Prosessimuotoinen yhteiskehittäminen kokemusasiantuntijoiden kanssa
Toimintamallin tarkoituksena on kuvata Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeessa hyväksi havaittu tapa toimia lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden kanssa prosessimaisen yhteiskehittämisen keinoin.
Suomalainen lastensuojelu elää murrosvaihetta vahvan uudistamisajattelun ja hyvinvointialueiden muodostumisen myötä. On tärkeää, että muutoksen keskellä toimintoja kehitettäessä myös asiakkaiden ääntä kuullaan ja heidät otetaan tasavertaisiksi kehittäjäkumppaneiksi. Toimintamalli pyrkii osaltaan tukemaan yhteiskehittämisen toteuttamista lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden kanssa eettisesti, suunnitelmallisesti ja tehokkaasti ja kannustaa samalla luomaan rakenteita toimivan yhteistyön takaamiseksi.
Kokemusasiantuntijoiden käyttäminen lastensuojelun kehittämistyössä on jo varsin yleistä ja kokemustietoon pohjautuvat näkökulmat ja puheenvuorot erilaisissa tilaisuuksissa ovat suosittuja ja vaikuttavia. Kokemusasiantuntijatiedon hyödyntämisen kasvun myötä ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyön käytännöt ovat kuitenkin vielä vakiintumattomia ja vaihtelua yhteisten kehittämisprosessien toteutuksessa on paljon. Jotta kokemusasiantuntijoiden kanssa kehittäminen olisi tehokasta ja vuorovaikutteista, on yhteistyön vaiheisiin aina valmistelusta arviointiin kiinnitettävä erityistä huomiota. Yhteistyön jatkuvuuden kannalta on myös tärkeää kiinnittää huomiota kokemusasiantuntijoiden kanssa toteutettavan yhteistyön eettisiin seikkoihin.
Hankkeen arviointia toteutettiin dialogisen arvioinnin työpajoilla hankeprosessin ajan. Lastensuojelun Keskusliiton koordinoiman osallisuustyöpaketin arviointityöpajan osallistujat kuvasivat, että kokemusasiantuntijoiden kanssa toteutetut tilaisuudet ovat olleet erittäin onnistuneita. Arvioinnissa nostettiin esiin, että ammattilaisten ymmärrys asiakkaiden osallisuudesta on lisääntynyt ja samoin on kasvanut halu oppia työskentelemään yhä paremmin kokemusasiantuntijoiden kanssa.
Hankkeen loppuvaiheessa toteutettiin kyselyt mukana olleille kokemusasiantuntijoille ja hanketyöntekijöille, sekä kokemusasiantuntijoiden taustaorganisaatioille.
Prosessimaista yhteiskehittämistä on mahdollista hyödyntää kaikessa kokemusasiantuntijoiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. On tärkeää, että prosessin toteutukselle varataan riittävät resurssit ja vastuuhenkilöt.
Yhteistyö kokemusasiantuntijoiden kanssa on mahdollista toteuttaa laajoissa kehittämisen kokonaisuuksissa, mutta myös pienemmissä kokemusasiantuntijoiden konsultaatioissa ja puheenvuoroissa. Toimintamallissa kuvatun prosessin vaiheet ovat pääpiirteittäin samat, mutta niiden sisältö ja kesto voi vaihdella prosessin koosta ja luonteesta riippuen.
Kun kokemusasiantuntijoille tarjotaan mahdollisuus olla mukana kehittämisessä useassa vaiheessa, muodostuu heille kokonaisvaltaisempi kuva kehitettävästä asiasta ja sen taustalla vaikuttavista ilmiöistä. Näin on myös mahdollista kerätä kokemustietoa kehittämistyön tueksi useammassa kohdassa ja eri näkökulmista. Tärkeää yhteiskehittämisessä on palata prosessin loppuvaiheessa yhdessä tarkastelemaan sitä, mikä vaikutus kokemustiedolla oli kehittämistyössä ja miten kokemusasiantuntija itse kokee oman panoksensa vaikuttaneen lopputulokseen.