Puheeksioton osaamisen vahvistaminen - koulutuskokonaisuus, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, (RRP P4 I1)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen henkilöstölle kehitettiin koulutuskokonaisuus puheeksi ottamisesta ja kohtaamisesta sekä koottiin henkilöstölle asiakkaan ohjaamisen tietopankkiin materiaaleja puheeksi ottamisen ja kohtaamisen tueksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon painopisteen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan toimintaan edellyttää systemaattista mielenterveydenhäiriöiden, päihteiden käytön ja riippuvuuksien kartoittamista sekä varhaisen tuen toimia. Oireiden ja häiriöiden varhainen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen on tärkeää, jotta ongelmien pitkittymiseltä ja vaikeutumiselta vältytään. Sosiaali- ja terveyspalvelut tavoittavat oikeat ihmiset oikeaan aikaan, kun palveluiden orientaatio on riskien ja ongelmien varhaisessa tunnistamisessa, puheeksi ottamisessa ja varhaisen tuen tarjoamisessa.
Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma tukee 1.12.2015 voimaan tulleen ehkäisevän päihdetyön järjestämistä koskevan lain (523/2015) toimeenpanoa. Lain ja toimintaohjelman tavoitteina on edistää terveyden ja hyvinvoinnin tasa-arvoa, varmistaa ehkäisevän päihdetyön edellytykset koko maassa sekä tukea erityisesti kuntien ja alueiden työn kehittämistä ja tehostamista.
Mitä varhemmin alkoholin riskikäyttöön, tupakkatuotteiden ja huumausaineiden käyttöön tai peliongelmiin kiinnitetään huomiota ja tarjotaan apua, sitä pienempi on vakavien ongelmien riski ja hoidon tarve. Samalla mielenterveysongelmiin, kroonisiin kansansairauksiin, sosiaalisiin haittoihin ja taloudellisiin ongelmiin liittyvät riskit pienenevät. Varhaisvaiheen riskien ja haittojen tunnistamiseen on kehitetty toimivia ja vaikuttavia menetelmiä, jotka erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa tulee tuntea ja joita tulee käyttää ehkäisevässä päihdetyössä systemaattisesti. Strukturoidut menetelmät ja palvelukohtaiset ohjeet auttavat ottamaan puheeksi arkaluontoiseksi koettuja asioita.
Puheeksiotto ja mini-interventio ovat varhaisen tunnistamisen ja tuen keskeisiä menetelmiä. Puheeksiotto kuuluu olennaisena osana universaaleihin ehkäiseviin palveluihin, kuten äitiysneuvolaan, opiskeluterveydenhuoltoon ja muihin määrämuotoisiin terveystarkastuksiin. Puheeksiotto on rutiiniluontoinen osa myös useita peruspalveluiden palvelukokonaisuuksia ja -ketjuja, usein erikseen määritellyssä palveluprosessin kohdassa. On ammattitaitoa tunnistaa puheeksioton paikkoja aina, kun asiakkaan oireet tai kokonaistilanne antavat siihen aihetta.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Kestävän Kasvun (RRP) hankkeessa osatavoitteena on helposti saavutettavat ja vaikuttavat nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut. Hankesuunnitelmaan on kuvattu tunnistettu tarve vahvistaa henkilöstön mielenterveys- ja päihdeasioiden puheeksioton osaamista ja sen avulla tehostaa varhaisen vaiheen tunnistamista sekä nopeuttaa matalantason palveluihin pääsyä.
Pääkohderyhmä on Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevä potilas- ja asiakastyötä tekevä henkilöstö. Lisäämällä henkilöstön kohtaamiseen ja puheeksiottamiseen liittyvää osaamista pyritään vaikuttamaan ja parantamaan asiakkaiden palvelukokemusta.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin toteuttamalla asukaskehittäjille ja asiakkaille kysely puheeksioton ja kohtaamisen kokemuksista. Kyselyn vastauksia hyödynnettiin suorina lainauksina koulutuskokonaisuuden video osuudessa .
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeessa vuonna 2023 toteutetussa kyselyssä henkilöstölle kartoitettiin työntekijöiden kokemuksia puheeksi ottamisesta sekä koulutustarpeista ja kyselyyn vastanneista 42,8 % koki tarvitsevansa lisäkoulutusta puheeksi ottamisesta. Työntekijöiden kokemuksia puheeksioton tilanteista ja haasteista hyödynnettiin koulutuskokonaisuuden video osuuksissa suorina lainauksina.