Risusavotalla rikosettomaan elämään
Ryhmämuotoinen yhdyskuntapalvelu, jossa asiakas saa vertaistukea, tarvittaessa palveluohjausta päihde- ja mielenterveysasioissa sekä voimaantuu Green care -toiminnasta.
Toimintamalli siirretty Innokylän vanhasta verkkopalvelusta toimituksen toimesta 6/2020 (muokattu 12/2017)
Lain mukaan sosiaaliset ongelmat eivät saisi olla esteenä yhdyskuntapalvelun suorittamiselle. Ryhmämuotoinen yhdyskuntapalvelu, jossa on mukana palveluohjaus, varmentaa yhdenvertaisuuden toteutumisen. Asiakkaan osallisuus kasvaa, kun hän voi suorittaa rangaistuksensa vapaudessa. Tuomittujen sijoittaminen normaaleihin työyhteisöihin on usein vaikeaa, kun taustalla on päihde- ja mielenterveysongelmia. Ryhmämuotoisessa yhdyskuntapalvelussa asiakas altistuu vuorovaikutustilanteille ja saa vertaistukea, vaikkei itse keskusteluihin osallistuisikaan.
Ryhmämuotoista yhdyskuntapalvelua toteuttiin Kriminaalihuollon tukisäätiön Maalinnoitus-hankkeessa vuosina 2015-2017. Hanke syntyi ensisijaisesti Rikosseuraamuslaitoksen tarpeesta, koska tietylle kohderyhmälle ei ollut tarjolla soveltua palvelupaikkoja. Lisäksi Helsingin kaupungilla oli maalinnoitusalueita, joiden kunnostamiseen ei ollut resursseja. Hankkeen aikaisessa toimintamallissa työskentelivät projektipäällikkö ja työ- ja palveluohjaaja. Toiminnan kuvauksessa on käytetty työvalmentajan ja palveluohjaajan tehtäväkuvia, jotka soveltuvat vakituiseen työskentelyyn.
Kehittäjäryhmä: Maarit Suomela, Salla Tenhovirta, Reetta Pihl, Karoliina Koskinen, Taru Kontiomaa
Tavoitteena on sellainen yhdyskuntapalvelupaikka, jossa asiakas saa vertaistukea sekä tarvittaessa palveluohjausta arjen hallintaan sekä päihde- ja mielenterveysasioihin. Tarkoitus on tarjota matalakynnyksinen ja sosiaalisen tuen elementtejä sisältävä palvelupaikka erityisesti niille rikosseuraamusasiakkaille, joiden edellytykset suoriutua yhdyskuntapalvelusta ovat alentuneet. Muutos perinteiseen yhdyskuntapalveluun on palveluohjaajan tuki, joka tarvittaessa jatkuu vielä yhdyskuntapalvelun suorittamisen jälkeen. Toimintamalli tukee yhdyskuntaseuraamustoimistojen valvojien tehtävää, koska vastuu asiakkaasta jaetaan palvelupaikan työntekijöiden kanssa, jotka tuntevat kohderyhmän ja heidän tarpeensa.
Kohderyhmä on usein sellaista, joka ei hakeudu perinteisiin vertaistukiryhmiin ja jää siten niiden tarjoaman avun ulkopuolelle. Työskentelyn lomassa suorittaja altistuu vuorovaikutukselle, vaikkei aktiivisesti siihen itse osallistuisikaan. Lisäksi tavoitteena on antaa voimaantumisen tunnetta Green Care -toiminnan avulla kunnostaen tai ylläpitäen viheralueita, metsiä tms. Toiminnalla tuetaan asiakasta integroitumaan yhteiskuntaan, vähentämään päihteiden käyttöä ja irrottautumaan rikollisuudesta.
Arvioitava muutos:
- Toiminnalla tavoitellaan yhdenvertaisuuden toteutumista. Sosiaaliset ongelmat eivät saisi olla esteenä, jos henkilö on tuomittu suorittamaan tuomiotaan yhdyskuntapalveluna.
