R niin kuin me - lanseerauskampanja, joka valloitti kaupungin
Mystinen, yllättävä, yhteisöllinen. Riihimäen uuden brändin lanseeraus ravisteli pölyisiä kaavoja ja jalkautti brändin kirjaimellisesti kaupunkilaisten keskuuteen. Syntyi R-ilmiö, joka aktivoi riksulaiset näyttämään kotikaupunkirakkautensa kaikille – yhdessä. Budjetti 22 980 €.
Riihimäen kaupunki halusi uudistaa brändinsä ravistellakseen pölyttyneitä mielikuvia ja luodakseen tässä ajassa elävän ja hengittävän brändin.
Syntyi raikas ja värikäs Suuri pikkukaupunki -brändi, jonka ytimessä sykkivät Riihimäen suvaitsevainen arvomaailma sekä peloton ja yhteisöllinen elämisen ja tekemisen asenne.
Uusi kaupunkibrändi haluttiin lanseerata kaupunkilaisille tavalla, joka heijastaisi Riihimäen arvoja ja asennetta. Tavoitteena oli luoda huomiota herättävä ja yhteisöllinen kampanja, jonka kautta jokainen riihimäkeläinen kuulisi uudesta brändistä ja ottaisi sen omakseen.
Riihimäen uuden brändin lanseerauskampanjan keskiöön nostettiin Riihimäen strategiasta "#riiconnecting tulevaisuus syntyy kohtaamisista" ja kaksi arvoa: rohkeus ja reiluus.
Kampanjan strategiana oli valjastaa riihimäkeläisten suuri kotikaupunkirakkaus ja yhteishenki ja rakentaa niiden kautta osallistava kampanja, joka puhuttelisi yhtä lailla riihimäkeläisiä asukkaita ja yrityksiä.
Tämän strategian ympärille syntyi R niin kuin me -kampanja, joka kutsui kaikki riihimäkeläiset olemaan ylpeitä kotikaupungistaan ja näyttämään sen kaikille – yhdessä.
Riihimäen uuden brändin lanseerauskampanjan keskiöön nostettiin kaksi Riihimäen ydinarvoa: rohkeus ja yhdessä tekeminen.
R niin kuin me -kampanjan kärjeksi nostettiin uuden brändin keskeisin visuaalinen tunniste ja symboli: R-elementti. Kampanjan ideana oli lanseerata ensin R-elementti kaupunkilaisten tietoisuuteen ja sen jälkeen haastaa kaupunkilaiset ottamaan R omaan käyttöönsä – konkreettisesti. Siksi kampanja toteutettiin kaksivaiheisena.
Kampanjan kanaviksi valittiin Riihimäen kaupungin käyttämät sosiaalisen median kanavat: Facebook, Instagram ja Twitter. Käyttämällä kanavia, joita kaupunkilaiset jo valmiiksi seurasivat, kohderyhmät pystyttiin tavoittamaan tehokkaasti ja erittäin edullisesti.
Kampanja rakentui orgaanisista ja sponsoroiduista somejulkaisuista, Riihimäen katukuvaan eri tavoin toteutetuista R-symboleista, teaser-, lanseeraus- ja kiitosvideoista, ympäri kaupunkia näkyneistä diginäyttömainoksista ja julisteista, kampanjaländäristä sekä lanseerauspäivän R-materiaaleista (ilmapallot, lavabanderolli ja T-paidat).
Kampanjan ensimmäinen vaihe: R-mysteeri (30.8.-11.9.2021)
Kampanjan ensimmäisessä vaiheessa brändi jalkautettiin katukuvaan teaser-tyylisellä sissi- ja somekampanjalla. Kampanjassa kaupungille ilmestyi kahden viikon ajan mystisiä R-symboleita, joista kaupunki postasi somekanavissaan. Postauksissa kaupunki näytteli tietämätöntä siitä, mitä R:t olivat, miksi niitä ilmestyi ja kuka niiden takana oli. Päivä päivältä lisääntyvillä R:llä haluttiin kaapata kaupunkilaisten mielenkiinto ja herättää keskustelua. Kampanjan puolivälissä julkaistiin myös Riihimäen kaupungin käsiinsä saama salaperäinen teaser-video, jossa esiintyi R-kuvion lisäksi päivämäärä 11.9.2021 (Riihimäen syntymäpäivä). Sissikampanja huipentui Riihimäen kaupungin Rakas Riksu -syntymäpäiväjuhliin, missä paljastettiin uusi brändi sekä 2 metrinen R-monumentti.
