POPsote / Terveyskeskuksen moniammatillisen vastaanottotyön kehittäminen
Asiakkaiden yhteydenottoihin vastataan nopeasti ja heidän asioiden hoito aloitetaan heti. HTA tehdään moniammatillisesti. Tunnistetaan paljon palveluita tarvitsevia asiakkaita ja parannetaan heidän hoidon jatkuvuutta omahoitajuuden sekä terveys- ja hoitosuunnitelman avulla.
Pohjois-Pohjanmaan maakunnan alueella on 19 sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjää. Kunnista 9 järjestää palvelut omana toimintana, 14 kuntayhtymämallilla, 4 vastuukuntamallilla ja 3 kuntaa (Kärsämäki, Lumijoki ja Siikalatva) on toteuttanut kokonaisulkoistuksen.
THL:n arviointiraportissa (8/2019) on Pohjois-Pohjanmaan osalta todettu mm. seuraavasti:
- Mielenterveyspalveluiden käyttö on muuta maata suurempaa
- Palvelujen käyttö on monin osin muuta maata vähäisempää
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja järjestää usea toimija
- Palvelujen toteutus on taloudellista
- Koettu terveys ja hyvinvointi vaikuttavat paremmilta kuin maassa keskimäärin
- Iäkkäiden määrä kasvaa noin kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä
- Synnyttäneisyys on maakunnista toiseksi suurin ja lasten osuus väetön suurin.
Oikea aikaista hoitoonpääsyä parannetaan moniammatillista yhteistyötä tehostamalla potilaslähtöisesti, hoidon jatkuvuutta, vaikuttavuutta ja laatua vahvistamalla
- Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
- Palveluiden monialaisuuden ja toimivuuden varmistaminen
- Kustannusten nousun hillitseminen
Tehtyjen toimenpiteiden ansiosta asiointi helpottuu, hoitoonpääsy nopeutuu ja asiakkaille voidaan varmistaa kokonaisvaltainen hoito.
Hoitotakuun kehittäjätiimi on kehittänyt toimintamallin, jota testaa kolme terveyskeskusta hyvinvointialueeltamme. Pilotissa on myös mukana jokaisen alueen aluekehittäjä. POPsote tukee yksiköiden kehittämistyötä osallistumalla palkkakustannuksiin.
- Kuusamon terveyskeskuksen vastaanotosta mukaan on lähtenyt kolme sairaanhoitajaa ja kaksi lääkäriä.
- Oulussa Kontinkankaan terveysaseman tiimi 2:n henkilökunnasta mukana on kolme sairaanhoitajaa ja kaksi lääkäriä.
- Pudasjärven terveyskeskuksen vastaanotosta on lähtenyt mukaan kolme sairaanhoitajaa ja kaksi lääkäriä.
- Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen
- Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
- Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen
- Palveluiden monialaisuuden ja yhteen toimivuuden varmistaminen
- Kustannusten nousun hillitseminen
Organisaatiot ovat itse valinneet toiminnan muutoksen mittarit sen mukaan, mitkä ovat heidän tavoitteensa. Käytettävät mittarit on kirjattu yksiköiden pilottisuunnitelmiin. Kaikille yhteisinä mittareina ovat T3 ja henkilöstön työhyvinvointikysely. Työhyvinvointikyselyn suorittaa POPsote ja toteutetaan kahden kuukauden välein organisaatioiden vastaanoton henkilöstölle.
Moniammatillisen työtavan pilotin sisällölliset kehittämiskohteet on kuvattu alla, joista pilottikohteet saavat itse päättää kehittämistyön painopisteet.
