Riittävien terveydenhuollon palveluiden turvaaminen iäkkäille Kainuussa
Yhteistyössä iäkkäiden kehittäjäasiakkaiden ja Helposti Lähelläsi -hanketoimijoiden kanssa kehitetään HELLÄ:ssä luotuja toimintamalleja suun terveydenhuollon, kuntoutuksen, pth vastaanoton sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden osalta.
Ikääntyminen vaikuttaa laajasti myös toimintakykyyn, terveydentilaan sekä hyvinvointiin. Vuonna 2019 Suomessa oli 65 vuotta täyttäneitä tai vanhempia noin 1,2 miljoonaa. Suomalaisista 90 vuotta täyttäneitä on joka sadas. Erityisesti muistisairauksien lisääntyminen ikääntymisen myötä lisää palveluiden tarvetta. Haasteet, joihin tulisi vastata ja pyrkiä ennalta ehkäisemään, ovat muun muassa mielenterveys- ja päihdeongelmat, vajaaravitsemus sekä yksinäisyys. Kunnat, sosiaali- ja terveydenhuollon eri järjestäjät ja järjestöt toteuttavat yhdessä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Palveluiden ja tuen tarve alkaa kasvaa 75 vuotta täyttämisen jälkeen, jolloin vasta joka neljäs on säännöllisten palveluiden ja tukien piirissä.
Kainuu on pinta-alaltaan suuri maakunta, mutta väestömäärältään pieni. Kainuussa ennuste näyttää väestömäärän laskevan vuodesta 2020 vuoteen 2024 yli 10 000 asukkaalla. Kainuussa ikääntyneiden määrä kasvaa nopeammin verrattuna muuhun Suomeen. Kainuussa 75 vuotta täyttäneistä 90,6 % asui omassa kodissaan vuonna 2020. Heistä säännöllisen kotihoidon piirissä oli 21,8 %, joka on lähes 6 % enemmän kuin koko Suomessa.
Kainuun terveysasemilla on käytössä tai vuoden 2022 aikana jalkautunut käyttöön terveyshyötymalli, jonka tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan pääsy hoitotakuun piirissä hoitoon yhden luukun periaatteella. Terveyshyötymallissa asiakkaat segmentoidaan hoidon tarpeenarvioinnin perusteella ja heille nimetään omahoitaja vastaanotolta, joka vastaa palvelun kokonaisuudesta. Asiakkaan tarpeiden mukaisesti hänen ympärilleen rakennetaan tukiverkosto moniammatillisesti joko lähityönä tai etäkonsultaationa. Asiakkaan ottaessa yhteyttä terveysaseman vastaanotolle, hänen palvelutarpeeseensa haetaan ratkaisua heti, jolloin asiakaskokemus viiveettömällä palvelutarpeen ratkaisulla paranee. Viestintä omahoitajan kanssa tapahtuu kaksisuuntaisesti sähköisen asiointikanavan Omasoten tai puhelimen kautta.
Yhteistyötä moniammatillisesti tehdään puhelin- ja ajanvarauskonsultaatioina. Terveyshyötymallin käyttöönotto on osa tulevaisuuden sote-keskushankkeessa jalkautettuja toimintamalleja. Palvelut tukenasi -hankkeessa kohderyhmänä toimivat ikääntyneet, joiden ääni ja kokemustieto halutaan osaksi, kun toimintamalleja kehitetään ja jatkojalostetaan yhdessä perusterveydenhuollossa toimivien ammattilaisten kanssa. Kehittäjäasiakkaista kootulla työryhmällä haetaan vastausta, jotta jatkossa toimintamallit huomioisivat myös ikääntyneet kainuulaiset.
Kehittäjäjoukko koottiin iäkkäistä kehittäjäasiakkaista, palveluissa toimivista ammattilaisista sekä Helposti Lähelläsi -hankkeessa perusterveydenhuollon palveluiden kehittämisestä vastaavista suunnittelijoista.
Lähtökohtana: Iäkkäiden kokemukset sekä näkemykset tuodaan osaksi toimintamalleja ammattilaisista ja kehittäjäasiakkaista kootun työryhmän avulla. Ammattilaiset esittelevät iäkkäistä (kehittäjäasiakkaat) sekä ammattilaisista koostuvalle työryhmälle käytössä tai käyttöön tulevat toimintamallit suunterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden, kuntoutuspalveluiden ja vastaanottopalveluiden osalta. Työryhmä kommentoi iäkkäiden näkökulmista ja lähtökohdista toimintamalleja. Saadun kokemustiedon perusteella ammattilaisilla on mahdollisuus muokata toiminnassa olevia tai toimintaan tulevia toimintamalleja.
Perusterveydenhuollossa olevat prosessit ja toimintamallit olisivat asiakaslähtöisiä ja ottaisivat myös ikääntyneet huomioon. Iäkkäillä saattaa olla haasteita digitaidoissa sekä kognitiivisissa toiminnoissa, jolloin riskinä voi olla etääntyminen terveydenhuollon palveluista.
Kehittäjäasiakkaat yhdessä ammattilaisten kanssa kokoontuvat neljä kertaa etäyhteyden avulla. Jokaisella kerralla he pääsevät kommentoimaan ja esittämään näkemyksiään yhdestä kokonaisuudesta.
Kokonaisuudet työryhmälle esittelee toimintamallin rakentamisessa mukana oleva suunnittelija tai toimintamallia käyttävä ammattilainen. Kokonaisuudet käydään läpi prosessikävely -menetelmän avulla.
Asiakasymmärrystä hankkeen aikana kerättiin kehittäjäasiakkaista koostuva työryhmä, osallisuusiltojen, kuntakierrosten, pop-up-tapahtuman sekä kyselyjen avulla. Lisäksi hankkeen internet-sivujen kautta on mahdollista antaa palautetta tai jättää yhteydenottopyyntö.
Osallisuusilloissa asiakkaat, omaiset sekä ammattilaiset pääsevät anonyymisti ja vapaasti keskustelemaan ennalta ilmoitetuista kokonaisuuksista.