POSOTE20: Kirjaamisklinikka
Kirjaamisklinikka tarkoittaa säännöllistä kokoontumista kirjaamiseen liittyvien kysymysten äärelle. Toiminta perustuu vertaisoppimiseen ja sen tavoitteena on vahvistaa sosiaalihuollon kirjaamisosaamista. Tapaamiset voivat olla verkossa tai livenä.
Viime vuosina sosiaali- ja terveydenhuollossa on tapahtunut ja on parhaillaan tapahtumassa monia isoja muutoksia. Vuonna 2015 tuli voimaan laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista, jonka tarkoitus on yhdenmukaistaa sosiaalihuollon asiakasta koskevien tietojen käsittelyä. Laissa säädetään sosiaalihuollon asiakastietojen kirjaamisesta ja siihen liittyvistä velvoitteista. Vuonna 2021 voimaan tulleessa asiakastietolaissa säädetään sosiaalihuollon palvelunantajien liittymisestä Kanta-palvelujen käyttäjäksi. Käynnissä on myös sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteeseen ja asiakasasiakirjoihin merkittäviä tietoja koskeva muutos, joka perustuu THL:n antamaan määräykseen.
Samaan aikaan hyvinvointialueilla tehdään sosiaali- ja terveydenhuollon integraatioon tähtäävää kehittämistyötä, mihin liittyy monenlaisia kirjaamista koskevia kysymyksiä. Lisäksi hyvinvointialueille siirtyminen teettää kaiken kaikkiaan paljon työtä myös sosiaalihuollossa. Myös sosiaalihuollon sisäisiä toimintatapoja on tarpeen yhtenäistää. Oman haasteensa kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistämiseen tuo henkilöstön runsas vaihtuvuus.
Toimintaympäristössä on käynnissä useita merkittäviä sosiaalihuollon kirjaamiseen liittyviä muutoksia. Muutostilanteisiin liittyy epätietoisuutta ja osaamisen päivittämisen tarvetta. Yksittäiset koulutukset ovat paikallaan ja niitäkin on järjestetty Posote20-hankkeessa, mutta ne tavoittavat vain kyseisellä hetkellä työssä olevan henkilöstön. Lisäksi tarvitaan mahdollisuus jatkuvampaan kirjaamiseen liittyvään keskusteluun.
Idea kirjaamisklinikoiden toiminnasta syntyi sosiaalihuollon kirjaamiseen liittyvässä keskustelutilaisuudessa. Toimintaa olivat kehittämässä mm. aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä (innostaja, mahdollistaja, omalla osallistumisellaan esimerkkinä asian tärkeydestä), kirjaamisasiantuntijat (koulutuksen käyneet kirjaamisen asiantuntijat) ja suuri joukko aktiivisesti osallistuneita sosiaalialan ammattilaisia. Toimijat oli pääasiassa helppoa innostaa mukaan, sillä toiminta lähti liikkeelle heidän tarpeistaan.
Päätavoitteena oli lisätä sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaamista.
Sosiaalihuollon ammattilaisille tehtiin sähköinen kysely, jossa heitä pyydettiin arvioimaan kirjaamisosaamistaan kouluarvosanalla 4-10 huhtikuussa 2022 ja lokakuussa 2022.
Kirjaamisosaamisen vahvistamiseksi pidettiin paikallisia Kirjaamisklinikoita sekä alueellisesti neljä samansisältöistä kirjaamiskoulutusta. Kirjaamiskoulutukset toteutettiin niin, että kunkin kerran keskustelu ja kysymykset koskivat tiettyjen palvelutehtävien kirjaamista.
Kirjaamisklinikat perustuivat toimintamalliin, jossa lyhyen alustuksen jälkeen osallistujat keskustelivat pienryhmissä tai osallistuivat ongelmanratkaisuun/sisällöntuotantoon muiden sähköisten alustojen kautta. Kirjaamisklinikoille oli kalenteroitu säännöllinen aika (yksi tunti) joka toiselle viikolle.
Kohderyhmänä on sosiaalihuollon henkilöstö. Kehittämistyö alkoi henkilöstölle järjestetystä keskustelufoorumista (Teams-tapahtuma), jossa käsiteltiin kirjaamiseen liittyviä koulutustarpeita ja kysymyksiä. Aloite säännöllisiin tapaamisiin tuli keskustelufoorumissa. Henkilöstö on osallistunut myös Kirjaamisklinikan sisällöistä ja käytännöistä sopimiseen ja toimintamallin kehittämiseen.
Kirjaamisklinikka itsessään oli idea, jolla lähdettiin ratkaisemaan tarvetta vahvistaa sosiaalihuollon kirjaamisosaamista. Kirjaamisklinikan toiminta käynnistyi huhtikuussa 2022. Elokuussa 2022 pidettiin työpaja, jossa toimintamallia arvioitiin ja kehitettiin yhdessä sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Työpajassa toivottiin
•konkreettisempia ohjeita ja neuvoja; käytännön ja tiedon kohtaamista,
•aiheiden ilmoittamista etukäteen selkeästi,
•keskittymistä käytössä oleviin asiakastietojärjestelmien versioihin,
•sen varmistamista, että kaikki osallistujat osaavat käyttää työskentelyssä käytettäviä sovelluksia,
•enemmän aikaa tai ajan tehokkaampaa käyttämistä,
•toiminnan jatkumista hyvinvointialueella teemoittain tai palvelutehtävittäin, kaikille yhteisiä Kirjaamisklinikoita harvakseltaan sekä
•täsmäkoulutuksia työtehtävittäin.
Osallistujat kokivat hyödylliseksi
•Mahdollisuuden säännölliselle, yhteiselle keskustelulle ja kysymyksille
•Asian pitämisen esillä jatkuvasti
•Ymmärryksen lisäämisen; oppimisen ja kirjaamisen tunnistaminen osana isompaa kokonaisuutta
•Ajan tasalla olevat materiaalit ja niiden helpon löytymisen
•Vertaisoppimisen yhteisten asioiden äärellä
•Toiveiden ja tarpeiden pohjalta nousseiden asioiden käsittelyn; sisällölliset asiat ja kysymykset
•Vastausten saamisen
•Pienryhmäkeskustelut
•Käytäntöjen yhtenäistymisen toimintamallin avulla
Kirjaamisklinikoiden pitäminen palvelutehtävittäin on idea, jota kannattaa kokeilla hyvinvointialueella RRP-rahoituksen puitteissa. Tällöin sisältö voidaan kohdentaa kunkin palvelutehtävän kirjaamiseen, jolloin se myös kytkeytyy läheisemmin työn arkeen.