Rikoksilla oireilevan nuoren (12-17 v.) palvelupolku
Kehittämisen kohteena on 12-17 –vuotiaiden asiakasryhmä, jolla näyttäytyy haasteita koulunkäynnissä, lähisuhteissa, käyttäytymisessä ja lainvastaisessa toiminnassa. Tätä kohderyhmää ei nykyisillä keinoilla saada riittävästi autettua.
Oivalla ja ymmärrä
Pirstaleinen pavelujärjestelmä, tieto ei kulje eri toimijoiden välillä, dokumentointi hajautettu, tämä ei ole asiakaslähtöistä, kokonaisuutta ei johdeta tiedolla ja se on asiakkaan näkökulmasta sekava.
Kehittäjäjoukko koostui Ankkuri-toimintamallin johtavasta sosiaalityöntekijästä, sosiaalityöntekijästä ja nuorisotyöntekijästä, lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöistä, tehostetun perhetyön perheohjaajasta, oppilashuoltoa edustavasta koulukuraattorista, ROKKI-toimintamallin sosiaalityöntekijästä ja sairaanhoitajasta sekä asiakasosallistujasta.
Palvelut ja tuki yhdestä paikasta nuorelle ja perheelle.
•Asiakkaan rinnalla kulkee yksi (asiakkaan valitsema) turvallinen työntekijä, joka toimii myös ”tulkkina” asiakkaalle.
•Asiakkaan koko verkosto kootaan yhteen ja mm. sosiaalityöntekijä ei vaihdu koko ajan.
•Asiakas ja hänen vanhempansa saavat oikean tuen oikea-aikaisesti, viranomiasten yhteistyö on sujuvaa
Järjestetään rikoksilla oireilevien nuorten kohtaamiskoulutus (kokemusasiantuntija, Ankkurin nuorisotyöntekijä). Lisätään sosiaalialan henkilöstölle taitoja rikoksilla oireilevien nuorten kohtaamiseen.
Ankkurissa selvitetään nuoren läheisverkostosta hänen nimeämänsä rinnallakulkija. Nuorella on rinnallakulkija, joka on hänen luontaisesta läheisverkostostaan.
Asiakkailla tyypillisesti monia haasteita: koulunkäynnin haasteet, perhetason haasteet, neuropsykiatriset piirteet, päihteiden käyttö (esim. itselääkitsemiseen), vähävaraisuus, roolin hakeminen kaveriporukassa, sosiaaliset suhteet.
Kehittämisen kohteryhmän ikärajaus on noin 12-17 vuotiaat (erityisesti siirtymä 6.lk:lta 7.lk:lle)
Kehittämisryhmän jäsenenä on ollut koko prosessin ajan myös asiakasosallistuja. Häneltä olemme saaneet paljon asiakasymmärrystä ja kokemusta palveluiden käytöstä ja asiakkuudesta.