RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistävät ja estävät tekijät kotihoidossa
Juurisyyanalyysin avulla tunnistettiin kotihoidon asiakkaiden RAI-arviointien tekemistä edistävät ja estävät tekijät. Sovittiin toimintatavoista, joilla voidaan tukea hoitajia RAI-arviointien tekemisessä ja hyödyntämisessä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista edellyttää, että kunnat käyttävät iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-välimeistöä.
Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden toimintakykyä arvioidaan RAI-välineen avulla. Asiakkaat arvioidaan heidän tullessaan kotihoidon palvelujen piiriin, aina voinnin muuttuessa ja vähintään puolen vuoden välein. RAI-arviointia hyödynnetään hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.
Arvioinnit eivät ole kuitenkaan toteutuneet suunnitellusti, kaikkia asiakkaita ei ole arvioitu RAI-välinettä hyödyntäen. RAI-arviointia ei ole aina hyödynnetty hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.
Helsingin kotihoidon strategisessa toimintasuunnitelmassa vuosille 2022-2025 tavoitellaan RAI-arviointien peittävyyden kasvua ja RAI-laatutiedon parempaa hyödyntämistä.
Kotihoidon vastaavat sairaanhoitajat: tehtävänä koota henkilöstön näkemyksiä RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Kotihoidon henkilöstö: tehtävänä tuottaa vastaaville sairaanhoitajille tietoa RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Helsingin kotihoidon RAI-ohjausryhmä: ryhmä koostuu RAI-yhdyshenkilöistä, esihenkilöistä, päälliköistä ja asiantuntijoista. Ryhmän tehtävänä on tehdä linjauksia RAI-arviointien peittävyyden ja hyödyntämisen parantamiseksi.
Tulevaisuuden kotona asumista tukevien palvelujen KUSTI-hankkeen henkilöstö koordinoi työskentelyä.
Tavoitteena on kotihoidon kotihoidon asiakkaiden RAI-arviointien peittävyyden parantaminen ja arviointien aiempaa parempi hyödyntäminen hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.
RAI-arviointien peittävyyys yksiköittäin ja kotihoito yhteensä (% säännöllisistä kotihoidon asiakkaista).
RAI asiakkaan hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa (väliarvioinnit, hoitotyön suunnitelmat).
Asiakkaiden osallistuminen RAI-arviointiin (%).
Hyödynnetään lean-menetelmiä ja tarkastellaan RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistäviä ja estäviä tekijöitä henkilöstöä osallistaen. Sovitaan uusista työskentelytavoista tulosten perusteeella.
Kotihoidon asiakkaat eivät ole osallistuneet kehittämisprosessiin. Asiakkaat ovat osallistuneet oman arviointinsa tekemiseen.