Kysymykset on liitetty varhaiskasvatuksen VASU-, esiopetuksen oppimissuunnitelma- ja perusopetuksen arviointikeskusteluihin. Keskeistä on universaalisuus ja jatkuvuus. Samat kysymykset kysytään jokaiselta vanhemmalta vuosittain.

Toimintaympäristö **

Pyydä apua -kuuntelemisen mallin taustana oli halu kehittää universaali, laajaa joukkoa säännöllisesti palveleva kuuntelemisen malli. Tavoitteena oli tarjota huoltajille mahdollisuus kertoa jaksamisestaan, perheensä voinnista ja mahdollisista avun tarpeista/huolista. Tärkeää keskustelussa oli myös lapsen vahvuuksien pohdinta.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli, että mahdollisimman monelle huoltajalle tarjotaan mahdollisuus kertoa haluamistaan asioista ja autetaan peruspalveluiden talossa heitä löytämään kaipaamaansa apua. Toisena tavoitteena oli rakentaa avoimempaa keskustelukulttuuria.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat pääosin varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen lapset ja heidän huoltajansa. Joissain kunnissa malli on käytössä myös toisen asteen opinnoissa.

Ratkaisun perusidea **

Koska perustyön arkeen on vaikea sovittaa uusia elementtejä, perusajatuksena oli liittää uudentyyppinen keskustelun mahdollisuus jo olemassa oleviin rakenteisiin. Standardoidut 3-4 kysymystä liitettiin varhaiskasvatuksen VASU-keskusteluihin, esiopetuksen oppimissuunnitelmakeskusteluihin ja perusopetuksessa arviointikeskusteluihin. Kysymykset ovat osa pedagogisia asiakirjoja, mutta keskusteluja ei kirjata (sovittuja toimenpiteitä lukuun ottamatta). 
Kysymykset esitetään jokaiselle huoltajalle vuosittain.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Malli on helposti sovitettavissa osaksi perustyötä. Se on myös helposti ja nopeasti ammattilaisten omaksuttavissa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Lähtekää ihmeessä hyödyntämään. Halutessanne voitte olla yhteydessä Sami Luotoon (Liedon kaupunki)

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kokemuksista on kerätty palautetta, joka on ollut pääosin positiivista ja rohkaisevaa.