Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot
Chatbot on robotti, eräänlainen virtuaalinen avustaja, joka vastaa asiakkaiden yksinkertaisiin kysymyksiin ja pyrkii ohjaamaan oikeiden palveluiden piiriin.
Chatbot otettiin käyttöön Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla joulukuussa 2022 ja se palvelee alueen kaikkia asiakkaita. Chatbotin kehittäminen on tehty Pohjanmaan Tulevaisuuden Sotekeskus-hankkeen lisäksi yhteistyössä Prima Botnia-hankkeen ja digitaalisen asiakaspalvelukeskuksen kanssa.
Chatbot projekti on lähtenyt kentän tarpeesta lisätä digitaalisia yhteydenottokanavia. Organisaation iso tavoite on nostaa digitaalisten palveluiden käyttö 35% vuoteen 2025 mennessä.
Chatbotin sisältöä on kehitetty yhdessä asiakaspalvelukeskuksen asiantuntijoiden kanssa ja asiakkaiden tekemien kysymysten pohjalta.
Asiakkaita on kehoitettu antamaan palautetta chatbotille palautelomakkeen kautta.
Viestintä on yhteistyössä hankkeen kanssa hoitanut chatbotin markkinointia.
Kehittäjäryhmän jäsenet ovat olleet motivoituneita ottamaan käyttöön uusia digitaalisia työkaluja. Viikottaiset tapaamiset ja säännölliset työpajat ryhmän kanssa ovat edistäneet toimintaa.
Tavoitteena on, että asiakkaat löytävät paremmin oikean palvelun piiriin esimerkiksi OmaOlo ja terveyskylä, minne chatbot ohjaa. Tarkoituksena on, että asiakaspalvelukeskuksen puhelinliikenne keskittyy hoidon tarpeen arviointiin.
Puhelut, mitkä tulevat asiakaspalvelukeskukseen, pitäisi pitkällä aika välillä vähentyä, mikäli ihmiset käyttävät Chatbottia pienempiin kysymyksiin.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty alkuun substanssiasiantuntijoiden avulla. Chatbotin tietokanta on perustunut siihen, mitä asiakkaat usein kysyvät asiakaspalvelukeskuksesta. Jatkokehityksessä chatbotin tietokantaa on täydennetty asiakastarpeen mukaisesti. Kehittäjät näkevät asiakkaiden esittämät kysymykset ja seuraavat asiakaspalautteita.