- Yksi puhelinnumero josta saa avun = ei pompottelua
- Yhteydenotto AINA etukäteen, jotta hoidon suunnittelu ja toteutus alun perinkin hallittua
- Asetetaan organisaatiokohtainen aikatavoite puheluihin vastaamiseen (esim. 1-2 tuntia)
- edellyttää erityisesti aamuisin työajan kohdentamista puhelintyöhön
- pitkä viive puheluihin vastaamisessa aiheuttaa häiriökysyntää
- Tiimissä vaihtuva koordinaattori seuraa päivän töiden etenemistä (esim. jonotusaika puheluissa) sovitulla tavalla
- ohjaa resursseja
- Seuranta koko tiimin nähtävillä
- Hoidon tarpeen arviota tehdään tarvittaessa yhteistyössä lääkärin kanssa
- työskennellään fyysisesti samoissa tai lähekkäin olevissa tiloissa, jotta konsultointi vaivatonta
- Ammattilainen päättää itse, mikä asiat edellyttävät potilaan saapumista terveyskeskukseen (siirtymiseen ja odottamiseen käytetty aika), ja kuinka pitkän vastaanottoajan potilas tarvitsee
- Organisaatiot voivat asettaa oman tavoitteena etävastaanotolle (%)
- Ammattilaiset hallinnoivat itse omia ajanvarauskirjoja
- Vain osa päivän ajoista saa olla varattuna etukäteen (seurata), loput täytetään päivän yhteydenottojen perusteella
- Tunnistetaan väestöstä paljon palveluita tarvitsevia potilaista ja pyritään saamaan nämä potilaat aluksi haltuun
- Tunnistetaan segmentoinnin avulla
- Nimetään oma yhteyshenkilö
- tehdään terveys- ja hoitosuunnitelma
- Segmentointi
- Alkuvaiheen työkalu
- Esimerkiksi seuraavat kriteerit:
- käyntimäärä vuodessa : esim. 8 käyntiä/vuosi perusterveydenhuollossa tai eniten palveluja tarvitsevan 10% osuus vastaanotolla asioivista
- JA vähintään kaksi seuraavista
- BMI yli 30
- RR yli 140/90
- LDL yli 4
- HbA1c yli 7%
- Audit, miehet yli 10 ja naiset yli 8
- Tupakointi
- BDI, Beck yli 19 p
- joku muu organisaation valitsema peruste
- Kysytään ja kirjataan. Kun kriteerit täyttyvät, ohjataan oman yhteyshenkilön asiakkuuteen
Perusterveydenhuollon avovastaanoton asiakkaat on hyvin monimuotoinen ryhmä niin iän kuin terveyden- ja sairaudentilan suhteen. Heillä voi olla paranevia sairauksia ja vaivoja tai monia kroonisia sairauksia. Kysyntä vaihtelee paljon viikon päivien ja kuukausien välillä. Palveluiden tulee olla tasalaatuisia ja mukautua jokaisen tarpeeseen oikea-aikaisesti. Tämä vaatii monipuolista palveluvalikoimaa. Sähköiset palvelut tulevat lisäämään palveluiden monipuolisuutta.
POPsote teki keväällä 2021 kuntalaiskyselyn, jonka tuloksista nousi seuraavia asiakokonaisuuksia
- Mahdollisimman monipuoliset ja yhteensopivat sähköiset palvelut
- Lähipalvelujen säilyminen
- Lääkärin ja hoitajan vastaanotto koettiin yhdeksi tärkeimmäksi palveluksi, joka tulee säilyttää lähellä kotia
- Liikkuva lääkäri tai hoitaja -palvelu
- Nopeampi hoitoon pääsy ja hoitojonojen lyhentäminen
- Asioiden eteneminen ensimmäisellä yhteydenottokerralla ja hoidon saanti yhdestä paikasta
- Saman työntekijän kanssa asiointi
Pilottipaikkakuntien valinta: kesäkuu 2021
Pilottien käynnistys: syyskuu-lokakuu 2021
Suunniteltu kesto: 12 kk
Kehittämisen prosessi: viikoittaiset palaverit yksiköiden kehittäjätiimin kesken, kuukausittain yhteispalaverit Teams:in välityksellä pilottipaikkakuntien kesken POPsoten vetämänä
Resurssit: Pilottipaikkakunnasta riippuen kehittäjätiimit eri kokoisia
Hanketuki: 2 lääkärin ja 3 hoitajan palkkakustannuksista hanke maksaa 20%, mikäli työaika käytettään kehittämistyöhön
Pudasjärven tavoitteet
- Kehittää hoidon tarpeen arviointia yhteneväisillä käytännöillä ja työkaluja
- Terveyshyötypotilaiden hoitoprosessin selkeyttäminen
- Omahoitaja/omalääkäri mallin kehittäminen
- Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
- Omahoidon ja Videovisit-palvelun käytön lisääminen
Kontinkankaan tavoitteet
- Lisätä hoidon jatkuvuutta, oikea-aikaisuutta ja saatavuutta terveyskeskuksessa keskittämällä yhteydenotot omaan tiimiin, jolloin potilaan hoito keskittyy tutuille hoitajille ja lääkäreille
- Lisätä moniammatillista yhteistyötä
- Sujuvoittaa potilaan asioiden hoitoa, jolloin samalla resurssilla saadaan enemmän asioita hoidetuksi sekä vaikuttaa yhtenä osatekijänä jonon purkuun ja ehkäistä jonon muodostusta
- Lisätä henkilökunnan tyytyväisyyttä työhön sekä vaikutusmahdollisuuksia omaan ajankäyttöönsä