Ryhmäterveysneuvonta kouluterveydenhoitajan työhön
Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty malli, jota käyttämällä terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin
-
Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaan kasvun ja kehityksen sekä oppilaan ja hänen koko perheensä terveyden ja hyvinvoinnin seuraaminen ja edistäminen. Kouluterveydenhuollon toiminnan painopiste on ennaltaehkäisyssä sekä varhaisessa puuttumisessa ja tukemisessa. Tästä työstä iso osa on vuosittaiset terveystarkastukset, jotka sisältävät aina myös terveysneuvontaa.
-
Kouluterveydenhoitajien työn yhtenä haasteena on ajan riittämättömyys. Tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kasvanut ja eteenkin lasten ja nuorten lisääntyneet mielialaan liittyvät pulmat edellyttävät terveydenhoitajan ohjausta ja tukea. Jotta tähän yhä kasvavaan haasteeseen on mahdollista vastata, kouluterveydenhoitajan työtä on pystyttävä kohdentamaan tarkoituksenmukaisemmin.
- Asiakashyöty - oppilaiden osallisuuden vahvistaminen
- Kouluterveydenhuollon saatavuuden parantaminen
- Yksin tekemisestä yhdessä tekemiseen
-
Kannustetaan lähtemään liikkeelle jostain ikäryhmästä, yhdestä luokasta --> menetelmän laajentaminen asteittain.
-
Kannustetaan miettimään ryhmäterveysneuvonnan kohderyhmän, luokan tai yhteisön tarpeita ja muuttamaan suunnitelmaa sen mukaan.
-
Kannustetaan ottamaan toteutukseen mukaan työpariksi esim. opettaja ja miettimään kuinka ryhmäterveysneuvonta voisi olla osa opetusta.
-
Muistetaan toiminnalliset työtavat, kuten pelillistäminen, piirtäminen jne.
-
Alaluokilla terveysneuvonnassa korostuu huoltajien osuus. Mietitään, kuinka heidät voisi osallistaa mukaan.
-
Hyödynnetään ryhmäterveysneuvonnan sisällön suunnittelussa koulukohtaisia kouluterveyskyselyn tuloksia.
-
Osallistetaan mahdollisuuksien mukaan oppilaat ja kotiväki ryhmäterveysneuvonnan suunnitteluun mukaan.
-
Toteutetaan ryhmäterveysneuvonta ennen henkilökohtaisia terveystarkastuksia. Näin voidaan palata oppilaan kanssa keskustellessa ryhmätilanteeseen ja sen mahdollisesti aiheuttamiin kysymyksiin.
-
Tehdään ryhmäterveysneuvonnasta suunnitelmallinen ja järjestelmällinen tapa toimia. -->Käydään asia läpi oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmässä ja kirjataan ryhmäterveysneuvonnan vuosittaiset sisällöt ja konkreettiset tavoitteet opiskeluhuoltosuunnitelmaan.
Kohderyhmänä on kouluterveydenhoitajat. Kouluterveydenhoitajien kokemuksia terveystarkastustyöstä on kartoitettu ja nostettu esiin vuoden aikana opiskeluhuollon vertaisverkoston tapaamisissa sekä kyselyin. Kokemusten keräämisen jälkeen ryhmäterveysneuvontamallia on jalostettu työpajatoiminnan avulla sekä erilaisissa keskusteluryhmissä.