- Perinteisessä palvelupaikassa suorittaja jää ilman sellaista ohjausta ja tukea, jonka avulla hän kykenee suoriutumaan yhdyskuntapalvelusta.
- Arvioinnin tavoitteena on selvittää, onko tarvetta ryhmämuotoiselle yhdyskuntapalvelulle, jossa suorittaja saa palveluohjausta. Tavoitteena on myös kerätä tietoa, miten palveluohjaus ja ryhmämuotoinen yhdyskuntapalvelu kuntouttavat asiakasta.
Asiakkaan lähtötilanne olisi hyvä arvioida, jotta palveluohjaaja saa itselleen työvälineen asiakkaan kanssa työskentelyyn. Arvioinnin voi toteuttaa jollain omassa toiminnassa tai muualla hyväksi koetulla työ- ja toimintakyvyn mittaristolla. Esim. työpajoilla on käytössään erilaisia mittareita.
Arvioinnissa on hyvä saada esiin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiden sekä asiakkaiden mielipidettä toiminnasta. Näkökulmina ovat vertaistuki, palveluohjaus ja Green care. Arviointikysymyksinä esimerkiksi: Kokeeko asiakas hyötyneensä toiminnan aikana vertaistuesta, palveluohjauksesta ja ulkona työskentelystä? Miten? Miten yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijä kokee yhteistyön ja toiminnan vaikutuksen asiakkaaseen?
Opinnäytetyöt ja erityisesti haastatellen tehdyt, antavat hyvin kuvausta toiminnasta. Vankilapäivä kustantaa 215€/vuorokausi. Yhdyskuntapalvelu 12,75€/vuorokausi. Green care-toiminta 14,5€/vuorokausi/10 henkilöä (kahdella työntekijällä).
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
- Asiakkaan lähtötilanne olisi hyvä arvioida, jotta palveluohjaaja saa itselleen työvälineen asiakkaan kanssa työskentelyyn.
- Arvioinnissa on hyvä saada esiin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiden sekä asiakkaiden mielipidettä toiminnasta. Näkökulmina ovat vertaistuki, palveluohjaus ja Green care.
Arviointikysymyksinä esimerkiksi:
Kokeeko asiakas hyötyneensä toiminnan aikana vertaistuesta, palveluohjauksesta ja ulkona työskentelystä? Miten?
Miten yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijä kokee yhteistyön ja toiminnan vaikutuksen asiakkaaseen?
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
- Arvioinnin voi toteuttaa jollain omassa toiminnassa tai muualla hyväksi koetulla työ- ja toimintakyvyn mittaristolla. Esim. työpajoilla on käytössään erilaisia mittareita.
- Asiakkailta voi kerätä palautetta, joka on jaettu vertaistukeen, palveluohjaukseen ja ulkona työskentelyyn (Green care). Numeraalinen arviointi kirjallisen arvioinnin rinnalla on koettu hyväksi.
- Opinnäytetyöt ja erityisesti haastatellen tehdyt, antavat hyvin kuvausta toiminnasta.
- Rikosseuraamuslaitokselta saa tilastot, josta tulee suunnitellut tunnit, varmennetut tunnit, tuomioiden määrät.
- Jos on asiakkaita suorittamassa valvottua koevapautta, niiden tunnit/päivät pitää tilastoida itse sekä te-toimisto-asiakkuudet
Mallin toteuttamiseen tarvitaan paikallinen järjestö tai säätiö, joka tekee yhteistyötä yhdyskuntaseuraamustoimiston kanssa. Toimijalla on hyvä olla kokemusta työskennellä päihde- ja mielenterveysongelmaisten sekä rikosseuraamusasiakkaiden kanssa. Ensimmäisenä aloitetaan neuvottelut Rikosseuraamuslaitoksen kanssa sekä kartoitetaan paikallisen yhdyskuntaseuraamustoimiston kanssa, onko toimintamallista hyötyviä suorittajia alueella. Toiminnan esittelyn taustamateriaalina voi käyttää Maalinnoitus-hankkeen raportteja ja selvityksiä, Innokylässä kuvattua toimintamallia sekä Laurea AMK:ssa valmistuneita opinnäytetöitä.
