Puheentunnistuksen käyttöönotto (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin tavoitteena on ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksien vähentäminen hyvinvointialueella, jo käytössä olleiden puheentunnistusjärjestelmien korvaaminen yhtenäisellä ratkaisulla ja kirjaamisen reaaliaikaistaminen.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksien vähentäminen hyvinvointialueella, jo käytössä olleiden puheentunnistusjärjestelmien korvaaminen yhtenäisellä ratkaisulla ja kirjaamisen reaaliaikaistaminen.
Puheentunnistuksen käyttöönotolla pyritään kirjaamisen reaaliaikaistamisenkeinoin sujuvoittamaan ammattilaisen työtä sekä asiakkaan asiointia, vähentämään ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksia hyvinvointialueella ja korvaamaan jo käytössä olleet puheentunnistusjärjestelmät yhtenäisellä ratkaisulla.
Käyttöönotolla mahdollistetaan puheentunnistuksen käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka eivät ole käyttäneet sanelemista apuna työssään. Puheentunnistuksen keinoin pyritään lisäämään reaaliaikaista kirjaamista ja sujuvoittamaan ammattilaisen työtä sekä asiakkaan asiointia. Ostopalveluilla tuotettujen sanelunpurkujen vähentämisellä ja käyttämällä yhtenäistä puheentunnistusratkaisua on tarkoitus myös saada kustannussäästöjä hyvinvointialueelle.
Kohderyhmänä ovat sote-alan ammattilaiset kaikista ammattiryhmistä. Puheentunnistuksen käyttöönotto on erityisen tärkeä sanelevien ammattiryhmien osalta, mutta mahdollistamalla käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka ovat tuottaneet kirjauksensa kirjoittamalla itse, voidaan mahdollistaa reaaliaikaisempi tiedontuotto ja siihen kytkeytyvät hyödyt laajasti eri sote-palveluihin.
Onnistuneen käyttöönoton toteuttamiseksi ohjelmiston laaja jakelu sekä saavutettava ja napakka kouluttaminen ovat avainasemassa. Ohjelma itsessään on käytettävyydeltään intuitiivinen, eikä vaadi raskasta kouluttamista. Käyttöönotettu ohjelmisto ei ole myöskään asiakas- tai potilastietojärjestelmäriippuvainen, eli sitä voi käyttää laajasti eri käyttötarkoituksiin. Ongelmatilanteisiin pureudutaan tarvittaessa esimerkiksi kohdennetuin ohjein tai koulutuksin.
Puheentunnistuksen avulla kirjaamisprosessit nopeutuvat, mikä säästää aikaa ja parantaa tehokkuutta ja työn sujuvuutta. Kirjaamisen reaaliaikaistumiseen liittyvät vaikutukset ovat kattavammat käyttäjäkunnan koostuessa laajasti eri ammattiryhmien edustajista. Käyttö on helppoa, monipuolista ja kustannustehokasta.