Posote20: Terveyskeskusvastaanottojen resurssien tarkastelu ja hoitotakuuseen valmistautuminen

Projekti keskittyy tuottamaan tietoa seuraavista osa-alueista: 1) Terveysasemittain väestön palvelutarve, 2) Lääkäri- ja hoitajatyön sisällöt sekä 3) hoitotakuuseen pääsemiseen alueellisesti vaikuttavat tekijät ja aluetason yhteenveto selvityksistä. 

Toimintaympäristö

Vuoden 2022 alussa avosairaanhoidon vastaanottotoiminta oli järjestetty palveluja tuottavissa seitsemässä organisaatiossa (Ylä-Savon sote-kuntayhtymä, Lapinlahden kunta, Siilinjärven kunta, Kuopion kaupunki, Kysteri liikelaitos, Sisä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä sekä Varkauden ja Joroisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistoiminta-alue) eri tavoin.  Alueella toimi vuoden 2022 alussa 29 terveysasemaa, joiden koko vaihteli hyvin paljon.  Lisäksi asemien henkilöstömäärät, -rakenne sekä hoidon saatavuus vaihteli myöskin. Hyvinvointialuemuutosta edeltävästi havaittiin tarve yhdenmukaisesti tarkastella muutostarpeen alla olevaa terveyskeskustoimintaa toimintaprosessien, väestön palvelutarpeen sekä ammattilaisten näkökulmasta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Osaprojektin suunnitelmavaihessa ennen hyvinvointialueiden aloitusta vuonna 2021 havaittiin, että avosairaanhoidon vastaanottotoiminta ennen Pohjois-Savon hyvinvointialueen toiminnan alkamista oli järjestetty  palveluja tuottavissa organisaatioissa eri tavoin.  Eri henkilöstöryhmissä oli paheneva henkilöstövajaus ja henkilöstön rekrytointi oli vaikeutunut. Huomioiden kiristyvä hoitotakuuvelvoite oli tarpeen selvittää ennen hyvinvointialueelle siirtymistä vastaanottotoimintojen sisältö, henkilöstövajaukset ja mahdollinen lisähenkilöstön tarve. Tietotarpeiden pohjalle kohdennettiin tietojohtamisen projekti. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Osaprojektin ydintiimin muodosti Kysterin toimistusjohtaja Ritva Vitri, johtava hoitaja Eija Peltonen sekä projektityöntekijät.  Posote20-hankkeen hankepäällikkö Minna Rytkönen, kaikkien terveyskeskusten toiminnasta vastaavat johtajat, organisaatioiden ylilääkärit, ylihoitajat sekä osastonhoitajat toimivat toiminnallisena yhteistyöyhteisönä, jonka sisällä projektityötä tehtiin. 

Osaprojekti ajoittui hyvinvointialueen valmisteluvaiheeseen, jolloin yhteistyötä tehtiin vuorovaikutteisesti myös sotekeskus-valmistelutyöryhmän sisällä ja kanssa. 

Muutoksen mittaaminen

Tämän projektin tarkoituksena oli selvittää vuosien 2022-2023 aikana:

  • Hyvinvointialueen sisällä terveysasemittain väestön kokoon, ikärakenteeseen ja sairastavuuteen suhteutettu kiireettömien vastaanottojen palvelutarve
  • Vastaanottotoimintojen sisältö (esim. paljonko vastaanottoihin on käytettävissä aikaa, lääkäreiden ja hoitajien työn osa-alueet, eri potilasryhmien esiintyminen, laajasti palveluita tarvitsevien asiakkaiden tarkastelu, etätyön toteutus alueellisesti)  
  • Uudistuvan hoitotakuuvelvoitteen mukaiseen toimintamalliin tarvittavat henkilöstöresurssit (puuttuvat ja mitoitus) ja henkilöstön lisäosaamisen tarve
  • Hyvinvointialueen tasoinen yhteenveto selvityksistä
Toteutussuunnitelma

