Pitkäaikaissairauksien seurannan kehittäminen Kangasalan ja Pälkäneen perusterveydenhuollossa
Yhteydenotosta hoitosuunnitelmaan
- pitkäaikaissairaan seurantakäytännön yhdenmukaistaminen terveyskeskuksessa
Kirjavat käytännöt pitkäaikaissairaiden potilaiden seurannassa. Erilaiset käytännöt liittyen esimerkiksi seurantatiheyteen, kuka ammattilainen seuraa, tapahtuuko seuranta etäkontaktina vai vastaanotolla, miten potilasta ohjeistetaan valmistautumaan seurantakäynneille, minkälaisia tutkimuksia seurantatapahtumaan liittyy. Erityisesti hyvin pärjäävien, hyvässä hoitotasapainossa olevien potilaiden seurantaan käytetään tarpeettoman paljon resursseja.
Kehittämistyön tavoite
•Pitkäaikaissairaan potilaan ohjautuminen oikealla asiantuntijalle asianmukaisesti valmistautuneena.
•Hoitosuunnitelman tekeminen tulee sujuvammaksi sekä asiakkaan, että ammattilaisen näkökulmasta.
•Kynnys hoitosuunnitelman tekoon madaltuu, kun potilas hyvin valmistautunut ja ylimääräiset ”mutkat” on karsittu prosessista.
Vastaanottoa pitävien hoitajien näkemyksen kartoitus: lähtötilanteen kartoitus sekä muutos työkalun käyttöönoton jälkeen syksyllä 2025 (forms-kysely)
•Onko potilaille varattu aika oikealle asiantuntijalle?
•Onko potilas käynyt edeltävästi kontrollikokeilla?
•Onko potilas täyttänyt vastaanottoa varten tarvittavat kaavakkeet?
Kehittämistyön tuloksena jäsentyi työkalu hoidontarpeen arviointia tekeville työntekijöille pitkäaikaissairaan potilaan kontrollikäyntien suunnittelun tueksi. Toimintamalli jalkautettiin työntekijöiden käyttöön. Sen vaikutusta ja tavoitteiden saavuttamista tullaan arvioimaan henkilöstölle kohdistetulla Forms-kyselyllä syksyllä 2025.
Kohderyhmänä on pitkäaikaissairaat ja sairauden/sairauksien seurantakäytänteet. Asiakashaastattelun pohjalta laadittiin kuvaus asiakkaan hoitopolusta, joka toimi punaisena lankana kehittämistyötä tehtäessä.