RAI arvioinnin prosessi ikäpalveluiden kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa asumispalvelussa​

RAI arvioinnin toteuttaminen kotihoidon ja ympärivuorokautisen asumispalvelun yksiköissä

Toimintaympäristö

Yhtenäisen RAI arviontiprosessin kuvaaminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on varmistaa yhtenäinen ja laadukas RAI-järjestelmän käyttö ja tukea yksiköitä selkeällä prosessilla järjestelmän käytössä

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

RAI arviointia tekevät työntekijät kotihoidon- ja ympärivuorokautisen asumispalvelun yksiköissä. 

Ratkaisun perusidea

Työryhmä-toiminnalla kuvattiin RAI arviointiprosessin vaiheet, joihin kirjattiin näkyviin myös toimintatapoja jotka tukevat laadukasta RAI arvioinnin toteuttamista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Prosessikuvaus on jaettu yksiköihin RAI käyttöönoton tueksi varmistamaan yhtenäisiä toimintatapoja

Vinkit toimintamallin soveltajille

Edellyttää että organisaatio on määritellyt miten RAI arviointia toteutetaan, tärkeä rooli määrittelytyössä on ammattilaisilla

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

RAI arvioinnin tekemisen yhtenäisen toimintamallin luominen sekä luotettavuuden ja jalkauttamisen tukeminen. RAI arviointiprosessin kuvaamisella tuetaan yksiköiden lakisääteistä RAI järjestelmän käyttöönottoa. Prosessiin kuvattiin huomioon otettavia vaiheita, joilla varmistetaan ja tuetaan yksikköjen yhtenäistä toimintaa RAI järjestelmän käytössä. Toimintamalli on käytössä Hyvaep ikäpalveluissa ja liitetty osaksi henkilöstön RAI koulutuksia. 

Toimintamallin vaikuttavuutta on arvioitu yksikköjen esihenkilöiltä ja RAI- vastaavilta sekä ammattilaisilta saadun suullisen palautteen avulla. Prosessikuvaus on koettu tarpeelliseksi tukemaan yksiköiden lakisääteistä järjestelmän käyttöönottoa. Toimintamalli kertoo selkeästi, millaisia asioita tulee huomioida arviointiprosessin eri vaiheissa, jota järjestelmän käyttö muodostuu mahdollisimman sujuvaksi ja osaksi yksikön suunnitelmallista toimintaa. Prosessissa on huomioitu myös asiakkaan näkökulma.