Puheentunnistuksen käyttöönotto (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin tavoitteena on ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksien vähentäminen hyvinvointialueella, jo käytössä olleiden puheentunnistusjärjestelmien korvaaminen yhtenäisellä ratkaisulla ja kirjaamisen reaaliaikaistaminen.
Käyttöönotolla mahdollistetaan puheentunnistuksen käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka eivät ole käyttäneet sanelemista apuna työssään. Puheentunnistuksen keinoin pyritään lisäämään reaaliaikaista kirjaamista ja sujuvoittamaan ammattilaisen työtä sekä asiakkaan asiointia. Ostopalveluilla tuotettujen sanelunpurkujen vähentämisellä ja käyttämällä yhtenäistä puheentunnistusratkaisua on tarkoitus myös saada kustannussäästöjä hyvinvointialueelle.
Pirkanmaan hyvinvointialueella on ollut käytössä useita eri puheentunnistuksen ratkaisuja. Sanelunpurkua on sekä hyvinvointialueen oman henkilöstön toimesta, että ostettuna ulkoiselta palveluntuottajalta. Ostopalveluna hankitun sanelunpurun kustannukset ovat suuret ja puheentunnistuksen ratkaisu sirpaleinen. Tunnistettu sote-ammattilaisten laaja-alainen reaaliaikaisen tiedon tarve ja reaaliaikaisen tiedon tuottamisen mahdollistamat myönteiset myötävaikutukset työn sujuvuuteen.
Ammattilaisen työn ja asiakkaan asioinnin sujuvoittaminen reaaliaikaisempaa tietoa tuottamalla, kirjaamisvelan vähentäminen sekä kustannussäästöjen syntyminen.
Käyttöönotto on toteutettu laajasti hyvinvointialueen palvelulinjoilla. Ammattilaisen kokemusta seurataan käyttäjäkokemuskyselyillä, puheentunnistuksella tuotettujen kirjausten määrän kasvua ohjelmistosta saatavia tilastoja vertailemalla ja kustannussäästöjä ostopalvelujen määrän vähenemisellä.
Kohderyhmänä ovat sote-alan ammattilaiset kaikista ammattiryhmistä. Puheentunnistuksen käyttöönotto on erityisen tärkeä sanelevien ammattiryhmien osalta, mutta mahdollistamalla käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka ovat tuottaneet kirjauksensa kirjoittamalla itse, voidaan mahdollistaa reaaliaikaisempi tiedontuotto ja siihen kytkeytyvät hyödyt laajasti eri sote-palveluihin.