Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden tasot

Malli kuvaa asiakkaan digitaalisten palveluiden eri asiointimahdollisuuksia. 

Toimintaympäristö **

Huoltosuhde Suomessa on muuttumassa voimakkaasti tulevina vuosina. Nykyisellä tavalla ei ole mahdollista tuottaa palveluita jatkossa. Ohjaamalla asiakkaita omaehtoisiin tai kevyesti ammattilaisen resurssia vaativiin palveluihin, mahdollistamme ammattilaisten riittävyyden niihin kohtaamisiin, joissa se on välttämätöntä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset, niin asukkaat kuin ammattilaiset. Sähköisen asioinnin tasojen kuvaaminen auttaa ymmärtämään mihin palveluihin olisi hyvä saada mahdollisimman paljon ihmisiä ohjattua ja toisaalta miten nämä palvelut vievät ammattilaisen resurssia vain vähän.

Ratkaisun perusidea **

Perusajatuksena asioinnin tasojen kuvaamisessa on visuaalisesti kuvata palvelutarve ja asiointimahdollisuudet suhteessa ammattilaisen työpanokseen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Sähköisten palveluiden tasojen kuvaus toimii pohjana erilaisissa kehittämiskohteissa lisäämässä ymmärrystä eri palveluista suhteessa ammattilaisen työpanokseen. Malli myös auttaa keskittämään kehittämistä juuri sinne, jossa muutoksen pitäisi olla merkittävä eli että saisimme vahvistettua niitä digitaalisia palveluita, joissa ihminen pärjää itse ja saa avun nopeasti jopa ilman ammattilaiskontaktia.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallia voi käyttää palveluiden kuvaamisen apuna.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Asukkaat ymmärtävät paremmin asioinnin mahdollisuudet ja ammattilaiset osaavat ohjata paremmin asiakkaita mahdollisimman omaehtoisiin palveluihin.