Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto. Kainuun HVA (RRP, P4, I1b)
Sähköinen perhekeskus otetaan käyttöön Kainuun hyvinvointialueella.
Kainuussa halutaan tarjota asukkaille kansallisia digitaalisia palveluja, mutta niiden pitää sulautua sekä kainuulaisen ihmisen että työntekijän näkökulmasta selkeäksi kokonaisuudeksi jo olemassa olevien digipalvelujen kanssa ja niiden tulee istua kehitettyihin tai kehitettäviin toimintamalleihin. Kainuuseen tarvitaan sivusto, joka ohjaa perheitä hakemaan luotettavaa tietoa ja ohjaa tarvittaessa palveluihin.
Perhekeskuskokonaisuus koostuu monista eri toimijoista. Tietoa eri toimijoiden palvelusta on hajallaan ja siitä on vaikea muodostaa yhtenäistä kuvaa. Lisäksi voi olla vaikea hahmottaa, mihin missäkin asiassa voi olla yhteydessä. Sähköinen perhekeskus tarjoaa kainuulaisille luotettavaa tietoa, omahoito-ohjelmia ja ohjausta järjestöjen, kuntien, hyvinvointialueen ja seurakuntien palveluiden piiriin.
Digi- ja etäpalveluiden rakentaminen on linjattu Kainuun strategiaan(2022-2025) yhdeksi rohkean uudistamisen osa-alueeksi.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotosta tärkeimpiä yhteiskehittämisen ryhmiä ovat säännöllisesti 3-4kertaa vuodessa kokoontuvat perhekeskuksen työryhmät. Työryhmiä on yhdeksän:
- paikkakuntakohtaiset perhekeskustiimit (työntekijät) 7kpl
- maakunnallinen perhekeskustyöryhmä (esihenkilöt)
- perhekeskuksen johtoryhmä (johtavat viranhaltijat)
Perhekeskustyöryhmät koostuvat laajasti perhekeskustoimijoista; HVA, kunnat, järjestöt ja seurakunnat.
Kehittämistä tehtiin työryhmien ohella tiiviisti eri yksiköiden kanssa.
- kehittämistyön alkuvaiheessa palvelutietovarannon kuvauksia käytiin läpi palveluyksikköpäälliköiden kanssa. Kuvauksissa oli tarkennettavaa ja niitä muokattiin rohkeasti niin, että ne palvelevat asiakasta mahdollisimman hyvin. Myös uusia palvelutietovarannon kuvauksia tehtiin esimerkiksi sellaisten palveluiden kohdalla, joissa yhden palvelukuvauksen alle oli kuvattu useampi palvelu.
- Palvelutietovarannon tarkistamisten jälkeen Omaperhe-palvelua esiteltiin yksikköjen työpaikkakokouksissa yhdessä palveluyksikköpäälliköiden kanssa. Samalla sovittiin siitä, miten kyseisessä yksikössä Omaperhe palvelua voidaan konkreettisesti hyödyntää.
- Hyvinvointialueen lisäksi työltä toteutettiin samalla tavalla myös muiden perhekeskustoimijoiden kanssa (järjestöt, kunnat, seurakunnat)
Omaperhe otettiin alusta asti hyvin vastaan eri palveluissa. Vahva viesti oli, että tällaista kokoavaa sivustoa oli kauan odotettu. Niin esihenkilöt kuin työntekijät olivat motivoituneita Omaperheen käyttöönotossa, koska sen nähtiin hyödyntävän asiakkaiden lisäksi myös omaa työtä.
Perhekeskustoiminta alueella vahvistuu sähköisen perhekeskuksen tultua osaksi yhteistä perhekeskustyötä.
Alueen asukkailla on asiointiportaali, josta he saavat paitsi luotettavaa tietoa, myös ohjausta paikallisten, alueellistan ja valtakunnallisten palveluiden piiriin.
Työntekijöillä on käytössä yksi luotettava sivusto, josta löytyy laajasti tietoa eri elämänvaiheista ja aiheista. Aikaisempien linkkilistojen sijaan asiakkaalle voi tarjota yhtä sivustoa, jonne luotettava tieto on koottu.
Sähköisestä perhekeskuksesta tulee osa perhekeskustoimintaan kuuluvien ammattilaisten työtä.
Sähköisen perhekeskuksen kävijämäärät
Käyttäjäkokemus
...