Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden tasot
Malli kuvaa asiakkaan digitaalisten palveluiden eri asiointimahdollisuuksia.
Toimintamallin nimi
Malli kuvaa asiakkaan digitaalisten palveluiden eri asiointimahdollisuuksia.
Perusajatuksena asioinnin tasojen kuvaamisessa on visuaalisesti kuvata palvelutarve ja asiointimahdollisuudet suhteessa ammattilaisen työpanokseen.
Huoltosuhde Suomessa on muuttumassa voimakkaasti tulevina vuosina. Nykyisellä tavalla ei ole mahdollista tuottaa palveluita jatkossa. Ohjaamalla asiakkaita omaehtoisiin tai kevyesti ammattilaisen resurssia vaativiin palveluihin, mahdollistamme ammattilaisten riittävyyden niihin kohtaamisiin, joissa se on välttämätöntä.
Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset, niin asukkaat kuin ammattilaiset. Sähköisen asioinnin tasojen kuvaaminen auttaa ymmärtämään mihin palveluihin olisi hyvä saada mahdollisimman paljon ihmisiä ohjattua ja toisaalta miten nämä palvelut vievät ammattilaisen resurssia vain vähän.
Sähköisten palveluiden tasojen kuvaus toimii pohjana erilaisissa kehittämiskohteissa lisäämässä ymmärrystä eri palveluista suhteessa ammattilaisen työpanokseen. Malli myös auttaa keskittämään kehittämistä juuri sinne, jossa muutoksen pitäisi olla merkittävä eli että saisimme vahvistettua niitä digitaalisia palveluita, joissa ihminen pärjää itse ja saa avun nopeasti jopa ilman ammattilaiskontaktia.
Asukkaat ymmärtävät paremmin asioinnin mahdollisuudet ja ammattilaiset osaavat ohjata paremmin asiakkaita mahdollisimman omaehtoisiin palveluihin.