Ryhmäterveysneuvonta kouluterveydenhoitajan työhön

Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty malli, jota käyttämällä terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin

Toimintaympäristö **
  • Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaan kasvun ja kehityksen sekä oppilaan ja hänen koko perheensä terveyden ja hyvinvoinnin seuraaminen ja edistäminen. Kouluterveydenhuollon toiminnan painopiste on ennaltaehkäisyssä sekä varhaisessa puuttumisessa ja tukemisessa. Tästä työstä iso osa on vuosittaiset terveystarkastukset, jotka sisältävät aina myös terveysneuvontaa.​

  • Kouluterveydenhoitajien työn yhtenä haasteena on ajan riittämättömyys. Tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kasvanut ja eteenkin lasten ja nuorten lisääntyneet mielialaan liittyvät pulmat edellyttävät terveydenhoitajan ohjausta ja tukea. Jotta tähän yhä kasvavaan haasteeseen on mahdollista vastata, kouluterveydenhoitajan työtä on pystyttävä kohdentamaan tarkoituksenmukaisemmin.

Tavoiteltu muutos
  • Asiakashyöty - oppilaiden osallisuuden vahvistaminen
  • Kouluterveydenhuollon saatavuuden parantaminen
  • Yksin tekemisestä yhdessä tekemiseen
Toteutussuunnitelma
  • Kannustetaan lähtemään liikkeelle jostain ikäryhmästä, yhdestä luokasta --> menetelmän laajentaminen asteittain.

  • Kannustetaan miettimään ryhmäterveysneuvonnan kohderyhmän, luokan tai yhteisön tarpeita ja muuttamaan suunnitelmaa sen mukaan.​

  • Kannustetaan ottamaan toteutukseen mukaan työpariksi esim. opettaja ja miettimään kuinka ryhmäterveysneuvonta voisi olla osa opetusta.​

  • Muistetaan toiminnalliset työtavat, kuten pelillistäminen, piirtäminen jne.​

  • Alaluokilla terveysneuvonnassa korostuu huoltajien osuus. Mietitään, kuinka heidät voisi osallistaa mukaan.​

  • Hyödynnetään ryhmäterveysneuvonnan sisällön suunnittelussa koulukohtaisia kouluterveyskyselyn tuloksia.​

  • Osallistetaan mahdollisuuksien mukaan oppilaat ja kotiväki ryhmäterveysneuvonnan suunnitteluun mukaan.​

  • Toteutetaan ryhmäterveysneuvonta ennen henkilökohtaisia terveystarkastuksia. Näin voidaan palata oppilaan kanssa keskustellessa ryhmätilanteeseen ja sen mahdollisesti aiheuttamiin kysymyksiin.​

  • Tehdään ryhmäterveysneuvonnasta suunnitelmallinen ja järjestelmällinen tapa toimia. -->Käydään asia läpi oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmässä ja kirjataan ryhmäterveysneuvonnan vuosittaiset sisällöt ja konkreettiset tavoitteet opiskeluhuoltosuunnitelmaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on kouluterveydenhoitajat. Kouluterveydenhoitajien kokemuksia terveystarkastustyöstä on kartoitettu ja nostettu esiin vuoden aikana opiskeluhuollon vertaisverkoston tapaamisissa sekä kyselyin. Kokemusten keräämisen jälkeen ryhmäterveysneuvontamallia on jalostettu työpajatoiminnan avulla sekä erilaisissa keskusteluryhmissä. 

Ratkaisun perusidea **
  • Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty ryhmäterveysneuvontamalli, jota käyttämällä oppilaiden terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen oppilaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin.​

  • Kouluterveydenhuollon ryhmäterveysneuvontamalli vahvistaa oppilaiden osallisuutta, tukee luokissa tapahtuvaa hyvinvointityötä ja tuo kouluterveydenhuollon toiminnan osaksi koulupäivää madaltaen kynnystä kouluterveydenhuollon palveluihin hakeutumiselle.​

  • Malli sopii toteutettavaksi opiskeluhuollon työparityönä esim. opettajan kanssa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Pilottikuntia kartoitetaan, malli otetaan käyttöön ja toteutusta ja kokemuksia arvioidaan säännöllisesti

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Ryhmäterveysneuvonnan käyttöönotossa ja arvioinnissa on hyvä ottaa huomioon seuraavia asioita:

  • Miten saada malli laajasti käyttöön?​

  • Miten huolehditaan terveydenhoitajien ryhmänohjaustaitojen vahvistamisesta?​

  • Miten huomioidaan uudet viestintäympäristöt osana terveysneuvontatyötä?​

  • Ryhmäterveysneuvonnan menetelmät – Mitä ne ovat? Kuinka niitä käytetään? Mikä on vaikuttavaa?​

  • Onko tarpeen määritellä mitä terveysneuvontamateriaaleja käytetään?​

  • Ryhmäterveysneuvonnan ja työparityön kehittäminen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Arviointitietoa tulossa myöhemmin.