Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmat etävastaanotolla (Kymenlaakson HVA, RRP, P4, I1)
Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmia toteutetaan etävastaanotoilla niiden asiakkaiden osalta, joille etävastaanotot soveltuvat.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.
Lakiin on kirjattu vuonna 2011 potilaan oikeus saada terveys- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman laatimisen on kuitenkin todettu vievän paljon ammattilaisen aikaa. Perusterveydenhuollon etävastaanottoja on haluttu kehittää ja on vain luontevaa, että perusterveydenhuollon etävastaanoton pilotti aloitetaan toiminnolla, joka voidaan suorittaa haastattelulla.
Terveys- ja hoitosuunnitelman avulla on myös saatu purettua koronavelkaa ja saatu palautettua pitkäaikaissairaita hoidon piiriin. Asiakkaalle on myös varattu pidempi vastaanottoaika kuin terveysasemalla, jotta asiakkaan asioihin ehditään perehtymään vastaanoton aikana.
Asiakkaalla voi etävastaanoton aikana nousta monta hoitoa vaativaa vaivaa esille. Asiat viedään terveysaseman tiimille, joka huolehtii jatkohoidosta. Lisäksi suunnitelman laatijan on mahdollista pyytää asiakkaan luvalla sosiaalipuolta ottamaan yhteyttä asiakkaaseen. Vastaanotolla toimitaan yhden yhteydenoton periaatteella, eli pyritään hoitamaan asiat niin, että ammattilainen välittää asiakkaan tarpeen palveluun ja palvelusta otetaan yhteyttä asiakkaaseen.
Etävastaanottojen pilotointi perusterveydenhuollossa ja asiakkaiden tietoisuuden kasvaminen hyvinvointialueen digitaalisista palveluista. Asiakkaan ymmärrys omasta hoidostaan ja hoidon jatkuvuudesta kaikkien sairauksien osalta.
Asiakasmäärien kasvu
Asiakkaiden hakeutuminen palveluun uudestaan
Asiakaspalaute
Ammattilaisten palaute
Asiakasryhmänä ovat perusterveydenhuollon asiakkaat. Terveys- ja hoitosuunnitelma on vapaaehtoinen. Suunnitelman laatii perusterveydenhuollon sairaanhoitaja ja suunnitelman hyväksyy perusterveydenhuollon lääkäri. Terveys- ja hoitosuunnitelma palvelee parhaiten pitkäaikais- ja monisairaita perusterveydenhuollon asiakkaita.
Asiakkaat osallistuvat oman hoitonsa suunnitteluun ennen vastaanottoa esitietolomaketta täyttäessä. Esitietolomakkeella on muutamia kysymyksiä liittyen omahoitoon. Etävastaanotolla keskustellaan ja pohditaan asiakkaan kanssa, miten asiakkaan tilannetta voidaan parantaa.