Puolison asiakkuus neuvolapalveluissa
Toimintamalli puolison asiakkuudesta neuvolassa.
Puoliso tulee hoitoprosessin aikana systemaattisesti huomioiduksi parin yhteisillä käynneillä äitiysneuvolassa.
Tapaamisissa on käytössä selkeät sisällöt ja hoitopolut.
Myös puolison tietoihin kirjataan ja käynnit tilastoidaan.
Molempien vanhempien tasa-arvoinen tukeminen vaatii muutoksia neuvolatyöhön vastaamaan nykyaikaista perhekäsitystä. Jatkossa asetuksissa ja suosituksissa tulisi näkyä puolison asiakkuus, mitoittaa siihen tarvittava työaika ja resurssit.
Selkeä ohjeistus ja toimintatapa neuvolapalveluissa varmistaa tasavertaisen, laadukkaan palvelun asuinpaikasta riippumatta.
Tämän hankkeen kohderyhmä ovat sekä lasta odottava perhe, että terveydenhoitajat. Puolison osallistuminen aktiivisesti lapsen odotukseen on tärkeä voimavara, jota ei ole aiemmin huomioitu riittävästi. Puolison osallistamista ja terveydenhoitajan ammattitaitoa on lisätty hankkeen myötä neuvolassa.
Sekä puolisoille että terveydenhoitajille on toteutettu kyselyt, jotka Innokylässä ensimmäisellä sivulla liitteenä. Asiakkaita on systemaattisesti kutsuttu neuvolaan ja tehty toimintamallin mukaiset käynnit Tampereella.
Tampereen kaikki terveydenhoitajat ja osa Pirkanmaan hyvinvointialueen terveydenhoitajista on saanut koulutuksen puolison huomioimiseen ja menetelmän käyttöön.