Potentiaalinen pomo : voimavarakeskeinen esihenkilöiden yksilö- ja vertaisvalmennus, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Valmennuksen tavoitteena on edistää esihenkilöiden muutoskyvykkyyttä  vahvistamalla vuorovaikutusta, kehittämällä esihenkilötaitoja ja - osaamista sekä vahvistamalla esihenkilöiden johdonmukaista ja yhteneväistä henkilöstöjohtamista.  

Toimintaympäristö **

Tässä esihenkilövalmennuksessa muutoskyvykkyyttä vahvistamalla edistetään hoitotakuun toteutumista ja kustannusvaikuttavuutta. Itse muutoskyvykkyyttä on vahvistettu lisäämällä vastavuoroista vuorovaikutusta, dialogisuutta. Valmennuksen toimenpiteet kohdistuvat esihenkilötoimintaan, toimintakulttuuriin ja johtamiseen.

Muutoskyvykkyys on meille ihmisille menestyksen mahdollistaja ja päivän pelastaja. Muutoskyvykkäänä toimintakyky säilyy haasteellisista tilanteista huolimatta. Sopeutuminen uusiin tilanteisiin helpottuu​ ja nykytilanteen analysointi selkiytyy. Kykenemme valitsemaan selkeän suunnan ja tavoitteet toiminnallemme sekä suunnittelemaan ratkaisuja ja etenemistapoja tavoitteidemme saavuttamiseksi. ​

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun hyvinvointialueelle siirryttäessä organisaatiossa on tullut isoja muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet palvelujen saatavuuteen. Muutokset haastavat esihenkilöiden toimijuutta. Uudenlaisten ajattelu- ja toimintatapojen omaksuminen johtamiskäytänteissä vaatii tietoa ja osaamista.  Hyvän työelämän laadun ja samalla paremman tuottavuuden kehittämisen kannalta on tärkeää, että esihenkilötyössä tarvittavat ihmisten johtamisen taidot ja osaaminen on kuvattu ja esihenkilöitä tuetaan niiden toteutumisessa. 

Potentiaalinen pomo esihenkilövalmennus on tukitoimi organisaation lähijohtajien muutoskyvykkyyden vahvistamiseksi, jotta tasa-arvoinen palvelujen piiriin pääsy toteutuu koko Kainuun hyvinvointialueella. 

Muutoskyvykkyyden valmennus on Kestävän kasvun Kainuu II –hanketta  ja  sen kehittämistoimenpiteet kohdistuvat koko Kainuun hyvinvointialueelle hankkeen kohderyhmänä oleviin yksiköihin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Asiakkaat saavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhdenvertaisesti, helposti, kynnyksettömästi sekä monikanavaisesti.

Työyhteisö:  Maailma muuttuu ja organisaatioissa tapahtuu isoja muutoksia. Ihmisillä on epävarma olo, mutta silti heitä tulisi kannustaa  toimimaan  rohkeasti tulevaisuuteen luottaen. Kun johtamiskulttuuri on muuttumassa kontrolloivasta valmentavaksi, niin työyhteisönjäseniltä kuin esihenkilöiltä edellytetään taitojen ja osaamisen muuttumista. Rooli on muuttunut ja muuttamassa yhä enemmän oppivaksi ja innovatiiviseksi yhteiskehittäjäksi.  

Organisaatio ja johtaminen: Kainuun hyvinvointialueen työelämän laadussa on paljon kehittämispotentiaalia. Valmennuksen tukitoimet kohdentuvat QWL:n  ja muutoskyvykkyyden analyysin avulla eri organisaation muutoskyvykkyyksiin ja tässä toimintamallissa esihenkilötoimintaan. Esihenkilötaidoissa korostuvat taloushallinnon rinnalla ihmisten johtamisen taidot erityisesti valmentava johtajuus. Esihenkilöiden vuorovaikutteisten johtamiskäytänteiden osaaminen, työyhteisöjen vuorovaikutuksen johtaminen ja lähiesihenkilötyön suunnitelmallisuus. Esihenkilötyössä on tarve erilaisille ominaisuuksille, jotka liittyvät muutoskyvykkyyteen. Näitä ovat mm. 

            Osaamisen ohjaaminen ​

             Positiivinen asenne​

            Omaksumiskyky​

            Psykologinen joustavuus​

            Paineensietokyky​

            Kyky nähdä vahvuuksia ja mahdollisuuksia

​           Kyky suunnata energiaa (innostusta ja osaamista tekemiseen)​

Tämän esihenkilövalmennuksen perustana on QWL- henkilöstökysely. Sen tärkeimpänä asiana on tuottaa organisaation muutoskyvykkyyden analyysi, jonka pohjalta kohdentuvat tämänkin valmennuksen kohderyhmät. Koska työntekijät nähdään organisaation voimavarana, QWL-metodi perustuu työntekijöiden kuuntelemiseen ja työntekijäymmärryksen lisäämiseen. Tässä valmennuksessa kannustetaan lisäksi yhteiskehittämisessä ideoimaan yhdessä työelämän innovaatiota.

 Valmennus on osa systemaattisen työelämän laadun tiedolla johtamisen toimintamallia ja sillä  saadaan aikaan ennakoivaa työelämän laatua parantavaa kehittämistä. Työelämän laadun parantaminen on talouden tasapainottamisen kannalta suuri taloudellinen potentiaali.

Tällä hetkellä työelämässä tarvitaan kaikilta Kainuun hyvinvointialueen toimijoilta halua ja kykyä tehdä kestävää, reilua ja innostavaa tulevaisuutta yhdessä.​ Vastuullisesti, avoimesti, luotettavasti ja oikeudenmukaisesti. ​❤

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mukana valmennuksessa on Kainuun hyvinvointialueen esihenkilöitä ja eri palvelusektoreiden päälliköitä. Projektijohtaja, hyvinvointialueen hallintojohtaja,  muutoskyvykkyyden valmentaja ja  projektikoordinaattori ovat kehittäneet yhteistyössä esihenkilötyön tarpeita kuunnellen valmennuksesta toimintamallin. Valmennuksissa on pidetty yllä rentoa ja huumorinkin täytteistä ilmapiiriä. Tavoitteena on, että matalankynnyksen tilaisuudet selkeine ohjeineen ja osallisuuteen innostavat dialogiset menetelmät motivoivat esihenkilöitä yhteiskehittämisen äärelle. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena valmennuksessa on esihenkilöiden työelämän laadun johtamisosaaminen vahvistuminen.  Työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamisessa onnistuminen. Hyvät ihmisten johtamisen taitoja.  Esihenkilötoiminnassa nämä taidot tarkoittavat johtamisasennetta, signaalipeliä, suunnitelmallisuutta ja vuorovaikutusosaamista.  Osaamisessa korostuvat fyysisen ja emotionaalisen turvallisuuden johtaminen, yhteistyön ja osaamisen johtaminen sekä motivaation ja työnilon johtaminen. Valmennuksen tavoitteena on hyvinvointialueen johtamiskulttuurissa yhteisymmärryksen muodostuminen työelämän laadusta ja sen systemaattisesta tiedolla johtamisesta.

Muutoksen mittaaminen

Mittareina toimivat asiakaspalaute​, kustannusvaikuttavuus​, hoitojonojen seuranta, työtyytyväisyys​ ja QWL.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä valmennuksessa ovat esihenkilöt ja palvelualuepäälliköt,  joiden työyksiköiden QWL- indeksi on alhainen ja heidän asiakasryhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat.