Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP P4, I1)

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tiedon, tuen ja palvelut. 

Toimintaympäristö

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella osana EU:n rahoittamaa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hanketta (RRP). 

Pohjois-Savossa on kehitetty perhekeskusmallia ja tiedostettu Sähköisen perhekeskuksen tarve LAPE-muutosohjelmassa sekä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Sähköisen perhekeskuksen kansalliseen kehittämiseen on osallistuttu vuodesta 2022 alkaen. Lapsiperheiden ja nuorten tuki- ja palveluverkosto on monitasoinen ja tiedot ovat hajanaisesti saatavilla eri sivustoilla. Sähköinen perhekeskus kokoaa hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut ja tulee osaksi alueen perhekeskustyötä sekä palvelutuotantoa. Palvelu vahvistaa ongelmien varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä vanhemmuutta. Palveluiden ja tiedon helppo saatavuus madaltaa avun hakemisen kynnystä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotolla:

  • Parannetaan perheiden ja nuorten monikanavaisten palveluiden saatavuutta verkossa. 
  • Tuetaan alueen ammattilaisia ottamaan SPK työvälineeksi osaksi palveluprosesseja. 
  • Vahvistetaan asukkaiden osallisuutta omaan hyvinvointiin ja palvelun kehittämiseen 
Tavoiteltu muutos

Lyhyellä aikavälillä

  • Auttaa ohjautumisessa oikeiden perhekeskuspalveluiden piiriin.
  • Asukkaiden omatoimisuus lisääntyy, ja säästää työntekijöiden neuvontaan ja ohjaukseen kuluvaa aikaa.

Pitkällä aikavälillä

  • Ennaltaehkäisevien palveluiden käyttö lisääntyy ja raskaampien palveluiden käyttö vähenee.
  • Asukkaat saavat tietoa entistä varhaisemmin ja säästytään ”pitkässä juoksussa” raskailta palveluilta.

Vanhemmuus vahvistuu (Pohjois-Savon HYTEn tavoite)

  • Kun vanhemmuustaidot vahvistuvat, voidaan olettaa, että se on yksi syy lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistumiselle eli on kustannustehokasta, jos yksikin lapsi/nuori säästyy mielenterveyden häiriön takia saadusta sairaalahoidosta tai sijoituksesta.
Muutoksen mittaaminen

Asiakas

  • Asiakaspalautteet ja käyttökokemukset

Henkilöstö

  • Henkilöstökysely

  • Info- ja koulutustilaisuudet 

Prosessi

  • Pohjoissavolaisten palveluiden määrä Sähköisessä perhekeskuksessa (PTV)

  • Sivukatselut​

  • Käynnit sivustolla (evästeet + kuntavalinnan hyväksyneet)​

  • Perheiden ohjaaminen Sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)

Talous/Laatu

  • Perhekeskuspalvelujen palveluvalikon täydentyminen digitaalisilla palveluilla​

  • Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:​

    • Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)​

    • Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)​ 

    • Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana​ (Sotkanet)

    • Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)​

    • Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sähköisen perhekeskuksen kohderyhmää ovat perhettä suunnittelevat, lapsiperheet, nuoret ja ammattilaiset.

Ratkaisun perusidea

DigiFinlandin tuottama Sähköinen perhekeskus on perhekeskustyön verkkopalvelukokonaisuus alueiden asukkaille ja ammattilaisille. Kokonaisuus jakautuu kolmeen osa-alueeseen:

  • Perheellisten ja perhettä perustamassa olevien asiointikokonaisuus (Omaperhe.fi)
  • Nuorten asiointikokonaisuus (Omahelpperi.fi)
  • Ammattilaiset (Sähköinen perhekeskus ammattilaisille)

Palvelu kokoaa hajanaisen tiedon yhteen ja tarjoaa luotettavaa tietoa ja tukea ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelu ohjaa lisäksi alueellisiin ja kansallisiin palveluihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaperhe

  • Omaperheen käyttöönotto Pohjois-Savon hyvinvointialueella 12/2023.

Omahelpperi

  • Omahelpperin käyttöönotto Pohjois-Savon hyvinvointialueella 9/2024

Sähköinen perhekeskus ammattilaisille

  • Ammattilaisen oman käyttöönotto 12/2024-1/2025 (arvio)
Vinkit toimintamallin soveltajille

Sähköisen perhekeskuksen onnistunut käyttöönotto vaatii systemaattista ja monikanavaista viestintää. Projektin aikana viestintää toteutettiin muun muassa maksettuilla mainoksilla sosiaalisen median kanavissa (Instagram, Facebook & TikTok). Maksetut mainokset todettiin tehokkaaksi viestinnän keinoksi, sillä ne tavoittivat tuhansia pohjoissavolaisia. Painetuilla materiaaleilla kuten julisteilla ja käyntikorteilla oli myös paikkansa. Julisteet palveluiden auloissa ja asiakkaille annettava kortti saivat hyvinvointialueen ammattilaisilta myönteistä palautetta. Projektin jälkeen on näin ollen ensiarvoisen tärkeää panostaa Sähköisen perhekeskuksen viestinnällisiin toimenpiteisiin. Mikäli Sähköistä perhekeskusta ei tunneta tai se unohdetaan, jää myös palvelulla tavoiteltu hyöty saavuttamatta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakas

  • Asiakaspalautteet 

Henkilöstö

  • Henkilöstökysely

  • Info- ja koulutustilaisuudet 

Prosessi

  • Pohjoissavolaisten palveluiden määrä (PTV)​

  • Sivukatselut​

  • Käynnit sivustolla (evästeet + kuntavalinnan hyväksyneet)​

  • Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)

Talous/Laatu

  • Perhekeskuspalvelujen palveluvalikon täydentyminen digitaalisilla palveluilla​

  • Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:​

    • Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)​

    • Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)​ 

    • Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana​ (Sotkanet)

    • Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)​

    • Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)​