Potilaskoordinaatioyksikkö, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Potilasliikenteen koordinointi erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja kotisairaalaan.
Keväällä 2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialueella laadittiin tuottavuusohjelma, jossa tunnistettiin mm. seuraavia säästö- ja kehittämiskohteita:
- Keskitetty jatkohoitoon ohjaaminen (SAS ja potilaskoordinaattorit)
- Lyhytaikaisen pth-vuodeosastohoidon keventäminen
- Säästö kuljetuskustannuksissa
- Teknologian hyödyntäminen
- Terveysasemien tuottavuuden ja vaikuttavan toiminnan lisääminen
Yksi yllä listattujen säästö- ja kehittämiskohteiden realisoimiskeino on tehokas ja keskitetty asiakkaiden (potilaiden) siirtoon keskittyvä jatkosijoitustoiminta. Lyhytaikaissijoittamista varten päätettiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella perustaa potilaskoordinaattoritoiminta. Erityisesti toiminnan keskeisessä roolissa on asiakkaiden jatkosijoittaminen sairaalasta seuraavaan palvelupisteeseen (terveysasemien lyhytaikaiset vuodepaikat).
Hyvinvointialueella oli jo käytössään SBM (Solution Business manager) -teknologiaan perustuva sovellus. SBM-alustalle toteutetaan toiminnanohjaussovellus terveydenhuollon lyhytaikaispaikkojen sekä paikkatilanteen reaaliaikaiseen hallintaan.
Potilassiirtojen tukena on käytetty excel taulukoita, joilla on ylläpidetty perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkatilannetta. Niiden tilalle potilaskoordinaattoreiden työn tueksi otetaan käyttöön erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon jatkohoitoon siirrettävien potilaiden sijoitusten hallinnointiin SBM sovellus.
Digitaalisen potilasvirtausta ohjaavan työkalun kehittäminen toteutettiin yhteistyössä erikoissairaanhoidon yksiköiden sekä potilaskoordinaatioyksikön kanssa. Kehittämisen moottorina toimivat potilaskoordinaatioyksikön henkilöstö, jonka arkeen työkalu oli suunniteltu. Testausvaiheessa oli tärkeää saada mukaan myös lähettävän yksikön henkilöstöä, jotta saatiin autenttisia kokemuksia, kuinka tekninen toteutus palvelee parhaimmin ammattilaisia.
Yhtenä projektin osa-alueena on potilaskoordinaattoritoiminnan digitalisointi maakunnan alueella. Siinä toteutetaan SBM toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton avulla toimintatapojen tuki potilaskoordinaation tehostamiseksi ja asiakasprosessien sujuvoittamiseksi. SBM-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton avulla
tuetaan digitalisaation edistämistä seuraavin tavoin:
1. SBM-ICT-ratkaisujen käyttöönotto ja jalkauttaminen
2. Ammattilaisten koulutus
3. Potilaskoordinaattoritoimintamallien yhdenmukaistaminen
4. Jatkohoitokäytäntöjen sujuvoittaminen korvaamalla jatkohoitolähetteet sovelluksen avulla
5. Järjestelmän integroituminen osaksi muita maakunnan ohjelmistoja (potilas- ja asiakastietojärjestelmät.)