Pyydä apua -nappi on matalan kynnyksen sähköinen yhteydenottokanava keskisuomalaisille nuorille ja perheille. Napin kautta saa ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voi pyytää nimettömänä 24/7.

Toimintaympäristö **

Pyydä apua -nappi on kaikille keskisuomalaisille nuorille ja lapsiperheille matalan kynnyksen palvelu. Tavoitteena on, että asukkaat saavat helposti oikeanlaista palvelua, tukea ja apua silloin, kun sitä tarvitsevat.

Nappia on kehitetty Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa yhdessä hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kanssa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pyydä apua -nappi tukee Keski-Suomen hyvinvointialueen strategisia tavoitteita toiminnan painopisteen siirtämisessä ennaltaehkäisevään ja ennakoivaan työhön kohti vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluita. Pyydä apua -napin kautta tarjotaan apua nopeasti, oikea-aikaisesti, helposti ja matalalla kynnyksellä. Pyydä apua -nappi edistää yhdenvertaisia palveluita koko Keski-Suomessa lisäten palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Ratkaisun perusidea **

Pyydä apua -nappi on matalan kynnyksen sähköinen yhteydenottokanava keskisuomalaisille nuorille ja perheille. Napin kautta saa ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voi pyytää nimettömänä 24/7. Apua pyytäessä ei tarvitse tietää, mihin palveluun tai kehen ammattilaiseen tulee olla yhteydessä.

Pyydä apua -napin yhteydenoton vastaanottanut sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen ottaa 1–3 arkipäivän kuluessa yhteyttä apua pyytäneeseen joko sähköpostitse tai puhelimitse.