Sähköinen yhteydenotto sote-keskuksiin
Sote-keskusten sähköisten yhteydenottojen avulla voidaan lisätä palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta perusterveydenhuollossa sekä laajentaa Satakunnan hyvinvointialueen sähköisen asioinnin mahdollisuuksia.
Satakunnan tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa kehittämistyötä tehdään valtakunnallisen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Yhtenä kansallisen ohjelman tavoitteena on palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen. Kestävän kasvun Satakunta -hankkeessa yhtenä tarkoituksena on ottaa käyttöön uusia digitaalisia palveluita osana palveluiden saatavuuden parantamista. Myös Satakunnan tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen yhdeksi keskeiseksi maakunnallisesti kehitettäviksi kohteeksi on nostettu digitaalisten palveluiden, ratkaisujen ja niitä hyödyntävien toimintamallien käyttöönoton tehostaminen. Näiden kehittämisalueiden osana käynnistettiin vuoden 2023 aikana yhteistyössä Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen, Kestävän kasvun Satakunta -hankkeen ja Satakunnan alueen sote-keskusten kanssa sähköisen yhteydenoton kehittäminen ja käyttöönotto Minun asiointini -palvelussa, joka toimii Satakunnan hyvinvointialueen sähköisen asioinnin alustana.
Satakunnan hyvinvointialueella sähköisen asioinnin palveluita oli käytössä vain vähän ja valtaosa sote-keskuksiin tulevista yhteydenotoista tapahtui puhelimitse. Puhelinpalvelut olivat ajoittain hyvin ruuhkautuneita, joten asiakkaille haluttiin tarjota mahdollisuus ottaa yhteyttä myös sähköisesti Minun asiointini -palvelun kautta. Satakunnan sote-keskuksissa on käytössä tiimityömalli, joten sähköiset yhteydenotot haluttiin ohjata suoraan oikealle tiimille siten, että ne olisi tiimin sisällä helppo ohjata edelleen myös kunkin asiakkaan hoitokokonaisuudesta vastaavalle ammattilaiselle.
Sähköinen yhteydenotto ja sen käyttöönotto suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä sote-keskusten asiantuntijoiden kanssa. Näin pyrittiin varmistamaan jo suunnitteluvaiheessa, että tarvittavat asiat liittyen toimintaympäristöön ja asiakasymmärrykseen on huomioitu.
Yhteydenottolomakkeen käyttöönoton kohderyhminä olivat sekä sote-keskusten asiakkaat että ammattilaiset. Sote-keskusten yhteydenottolomakkeiden käyttöönotot toteutettiin vaiheistetusti ja käyttäjäpalautetta kerättiin ammattilaisille suunnatuissa säännöllisissä digitukipalavereissa käyttöönottojen aikana. Lisäksi palautetta pyydettiin keskitetysti toimipaikkavastaavilta käyttöönottovaiheen päättyessä toteutetun palautekyselyn välityksellä. Asiakkailta saatu palaute tuotiin käyttöönottovaiheessa tiedoksi ainoastaan ammattilaisten välityksellä, mutta käyttöönoton päätyttyä ja toiminnan hieman vakiinnuttua, olisi tarpeen pyytää palautetta uudesta sähköisen asioinnin palvelusta ja sen käytöstä myös suoraan asiakkailta.