Katukuvaan toteutetut R-symbolit:
30.8. kävyistä koostettu R-kirjain
31.8. Asematunnelin asfalttiin pestiin R-kirjain
1.9. Lasinpuhaltaja-patsaaseen ja Eksyneet-patsaaseen ripustettiin R-elementti
2.9. Ilves-patsas sai tassuunsa roikkumaan oman R-elementin
3.-5.9. R-aiheiset graffitit eri puolilla kaupunkia oleviin sähkökaappeihin
6.9. Kirjaston seinään R-symbolin heijastus ja teaser-video julki
8.9. Taidemuseon ikkunoihin ilmestyy taiteellisella sisällöllä R-elementtejä
9.9. Matkakeskuksen ulkoseinään valtava banderolli, jossa oli R-symboli
11.9. Rakas Riksu -tapahtuma, jossa paljastettiin uusi brändi. Samalla julkaistiin rniinkuinme.fi-kampanjasivusto, josta jokainen saattoi lukea lisää brändistä.
Kampanjan toinen vaihe: R-haaste (11.9.–31.10.2021)
Kampanjan toisessa vaiheessa kaikki Riihimäen asukkaat ja yritykset kutsuttiin osallistumaan R-haasteeseen. Haasteen idea oli yksinkertainen: ideoida somessa postattava kuva, jossa oli jollakin tavoin mukana R-elementti. Oman uniikin R:n saattoi toteuttaa vapaasti millä tyylillä ja tavalla tahansa. Kaikkien haasteeseen osallistuneiden kesken Riihimäen kaupunki arpoi viisi voittajaa, jotka saivat palkinnoksi R-tuotteita.
Haasteen tavoitteena oli sitouttaa kaupunkilaiset uuteen brändiin ja samalla viestiä brändistä kaikkien riksulaisten yhteisenä asiana.
Brändin esittely ja haasteen ohjeet toteutettiin kampanjasivulla rniinkuinme.fi
Tulokset:
Lanseerauskampanja kohdennettiin pelkästään Riihimäen asukkaille (28 607 asukasta) ja se toteutettiin 128 €:n sosiaalisen median mediabudjetilla (ainoastaan teaser- ja lanseerausvideoita sponsoroitiin, muut postaukset olivat orgaanisia). Suhteutettuna kohderyhmän kokoon ja mediabudjettiin kampanjan tulokset olivat ilmiömäiset:
Lanseerausvideon katselumäärät: 6489 (23 % riihimäkeläisistä)
Teaser-videon katselumäärät: 8278 (29 % riihimäkeläisistä)
Kampanjapostausten reaktiot: 5935
Facebookin seuraajien kasvu (2021): 28 %
Instagramin seuraajien kasvu (2021): 21 %
Twitterin seuraajien kasvu (2021): 14 %
R-haasteessa omien uniikkien R-elementtien suunnitteluun osallistui yli sata kaupungin asukasta, yritystä, seuraa, yhdistystä ja päiväkoti- ja koululaisryhmää.
Kampanja jalkautui myös paikalliseen mediaan. R-mysteeri pääsi mm. Aamupostin Miki- ja Riksuset-sarjakuviin.
#Rniinkuinme -kampanjahäshtag on vakiinnuttanut paikkansa kaupungin ja kaupunkilaisten someviestinnässä. Kampanjan aikana hästagilla postattiin Instagramissa 363 julkaisua.
Kampanjan jälkeen R-elementti on jalkautunut monipuolisesti kaupungin viestintään ja markkinointiin ja monet Riihimäen kaupungin toimialat ja yksiköt ovat halunneet oman yksilöidyn R-elementin.
Kampanjan budjetti medioineen oli noin 22 980 euroa.