Potentiaalinen pomo : voimavarakeskeinen esihenkilöiden yksilö- ja vertaisvalmennus, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Valmennuksen tavoitteena on edistää esihenkilöiden muutoskyvykkyyttä  vahvistamalla vuorovaikutusta, kehittämällä esihenkilötaitoja ja - osaamista sekä tukemalla esihenkilöiden johdonmukaista ja yhteneväistä henkilöstöjohtamista.  

Toimintamallin nimi
Potentiaalinen pomo : voimavarakeskeinen esihenkilöiden yksilö- ja vertaisvalmennus, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Valmennuksen tavoitteena on edistää esihenkilöiden muutoskyvykkyyttä  vahvistamalla vuorovaikutusta, kehittämällä esihenkilötaitoja ja - osaamista sekä tukemalla esihenkilöiden johdonmukaista ja yhteneväistä henkilöstöjohtamista.  

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Kyllönen

Luotu

3.1.2024

Viimeksi muokattu

4.11.2025
Ratkaisun perusidea

Valmennus suunniteltiin ja kohdennettiin yksiköiden esihenkilöille, joiden yksiköissä organisaation työelämän laatu -kyselyn (QWL-kysely) analyysi osoitti muutoskyvykkyyden olevan alhainen ja esihenkilötyön ylipalvelevaa.  Tavoitteena vahvistaa esihenkilötyön osaamista yksiköiden muutoskyvykkyyden parantamiseksi kohti parempaa henkilöstötuottavuutta. 

Valmennuksen suunnittelussa huomioitiin ryhmän maksimi koko sekä toimenpiteet prosessin alkuun ja lopetukseen tavoitteena sitouttaa osallistujat prosessiin.  Prosessi teemoineen, tavoitteineen ja aikatauluineen lähetettiin osallistujille ennakkoon, jossa korostettiin vertaisvalmennusta. 

  • 4 teemoitettua tapaamista livenä (á90min) ja toteutus kokonaisuudessaan 4kk sisällä
  • Valmennus rakennettiin QWL-kyselyn pohjalta tuotettua Tiedosta työhyvinvointia ja tuottavuutta -hankkeen materiaaleja mm. videoita ja julkaisuja hyödyntäen, kuten Esihenkilön osaamis- ja taitovaatimukset opas, Esihenkilöosaamisen itsearviointi  lomake ja Esihenkilön-vuosikello pohja.
  • Punaisena lankana rohkaisu uusien toimintatapojen käyttöön ottoon; arjen kokeilut tapaamiskertojen välillä, keskiössä vertaistuki  ja -oppiminen sekä esihenkilötyössä välttämättömän vuorovaikutusosaamisen harjaantuminen. 
Toimintaympäristö

Tässä esihenkilövalmennuksessa muutoskyvykkyyttä vahvistamalla edistetään hoitotakuun toteutumista ja kustannusvaikuttavuutta. Itse muutoskyvykkyyttä on vahvistettu lisäämällä vastavuoroista vuorovaikutusta, dialogisuutta. Valmennuksen toimenpiteet kohdistuvat esihenkilötoimintaan, toimintakulttuuriin ja johtamiseen.

Muutoskyvykkyys  tarkoittaa yksilön, tiimin tai organisaation kykyä sopeutua, oppia ja toimia tehokkaasti muutostilanteissa. Muutoskyvykkäänä toimintakyky säilyy haasteellisissakin tilanteissa. Palautuminen muutosstressistä ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin helpottuu. Muutoskyvykkyys vahvistaa kykyä kommunikoida rakentavasti ja tukea muita muutoksessa sekä lisää aloitteellisuutta ja aktiivisuutta osallistua muutoksen toteuttamiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä valmennuksessa ovat esihenkilöt ja palvelualuepäälliköt,  joiden työyksiköiden QWL- indeksi on alhainen ja analyysin mukaan esihenkilötyö on ylipalvelevaa tai formaalista. Lisäksi heidän asiakasryhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valmennuksen sisällön juurtuminen vaatii prosessin liittämistä suunnitelmallisesti organisaatiossa systemaattisesti toteutettavaan johtamisen toimintamalliin. Mukana vahva johdon tuki, seuranta sekä dokumentointiin (tietoon) perustuva kehittäminen ja päätöksenteko. Valmennus tulee jakaa osiin, jossa mahdollista tukea ja seurata pidemmällä aikavälillä toimenpiteiden käyttöön ottoa, vahvistaa juurtumista. Lisäksi toteutusta tulee edelleen kehittää digitaalisuutta hyödyntäen itseopiskeluun osittain sekä mahdollistaa uusien esihenkilötyöhön valmentautuvien osallistaminen joustavasti. Organisaatiossa jo aiemmin pilotoitu, esihenkilötyöhön kohdennettu mentorointi tulisi liittää osaksi prosessia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia pilotoitiin yhdellä palvelualueella, jossa mukana oli palvelualuepäälliköitä, palveluesihenkilöitä ja apulaispalveluesihenkilöitä. Palvelualueen työelämän laatu (QWL-tulokset) paranivat edelliseen mittauskertaan verrattuna kokonaisindeksin osalta 2,3%, fyysisen ja emotionaalisen turvallisuuden osalta 2,4%, Yhteenkuuluvuuden ja identiteetin osalta 0,6% sekä päämäärien ja luovuuden osalta 2,4%.  

Organisaation intrassa olevien Tiedosta työhyvinvointia ja tuottavuutta -hankkeen materiaalien tunnettavuutta ja käytettävyyttä vahvistettiin osallistujien osalta, koska kaikilla ne eivät olleet edes tiedossa ennen pilottiin osallistumista. Tutkittuun tietoon perustuvat materiaalit koettiin toimiviksi ja helpoiksi ottaa käyttöön jo lyhyiden kokeilujen kautta tukemaan omaa esihenkilötyötä. Esimerkiksi esihenkilön-vuosikellon käyttöä suositellaan mutta ei ole velvoittavaa vielä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Prosessi vaatii vetäjän,  fasilitointi osaamista, vahvaa johtamisosaamista sekä käytännön perehtyneisyyttä QWL-johtamiseen ja logiikkaan. Prosessin systemaattinen käyttöön otto organisaatiossa vaatii työajan priorisoimista esihenkilötyön osaamisen systemaattiseen kehittämiseen. Toimintamalli on helposti sovellettavissa mihin tahansa esihenkilötyön osaamisen vahvistamiseen, jolla tavoitellaan työelämän laadun vahvistumista (QWL-indeksi) kohti vahvempaa henkilöstötuottavuutta.