Pitkäaikaissairauksien seurannan kehittäminen Kangasalan ja Pälkäneen perusterveydenhuollossa

Yhteydenotosta hoitosuunnitelmaan

- pitkäaikaissairaan seurantakäytännön yhdenmukaistaminen terveyskeskuksessa

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kirjavat käytännöt pitkäaikaissairaiden potilaiden seurannassa. Erilaiset käytännöt liittyen esimerkiksi seurantatiheyteen, kuka ammattilainen seuraa, tapahtuuko seuranta etäkontaktina vai vastaanotolla, miten potilasta ohjeistetaan valmistautumaan seurantakäynneille, minkälaisia tutkimuksia seurantatapahtumaan liittyy.  Erityisesti hyvin pärjäävien, hyvässä hoitotasapainossa olevien potilaiden seurantaan käytetään tarpeettoman paljon resursseja. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakashaastattelun perusteella asiakkaan tarpeena erilaisten seurantalomakkeiden liikkuminen sähköisesti ja hoitosuunnitelmien helppo saatavuus myös sähköisesti. Ammattilaisen tarpeena lomakkeiden helppo käsittely, riittävän tiedon saaminen lomakkeiden pohjalta, turhan paperin liikuttelun vähentäminen. Organisaation tarpeena hoitosuunnitelman laajempi käyttö pitkäaikaissairailla. Ammatilaisten tarpeena selkeämpi toimintamalli sellaisiin yhteydenottoihin, jotka liittyvät pitkäaikaissairauden seurantaan asiakkailla, joilla ei ole voimassa olevaa hoitosuunnitelmaa. Tarve kevyemmän asiointi- ja seurantapolun luominen omatoimiasiakkaille, jotta henkilöstöresurssia ja vastaanottoaikoja vapautuisi niitä enemmän tarvitseville ja niistä hyötyville potilaille.

Tavoiteltu muutos

Kehittämistyön tavoite

•Pitkäaikaissairaan potilaan ohjautuminen oikealla asiantuntijalle asianmukaisesti valmistautuneena.

•Hoitosuunnitelman tekeminen tulee sujuvammaksi sekä asiakkaan, että ammattilaisen näkökulmasta.

•Kynnys hoitosuunnitelman tekoon madaltuu, kun potilas hyvin valmistautunut ja ylimääräiset ”mutkat” on karsittu prosessista.

Muutoksen mittaaminen

Vastaanottoa pitävien hoitajien näkemyksen kartoitus: lähtötilanteen kartoitus sekä muutos työkalun käyttöönoton jälkeen syksyllä 2025 (forms-kysely)

•Onko potilaille varattu aika oikealle asiantuntijalle?

•Onko potilas käynyt edeltävästi kontrollikokeilla?

•Onko potilas täyttänyt vastaanottoa varten tarvittavat kaavakkeet?

Toteutussuunnitelma

Kehittämistyön tuloksena jäsentyi työkalu hoidontarpeen arviointia tekeville työntekijöille pitkäaikaissairaan potilaan kontrollikäyntien suunnittelun tueksi. Toimintamalli jalkautettiin työntekijöiden käyttöön. Sen vaikutusta ja tavoitteiden saavuttamista tullaan arvioimaan henkilöstölle kohdistetulla Forms-kyselyllä syksyllä 2025.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on pitkäaikaissairaat ja sairauden/sairauksien seurantakäytänteet. Asiakashaastattelun pohjalta laadittiin kuvaus asiakkaan hoitopolusta, joka toimi punaisena lankana kehittämistyötä tehtäessä.

Ratkaisun perusidea

Kehittämistyön tuloksena jäsentyi työkalu hoidontarpeen arviointia tekeville työntekijöille pitkäaikaissairaan potilaan kontrollikäyntien suunnittelun tueksi.  Työkalu nivoo yhteen Pirkanmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien seurantasuosituksen ja omalla toiminta-alueella yhteisesti sovitut käytänteet, esimerkiksi potilaan ohjautumisessa oikealle työntekijälle. 

Liitteet
Image
Työkalu hoidon tarpeen arviointia tekevälle henkilöstölle seurantakontaktin suunnittelun tueksi
Työkalu hoidon tarpeen arviointia tekevälle henkilöstölle seurantakontaktin suunnittelun tueksi
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ratkaisu jalkautettiin paperisena julisteena hoidon tarpeen arviointia tekeville ammattilaisille ja työpisteille, lisäksi työkalu jaettiin sähköisessä muodossa. Työkalu esiteltiin henkilöstölle jo luonnosvaiheessa ja työntekijöillä oli mahdollisuus vaikuttaa työkalun sisältöihin, minkä voi katsoa tukevan työkalun juurruttamista. Työkalun käytöstä muistutetaan mm. seurantakyselyiden yhteydessä. Työryhmä arvioi, että työkalu voisi olla otettavissa käyttöön myös muualla Pirkanmaan hyvinvointialueen SOTE-keskuksissa, mutta tietyt SOTE-keskuskohtaiset erot esimerkiksi ammattilaisten työnjaossa tulee huomioida. Työkalu voisi tukea pitkäaikaissairauksien seurantasuosituksen jalkautusta Pirkanmaan hyvinvointialueen sisällä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia omaan työyhteisöön sovellettaessa tulee huomioida oman työyhteisön ammattilaisten välinen työnjako ja muokata mallia sen mukaisesti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työkalun vaikutusta mitataan jatkokehittämisen aikana.  Ennen työkalun käyttöönottoa henkilön kokemuksia potilaiden valmistelusta seurantakäyntiä varten laaditiin Forms-kysely jonka vastaukset näkyvät alla.

 

Forms-kyselyn tulokset ennen työkalun jalkautusta N=17 asiakaskontaktia​​​

1. Onko aika varattu ohjeistuksen mukaiselle työntekijälle?​

Kyllä 88%​

Ei 12​%

2. Onko potilas riittävästi valmisteltu vastaanottoa varten?​

Kyllä 53%​

Ei 47%​

3. Onko hoitosuunnitelman/Pirkanmaan seurantasuosituksen mukaiset laboratoriokokeet otettu?​

Kyllä 65%​

Ei 35%​