Suuremmilta paikkakunnilta löytyy yleishyödyllisiä Green Care -kohteita, joiden kunnostaminen ja ylläpito soveltuvat kohderyhmälle. Yleishyödyllisen työkohteen valinnassa yhteistyökumppanina voi toimia kunta tai kaupunki. Työskentelykohteen pitää täyttää Euroopan neuvoston asettamat tavoitteet yhdyskuntaseuraamustoiminnalle yhteisön hyväksi tehtävästä työstä.
Työskentely tapahtuu kahtena päivänä viikossa, neljän tunnin suorituspäivinä. Ryhmiä voi viikossa olla kaksi. Kannattaa muistaa, että vertaisryhmä toimii parhaiten, kun jokaisella ryhmäläisellä on rikostausta. Työvalmentaja opastaa ja valvoo työtehtävissä. Työvalmentajan työotteessa on vahvasti osallistuva valmennus. Palveluohjaajan tehtävänä on tukea arjen hallintaa ja päihteettömyyttä sekä toimia asiakkaan verkostossa. Palveluohjaaja on käytettävissä myös palvelutuntien ulkopuolella sekä tarvittaessa vielä tuomion päätyttyä. Palveluohjaajan kanssa suunnitellaan jatkopolkuja yhdyskuntapalvelun päätyttyä ja toimintaan on mahdollista jäädä työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan tarvittaessa.
Molemmilta työntekijöiltä vaaditaan kokemusta päihde- ja mielenterveysasiakkaiden kanssa toimimisesta. Myös kokemus rikosseuraamusasiakkaiden kanssa työskentelystä sekä rikosseuraamusalan tuntemus ovat eduksi.
Rikosseuraamusasiakkaiden terveys, työ- ja toimintakyky ovat selvästi alentuneet verrattavissa muuhun väestöön. Toiminnasta hyötyvät eniten asiakkaat, joilla on päihde-ja mielenterveysongelmia sekä vaikeuksia arjen hallinnassa. Alentunut työkyky ja sosiaaliset taidot ovat usein esteenä palvelun suorittamiselle tavallisessa työyhteisössä. Osallistuessaan ryhmämuotoiseen toimintaan ja saadessaan palveluohjausta, integroituminen yhteiskuntaan helpottuu. Ryhmädynamiikan kannalta ryhmässä on hyvä olla eritasoisia asiakkaita.
Tilanne ennen käytännön toimeenpanoa:
Asiakkaat jotka eivät kyenneet suoriutumaan yhdyskuntapalvelusta perinteisellä suorituspaikalla, suorittivat tuomionsa vankilassa.
Tilanne käytännön toimeenpanon aikana:
Asiakkaalla säilyy tuomion aikana sosiaaliset kontaktit, asunto ja toimeentulo. Suorittaja saa palveluohjausta asioidensa hoitoon ja jatkopolutusta tuomion päättymisen jälkeen. Vertaistuen avulla voi peilata omaa tilannettaan sekä arjen valintojaan menneisyydessä ja tulevaisuudessa.
Tilanne käytännön toimeenpanon jälkeen:
Asiakas on voimaantunut onnistumisen kokemusten ja tarpeellisuuden tunteen kautta. Hän tuntee itsensä hyödylliseksi ja työkykyiseksi. Joissain tapauksissa rikollisen tai päihdeongelmaisen identiteetti muuttuu yhteiskunnan tasavertaiseksi jäseneksi. Palveluohjaajan kanssa työskentely antaa mahdollisuuden luottaa ammattilaisiin myös jatkossa. Palveluohjauksen avulla tulevaisuuden suunnitelmat ovat selkeämmät kuin jos tuomio olisi suoritettu vankilassa.