Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueen neuvolan ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset raskauden ehkäisyn palvelut.
Kymenlaakson hyvinvointialueella raskauden ehkäisyn palvelut tuotetaan neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, jotka ovat osa perhekeskuksen palveluja. Asiakasrajapinnassa työskentelevien ammattilaisten lisäksi palvelujen tuottamiseen osallistuu neuvolan keskitetty asiakasohjaus. Asiakkaan yhteydenotto ammattilaiseen raskauden ehkäisyn asioissa on hoitunut puhelimitse, neuvola chat välityksellä tai oppilaitoksissa asioimalla terveydenhoitajan vastaanotolla.
Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella digitaalisten palvelujen laajentaminen alueella vastaa tarpeeseen uudistaa palveluita tarpeenmukaisesti ja vaikuttavasti kaikille kymenlaaksolaisille hillitsemällä kustannuksia, luomalla taloudellista tasopainoa ja parantamalla henkilöstön hyvinvointia. Suomen kestävän kasvu ohjelma tukee Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisia sekä tuottavuusohjelman mukaisia tavoitteita. Palvelut halutaan tarjota asukkaille oikea-aikaisesti, turvallisesti ja palvelutarve huomioiden.
Digitaalisten palvelujen kehittämisellä vastataan koronaviruspandemian aiheuttamaan hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa digitalisaation kehittämisellä lisätään perhekeskuspalvelujen saatavuutta mahdollistamalla tehokas ja oikea-aikainen hoitoon pääsyllä.
Kehittämistä on tehty yhteistyössä palvelujen ammattilaisten, esihenkilöiden, palvelujohdon, tietohallinnon ja neuvolan keskitetyn asiakasohjauksen kanssa.
Raskauden ehkäisyn digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan ja tuetaan asiakkaiden itsenäistä asioiden hoitamista ajasta ja paikasta riippumatta. Raskauden ehkäisyn toimintamallissa on digitalisoitu kohdat, joissa asiakkaan on mahdollista asioida itsenäisesti verkossa tai etävastaanotolla. Asiakkaille viestitään ja markkinoidaan digitaalisista palveluista, ohjataan asiakkaat varaamaan raskauden ehkäisyn ajat verkosta, täyttämään tarvittaville käynneille esitietolomake ja hyödyntämään etävastaanottoja.
Seurataan digitaalisesti varattuja aikoja määriä, toteutuneita käyntejä etä- ja lähivastaanotoilla ja täytettyjen esitietolomakkeiden määriä. Pidetään säännöllisiä tapaamisia palvelun tuottajan kanssa. Asiakkaiden- ja ammattilaisten palautteen perusteella edelleen kehitetään toimintamallia moniammatillisena yhteistyönä.
Asiakkaat ovat eri yhteyksissä toivoneet lisää digitaalisen ajanvarauksen mahdollisuuksia ja etävastaanottoja lähivastaanottojen rinnalle.