Potilaskoordinaatioyksikkö, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Potilasliikenteen koordinointi erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja kotisairaalaan.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keväällä 2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialueella laadittiin tuottavuusohjelma, jossa tunnistettiin mm. seuraavia säästö- ja kehittämiskohteita:

  • Keskitetty jatkohoitoon ohjaaminen (SAS ja potilaskoordinaattorit) 
  • Lyhytaikaisen pth-vuodeosastohoidon keventäminen 
  • Säästö kuljetuskustannuksissa 
  • Teknologian hyödyntäminen 
  • Terveysasemien tuottavuuden ja vaikuttavan toiminnan lisääminen  

Yksi yllä listattujen säästö- ja kehittämiskohteiden realisoimiskeino on tehokas ja keskitetty asiakkaiden (potilaiden) siirtoon keskittyvä jatkosijoitustoiminta. Lyhytaikaissijoittamista varten  päätettiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella perustaa potilaskoordinaattoritoiminta. Erityisesti toiminnan keskeisessä roolissa on asiakkaiden jatkosijoittaminen sairaalasta seuraavaan palvelupisteeseen (terveysasemien lyhytaikaiset vuodepaikat). 

Hyvinvointialueella  oli jo  käytössään  SBM (Solution Business manager) -teknologiaan perustuva sovellus.  SBM-alustalle toteutetaan toiminnanohjaussovellus terveydenhuollon lyhytaikaispaikkojen sekä paikkatilanteen reaaliaikaiseen hallintaan. 

Potilassiirtojen tukena on käytetty excel taulukoita, joilla on ylläpidetty perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkatilannetta. Niiden tilalle potilaskoordinaattoreiden työn tueksi otetaan käyttöön erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon jatkohoitoon siirrettävien potilaiden sijoitusten hallinnointiin SBM sovellus.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Potilasvirtauksen parantaminen asiakkuuden- ja palveluketjujen hallintaa tukevan järjestelmän avulla. 

Toteutussuunnitelma

Yhtenä projektin osa-alueena on potilaskoordinaattoritoiminnan digitalisointi maakunnan alueella. Siinä toteutetaan  SBM toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton avulla toimintatapojen tuki potilaskoordinaation tehostamiseksi ja asiakasprosessien sujuvoittamiseksi. SBM-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton avulla 
tuetaan digitalisaation edistämistä seuraavin tavoin:

1. SBM-ICT-ratkaisujen käyttöönotto ja jalkauttaminen

2. Ammattilaisten koulutus

3. Potilaskoordinaattoritoimintamallien yhdenmukaistaminen

4. Jatkohoitokäytäntöjen sujuvoittaminen korvaamalla jatkohoitolähetteet sovelluksen avulla

5. Järjestelmän integroituminen osaksi muita maakunnan ohjelmistoja (potilas- ja asiakastietojärjestelmät.)