Toimintaympäristöä tarkasteltiin ammattilaisten (esim. swot-analyysi, hoitotyön osa-aluetarkastelu, yhteydenottoliikenteen sisällöt, toimintatapa- ja palvelutarvekysely), potilaiden (alueellinen palvelutarveanalyysi 2018-2021, puheluiden sisällöt)  sekä palvelujärjestelmän näkökulmasta (henkilöstöresurssit, T3-tarkastelu, puheluliikenne). Yleistason tuloksia on esitetty liitteenä olevassa powerpointissa. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Perusterveydenhuollon vastaanottotoiminta ja siellä toimivat lääkärit ja hoitajat. Tavoitteena oli tuottaa eritason tietoa eriävien toimintaperiaatteiden pohjalta toimivien vastaanottojen toiminnasta jatkokehittämistä ja tietojohtamisen varten. Tarkasteltavia osa-alueita ovat mm. alueellinen palvelutarveanalyysi, lääkäreiden alueellinen työn osa-alueiden kartoitus tietojärjestelmästä käsin Pegasos-käyttäjiin kohdentuen, hoitajien manuaalinen työn osa-alueiden tarkastelu ja määrällinen analyysi, terveyskeskuksen puheluliikenteen kartoitus sekä etätyön toimintamallit. 

Toimintaympäristö: Toimintaympäristönä on koko Pohjois-Savon hyvinvointialue. Liikelaitos Kysteri vastasi tästä osaprojektista vuoden 2022 ajan ja vuodenvaihteesta 2023 alkaen Pohjois-Savon hyvinvointialue, peruspalveluiden toimilinja, sotekeskus-palveluyksikkö.

Kumppanit: Kaikki hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnasta vastaavat organisaatiot ja toimintayksiköt. 

Ideointi
  •  Swot-analyysi
  • Hoitotyön osa-aluetarkastelu
  • Yhteydenottoliikenteen sisällöt
  • Toimintatapa- ja palvelutarvekysely
  • Alueellinen palvelutarveanalyysi 2018-2021
  • Henkilöstöresurssit
  • T3-tarkastelu

 

Idean valinta

Jatkossa sotekeskuksen puheluliikennettä tarkastellaan kiireellisyyden, sisältöjen, takaisinsoittojärjestelmän yhdenmukaistamisen  sekä yhdyspintojen (mm. päivystyksellinen neuvonta) 

Ratkaisun perusidea

Osaprojekti ei tuottanut yhtä selkeätä ratkaisua, vaan tuotti tietoa kehittämistyön pohjalle. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tässä osaprojektissa tunnistettiin ja tuotettiin lähtötilan kuvaustason tietoa eri osa-alueista, joihin jatkossa on tärkeää kohdentaa kehittämistoimia. Vuonna 2024 PSHVA yhdenmukaistaa yhteydenottoprosessin, ottaa käyttöön digitaalista asiointia lisäävät työkalut sekä  panostaa kiireettömän asiakkaan toimintamallin kehittämiseen. Posote20-kehittämistyön jatkoksi on haettu rahoitusta Omalääkäri 2.0 -hakuun, jonka sisältö kohdentuu mm. Posote20-hankkeessa aloitettuihin sisältöihin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tietotarkasteluissa tulee varata suunnittelulle ja toteutukselle riittävästi aikaa: mm. tietolupaprosessit voivat olla pitkiä. Mittaroinnin näkökulmasta on tärkeää miettiä mittarivalintoja käytännön näkökulmasta: mitä tietoa jo tuotetaan, mistä tiedosta saadaan hyötyjä työn kehittämiseen ja johtamiseen, mitä tarvittaisiin, mutta ei vielä systemaattisesti saada (pistetarkastelut?), mitä tietoa ei vielä tuoteta, mutta tarvittaisiin? 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osaprojekti kuvasi lähtötilanteen. Vuoden 2025 lopulla on hedelmällistä lähteä vertailemaan vuoden 2022-2023 aikana kerättyjä tietoja vuosien 2024-2025 aikana tehtyihin kehittämistoimiin ja niiden tuloksiin.