Rikoksilla oireilevan nuoren (12-17 v.) palvelupolku
Kohteena on 12-17–vuotiaiden asiakasryhmä, jolla näyttäytyy haasteita koulunkäynnissä, lähisuhteissa, käyttäytymisessä ja lainvastaisessa toiminnassa. Palvelupolku näyttäytyy pirstaleisena. Toimintamallin kehittämisessä on mukana kokemusasiantuntija.
Pirstaleinen palvelujärjestelmä, tieto ei kulje eri toimijoiden välillä, dokumentointi hajautettu, tämä ei ole asiakaslähtöistä, kokonaisuutta ei johdeta tiedolla ja se on asiakkaan näkökulmasta sekava.
Rikoksilla oireilevien nuorten palvelupolku näyttäytyy pirstaleisena ja nämä asiakkaat eivät saa oikea-aikaista ja oikeanlaista tukea. Nuoren asioissa saattaa olla monia toimijoita ja verkostoyhteistyö on toimimatonta. Palvelujärjestelmä näyttäytyy sekavana myös ammattilaisten näkökulmasta.
Kehittäjäjoukko koostui Ankkuri-toimintamallin johtavasta sosiaalityöntekijästä, sosiaalityöntekijästä ja nuorisotyöntekijästä, lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöistä, tehostetun perhetyön perheohjaajasta, oppilashuoltoa edustavasta koulukuraattorista, ROKKI-toimintamallin sosiaalityöntekijästä ja sairaanhoitajasta sekä asiakasosallistujasta.
Palvelut ja tuki yhdestä paikasta nuorelle ja perheelle.
•Asiakkaan rinnalla kulkee yksi (asiakkaan valitsema) turvallinen työntekijä, joka toimii myös ”tulkkina” asiakkaalle.
•Asiakkaan koko verkosto kootaan yhteen ja mm. sosiaalityöntekijä ei vaihdu koko ajan.
•Asiakas ja hänen vanhempansa saavat oikean tuen oikea-aikaisesti, viranomaisten yhteistyö on sujuvaa
Järjestetään rikoksilla oireilevien nuorten kohtaamiskoulutus (kokemusasiantuntija, Ankkurin nuorisotyöntekijä). Lisätään sosiaalialan henkilöstölle taitoja rikoksilla oireilevien nuorten kohtaamiseen.
Ankkurissa selvitetään nuoren läheisverkostosta hänen nimeämänsä rinnallakulkija. Nuorella on rinnallakulkija, joka on hänen luontaisesta läheisverkostostaan.
Omahelpperiin kootaan myös rikoksilla oireilevien nuorten palveluita ja tässä kehittämisessä ollaan oltu mukana. Tämä helpottaa osaltaan nuorten ja ammattilaisten palveluiden löytämistä.
Asiakkailla tyypillisesti monia haasteita: koulunkäynnin haasteet, perhetason haasteet, neuropsykiatriset piirteet, päihteiden käyttö (esim. itselääkitsemiseen), vähävaraisuus, roolin hakeminen kaveriporukassa, sosiaaliset suhteet.
Kehittämisen kohderyhmän ikärajaus on noin 12-17 vuotiaat (erityisesti siirtymä 6.lk:lta 7.lk:lle)
Kehittämisryhmän jäsenenä on ollut koko prosessin ajan myös asiakasosallistuja (kokemusasiantuntija). Häneltä olemme saaneet paljon asiakasymmärrystä ja kokemusta palveluiden käytöstä ja asiakkuudesta.
Palvelujen pirunpolskasta nuorten nuotteihin - tutkimushanke (Vaasan yliopisto)