POSOTE-20 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut osaksi sotekeskusta
Yhteistyön lisääminen aikuissosiaalityön ja perusterveydenhuollon kanssa integroiden palvelut osaksi sotekeskusta.
Pohjois-Savon alueella sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä ei ole toistaiseksi juurikaan toteutettu yhteisissä tiloissa. Sosiaalityöstä ei jalkauduta säännönmukaisesti terveyspalveluihin ja terveydenhuollossa sosiaalipalveluita tarvitseva asiakas ohjataan yleisimmin ottamaan itse yhteyttä sosiaalitoimeen. THL:n terveyskeskuskyselyn mukaan eniten tarvetta sosiaalitoimen kanssa tehtävälle yhteistyölle aiheuttavat asiakkaiden taloudelliset ongelmat sekä päihdeongelmat. Pohjois-Savon väestön palvelutarpeet huomioon ottaen alueella on erityistä tarvetta kehittää terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yhteistyötä.
Kuopiossa toteutetaan osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelmaa pilotti, jossa aikuissosiaalityön palveluista sote-keskukseen sijoittuisi niin sanotut sosiaalihuollon ”front office” -palvelut sisältäen nopean sosiaalipalveluiden päätöksenteko, varhaiset ja alkuvaiheen sosiaalihuollon neuvonta- ja asiantuntijapalvelut sekä taloudellisen tuen palvelut. Sosiaalihuollon ammattihenkilön palvelut toteutetaan ensisijaisesti ammattikorkeakoulutasoisten palvelu-/sosiaaliohjaajien toimesta (esim. sosionomi amk).
Mallia kehitetään yhteiskehittämisen periaattein työpajoissa ja erillisissä palavereissa. Kehittäjäjoukko on monialainen, johon kuuluu perusterveydenhuollosta: (2) sairaanhoitajaa, (2) lääkäriä, fysioterapeutti sekä aikuissosiaalityön palveluohjaaja ja (2) sosiaalityöntekijää. Esihenkilöt ovat mukana mahdollisuuksien mukaan. Asiakkaiden näkemystä kehittämiseen tuo kokemusasiantuntija.
Kehittämistä varten on koottu ohjausryhmä, johon kuuluu ylilääkäri, sosiaalityönpäällikkö, (2) palveluesimiestä ja (2) johtavaa sosiaalityöntekijää.
Kehittäjäjoukko on saatu koottua johdon tuella ja työntekijöiden oman innostuksen myötä.
Asiakkaan palvelutarpeisiin pyritään vastaamaan yhdellä yhteydenotolla, jolloin asiakkaan palvelupolusta tulee mahdollisimman sujuva. Näin asiakas saa tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti.
Mallin avulla pyritään siihen, etteivät ammattilaiset tee päällekkäistä työtä ja heidän osaamisensa lisääntyy toisen ammattilaisen työn tultua tutummaksi.
Asiakas saa oikein kohdennettuja palveluja, jolloin ns. turhien käyntien määrä vähenee. Resurssit ovat oikein kohdennettu.
Kehittämisen aikana toimintamallia arvioidaan ja parannetaan suunnitelmallisesti. Kerätään seurantatietoa palveluohjauksen asiakkaista. Kerätään palautetta asiakkailta ja työntekijöiltä. Seurataan aikuissosiaalityöhön tulleiden vireillepanojen määrää.
Määritetään toimintamalli, luodaan yhteistä toimintakulttuuri ja pilotoidaan toimintaa.
Työikäiset henkilöt, joilla on sekä sosiaalisia että terveydellisiä haasteita.
Asiakas osallistuu omaan palveluprosessiinsa vahvana toimijana sekä häneltä pyydetään palautetta palvelukokemuksesta. Kokemusasiantuntija tuo asiakasnäkemystä mallin kehittämiseen.
Asiakkaan palvelutarpeisiin vastataan yhdellä yhteydenotolla, jolloin asiakkaan palvelupolusta tulee mahdollisimman sujuva. Asiakas saa tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti ja oikein kohdennettua.
Ammattilaiset eivät tee päällekkäistä työtä ja heidän osaamisensa lisääntyy toisen ammattilaisen työn tultua tutummaksi.
Asiakas saa oikein kohdennettuja palveluja, jolloin ns. turhien käyntien määrä vähenee. Resurssit ovat kohdennettu oikein.