määrissä oli paljon. Palvelutarpeen muutoksiin vaikuttivat oleellisesti myös kotihoitoalueen työntekijöiden tekemät omavaltaiset päätökset. Alueiden työntekijät eivät tehneet asiakkaiden palveluaikoihin sovittuja muutoksia tai jos muutokset tehtiin, saattoi toinen hoitaja käydä tekemässä muutokset ennalleen. Ei siis voitu luottaa siihen, että kotihoidon työntekijät arvioivat asiakkaan käyntiaikoja kriittisesti bideen asentamisen jälkeen.
Kustannukset
Kustannusten arvioinnissa asiakasvalinnalla on merkittävä rooli. Kun asiakasvalinta on tehty hyvin ja asiakas käyttää bideetä pitkään ja kotihoitoalue tekee asiakaskäynteihin sovitut muutokset, bideen käyttöönottokustannukset kuittaantuu 1-2 kuukaudessa. Pilotin aikana kuitenkin huomattiin, että tilanteissa, joissa asiakasvalinta ei ole onnistunut, bideestä muodostuu merkittävät kustannukset niin varsinaisesta laitteesta, kuin asennus- ja ennallistamiskustannuksista.
Käyttökokemukset
Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä tuotteeseen ja kokeneet sen hyödylliseksi, pois lukien he, joille asennus suoritettiin virheellisesti tai istuin ei ollut sopiva. Asiakkaat ovat kokeneet, että arjen itsenäisyys on parantunut ja vessassa voi käydä silloin kun haluaa. Kaikki haastatellut käyttivät bideetä useampia kertoja päivässä.