Ravitsemusterapian etävastaanotot: kehittämistyö osaksi sähköisen sosiaali- ja terveyskeskuksen (Omaks.fi) palveluita
Ravitsemusterapian etävastaanottoja toteutetaan osana digitaalista sosiaali- ja terveyskeskusta sekä kivijalkapalveluita. Tämä kuvaus koskee Keski-Suomen digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen (Omaks.fi) etäpalveluiden kehittämistä.
Luotettavan ravitsemustiedon tunnistaminen voi olla haastavaa jopa ammattilaisille. Terveyden ylläpitoon ja sairauden hoitoon liittyvä luotettava ravitsemustieto ja yksilöllinen ohjaus vahvistavat ravitsemusosaamista ja omahoitoa. Mielen hyvinvoinnin haasteet näkyvät myös ruokailussa. Käytännönläheinen ohjaus tukee itsestä huolehtimista, syömisen hallintaa sekä riittävää, monipuolista ruokailua. Matalan kynnyksen ravitsemusterapia vahvistaa omahoitoa ja vähentää ohjaustarvetta muiden ammattilaisten vastaanotoilla.
Kehittämistyön alkaessa Keski-Suomen kunnista puolella ei ollut saatavilla perusterveydenhuollossa ravitsemusterapeutin vastaanottopalveluita. (mm. Keski-Suomen Seututerveyskeskus, Wiitaunioni). Tavoitteena oli saada palvelua myös näille alueille.
Kehittämistyöhön osallistui alkuvaiheessa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma (tyypin 2 diabeteksen hoito- ja palveluketjun kehittäminen), Keski-Suomen sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikön ravitsemusterapeutti sekä hankerahoituksella ravitsemusterapian etävastaanottopilotissa työskennelleet ravitsemusterapeutit.
- Ravitsemusterapian saatavuus paranee (erityisesti alueet, joissa ravitsemusterapiaa ei ole saatavilla)
- Ravitsemusterapian etävastaanottojen käytön laajentuminen
- Etävastaanoton kohdentaminen matalalla kynnyksellä, lyhytaikaista ravitsemusterapian ohjausta tarvitseville asiakkaille
- Tunnistetaan pidempiaikainen tai erityistason ravitsemusterapian tarve
- Tunnistetaan moniammatillisen hoidon tarve ja elämäntapaohjauksen eri osa-alueet ja ohjataan sen mukaisesti (esim. liikuntaneuvonta, mielenterveyden tuki)
- Palvelun saatavuus: palvelun laajeneminen alueella suunnitelman mukaisesti
- Palveluun ohjautuminen: onnistuminen palvelusta tiedottamisessa ja palveluun pääsyssä
- Palvelu osana hoito- ja palveluketjuja:
- kokemus etäpalveluun sopivista asiakasryhmistä
- sovittu jatko-ohjaus muille ammattilaisille ja muihin palveluihin eri tilanteissa
- Ravitsemusterapian kirjaamisen ja mittareiden kehittäminen aloitettu samaan aikaan
Hahmotellaan kuvaa etäpalvelun asiakasryhmistä yhdessä ravitsemusterapiaan ohjaavien tahojen ja kivijalka sote-keskuksen kanssa. Käynnistetään toiminta rajatulle asiakasryhmälle ja alueelle (Osapilotti 1). Aloitetaan palvelu sähköisessä sosiaali- ja terveyskeskuksessa, Omaks, (Osapilotti 2). Laajennetaan palvelua uusille alueille, myös alle 18-vuotiaille. Tavoitteena on lisätä resurssia tarvetta vastaavasti
- Osapilotti 1. Seurantatiedon kerääminen 31.3.2021-28.2.2022
- Asiakasmäärä (160)
- Käyntimäärä (317)
- Ikäryhmät (suurin osa 18-64 -vuotiaita)
- Käyntien syyt (suurimmalla osalla BMI yli 35)
- Koettu terveys (vaihteli: melko huono - hyvä)
- Ohjauksen vaikutus (suurin osa vastanneista koki ohjauksen vaikuttaneen paljon)
- Painon muutos (-0,1 kg - 7 kg)
- Asiakkaiden sanalliset palautteet etävastaanottojen yhteydessä
- Osapilotti 2: (OmaKS)
- Sähköisen jatkuvan asiakaskyselyn tuloksia
- NPS. Tyytyväisyys palveluun (9,4). Kokemus avun saamisesta palvelusta (9,4)
- Asiakkaiden sanalliset palautteet
- Sähköisen jatkuvan asiakaskyselyn tuloksia
Kokeiltiin Verkkopuntari -painonhallinta- ja elämäntapamuutosryhmämallia Teams-sovelluksen avulla toteutettuna.
- Saadaan tietoa asiakasryhmistä, joille ravitsemusterapian etäpalvelu sopii.
- Tarjotaan nopea saatavuus lyhyisiin, 1-3 ohjauskäynnin hoitosuhteisiin.
- Mahdollistetaan ravitsemusterapian tuki ja konsultaatiomahdollisuus etävastaanottojen eri ammattilaisille.
- Tuetaan ja kevennetään lähivastaanottojen työtä kivijalkaterveyskeskuksissa.
- Vahvistetaan ravitsemusterapian palveluita hoito- ja palveluketjuissa.
Uuden toimintamallin käynnistämisestä on tiedotettava suoraan ja monessa eri kanavassa (sähköposti, palaverit, tiedotteet) ammattilaisia (hoitajat ja lääkärit) hyvissä ajoin ennen toiminnan käynnistymistä.