Ryhmäterveysneuvonta kouluterveydenhoitajan työhön
Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty malli, jota käyttämällä terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin
Toimintamallin nimi
Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty malli, jota käyttämällä terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin
-
Malli on kouluterveydenhoitajille, vuosittaisten terveystarkastusten osaksi kehitetty ryhmäterveysneuvontamalli, jota käyttämällä oppilaiden terveystarkastuksiin käytetty aika vähenee ja näin mahdollistaa ajan kohdentamisen oppilaiden palveluntarpeisiin vastaamiselle entistä paremmin.
-
Kouluterveydenhuollon ryhmäterveysneuvontamalli vahvistaa oppilaiden osallisuutta, tukee luokissa tapahtuvaa hyvinvointityötä ja tuo kouluterveydenhuollon toiminnan osaksi koulupäivää madaltaen kynnystä kouluterveydenhuollon palveluihin hakeutumiselle.
-
Malli sopii toteutettavaksi opiskeluhuollon työparityönä esim. opettajan kanssa.
-
Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaan kasvun ja kehityksen sekä oppilaan ja hänen koko perheensä terveyden ja hyvinvoinnin seuraaminen ja edistäminen. Kouluterveydenhuollon toiminnan painopiste on ennaltaehkäisyssä sekä varhaisessa puuttumisessa ja tukemisessa. Tästä työstä iso osa on vuosittaiset terveystarkastukset, jotka sisältävät aina myös terveysneuvontaa.
-
Kouluterveydenhoitajien työn yhtenä haasteena on ajan riittämättömyys. Tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kasvanut ja eteenkin lasten ja nuorten lisääntyneet mielialaan liittyvät pulmat edellyttävät terveydenhoitajan ohjausta ja tukea. Jotta tähän yhä kasvavaan haasteeseen on mahdollista vastata, kouluterveydenhoitajan työtä on pystyttävä kohdentamaan tarkoituksenmukaisemmin.
Kohderyhmänä on kouluterveydenhoitajat. Kouluterveydenhoitajien kokemuksia terveystarkastustyöstä on kartoitettu ja nostettu esiin vuoden aikana opiskeluhuollon vertaisverkoston tapaamisissa sekä kyselyin. Kokemusten keräämisen jälkeen ryhmäterveysneuvontamallia on jalostettu työpajatoiminnan avulla sekä erilaisissa keskusteluryhmissä.
Pilottikuntia kartoitetaan, malli otetaan käyttöön ja toteutusta ja kokemuksia arvioidaan säännöllisesti
Arviointitietoa tulossa myöhemmin.