Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden tasot

Malli kuvaa asiakkaan digitaalisten palveluiden eri asiointimahdollisuuksia. 

Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden tasot
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Malli kuvaa asiakkaan digitaalisten palveluiden eri asiointimahdollisuuksia. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Aino Nokelainen

Luotu

29.09.2023

Viimeksi muokattu

12.12.2023
Ratkaisun perusidea

Perusajatuksena asioinnin tasojen kuvaamisessa on visuaalisesti kuvata palvelutarve ja asiointimahdollisuudet suhteessa ammattilaisen työpanokseen. 

Toimintaympäristö

Huoltosuhde Suomessa on muuttumassa voimakkaasti tulevina vuosina. Nykyisellä tavalla ei ole mahdollista tuottaa palveluita jatkossa. Ohjaamalla asiakkaita omaehtoisiin tai kevyesti ammattilaisen resurssia vaativiin palveluihin, mahdollistamme ammattilaisten riittävyyden niihin kohtaamisiin, joissa se on välttämätöntä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset, niin asukkaat kuin ammattilaiset. Sähköisen asioinnin tasojen kuvaaminen auttaa ymmärtämään mihin palveluihin olisi hyvä saada mahdollisimman paljon ihmisiä ohjattua ja toisaalta miten nämä palvelut vievät ammattilaisen resurssia vain vähän.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sähköisten palveluiden tasojen kuvaus toimii pohjana erilaisissa kehittämiskohteissa lisäämässä ymmärrystä eri palveluista suhteessa ammattilaisen työpanokseen. Malli myös auttaa keskittämään kehittämistä juuri sinne, jossa muutoksen pitäisi olla merkittävä eli että saisimme vahvistettua niitä digitaalisia palveluita, joissa ihminen pärjää itse ja saa avun nopeasti jopa ilman ammattilaiskontaktia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asukkaat ymmärtävät paremmin asioinnin mahdollisuudet ja ammattilaiset osaavat ohjata paremmin asiakkaita mahdollisimman omaehtoisiin palveluihin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi käyttää palveluiden kuvaamisen apuna.

Kansikuva
Kuvattuna eri sähköisen asioinnin asiointimahdollisuudet

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä