Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP P4, I1)

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu. Se kokoaa yhteen tiedon, tuen ja palvelut. 

Toimintaympäristö **

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Hyvinvointialueen perhepalvelujen työntekijöiden lisäksi kuntien, seurakuntien ja järjestöjen rooli osana käyttöönottoa ja kehittämistä on merkittävä.

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto ja kehittäminen toteutetaan osana Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon - hanketta (RRP) vuosien 2023-2025 aikana.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Savossa on kehitetty perhekeskusmallia ja tiedostettu sähköisen perhekeskuksen tarve Lape-muutosohjelmassa ja Tulsote- hankkeessa. Sähköisen perhekeskuksen (SPK) kansalliseen kehittämiseen on osallistuttu vuodesta 2022 alkaen. Lapsiperheiden ja nuorten tuki- ja palveluverkosto on monitasoinen ja tiedot ovat hajanaisesti saatavilla eri sivustoilla. SPK kokoaa hva:n, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut ja tulee osaksi alueen perhekeskustyötä ja palvelutuotantoa. SPK vahvistaa ongelmien varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä vanhemmuutta. Palveluiden ja tiedon helppo saatavuus madaltaa avun hakemisen kynnystä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotolla:

  • Parannetaan perheiden ja nuorten monikanavaisten palveluiden saatavuutta verkossa. 
  • Tuetaan alueen ammattilaisia ottamaan SPK työvälineeksi osaksi palveluprosesseja. 
  • Vahvistetaan asukkaiden osallisuutta omaan hyvinvointiin ja palvelun kehittämiseen 
Tavoiteltu muutos

Lyhyellä aikavälillä

  • Auttaa ohjautumisessa oikeiden perhekeskuspalveluiden piiriin.
  • Asukkaiden omatoimisuus lisääntyy= säästää työntekijöiden neuvontaan ja ohjaukseen kuluvaa aikaa.

Pitkällä aikavälillä

  • Ennaltaehkäisee raskaampien palveluiden käyttöä.
  • Asukkaat saavat tietoa entistä varhaisemmin = säästytään ”pitkässä juoksussa” raskailta palveluilta.

Vanhemmuus vahvistuu (Pohjois-Savon HYTEn tavoite)

  • Kun vanhemmuustaidot vahvistuvat, voidaan olettaa, että se on yksi syy lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistumiselle eli on kustannustehokasta, jos yksikin lapsi/nuori säästyy mielenterveyden häiriön takia saadusta sairaalahoidosta tai sijoituksesta.
Muutoksen mittaaminen

Asiakas

  • Asiakaspalautteet 

Henkilöstö

  • Henkilöstökysely

  • Info- ja koulutustilaisuudet 

Prosessi

  • Pohjoissavolaisten palveluiden määrä (PTV)​

  • Sivukatselut​

  • Käynnit sivustolla (evästeet + kuntavalinnan hyväksyneet)​

  • Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)

Talous/Laatu

  • Perhekeskuspalvelujen palveluvalikon täydentyminen digitaalisilla palveluilla​

  • Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:​

    • Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)​

    • Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)​ 

    • Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana​ (Sotkanet)

    • Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)​

    • Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Sähköisen perhekeskuksen kohderyhmää ovat perhettä suunnittelevat, lapsiperheet, nuoret ja ammattilaiset.

Ratkaisun perusidea **

DigiFinlandin Sähköinen perhekeskus on asiointikanava hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin perhekeskustoiminnalle.

Palvelun tarkoituksena on koota yhteen lapsiperheille tarkoitettuja palveluita. Kokonaisuus jakautuu kolmeen osa-alueeseen:

  • Perheellisten ja perhettä perustamassa olevien asiointikokonaisuus (Omaperhe.fi)
  • Nuorten asiointikokonaisuus (Omahelpperi.fi)
  • Ammattilaiset (Sähköinen perhekeskus ammattilaisille)

Palvelu kokoaa hajanaisen tiedon yhteen ja tarjoaa luotettavaa tietoa ja tukea ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelu ohjaa lisäksi alueellisiin ja kunnallisiin palveluihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Omaperhe

  • Omaperhe otettu käyttöön Pohjois-Savon hyvinvointialueella 12/2023.

 

Omahelpperi

 

Sähköinen perhekeskus ammattilaisille

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Täydennetään tämä kohta myöhemmin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Asiakas

  • Asiakaspalautteet 

Henkilöstö

  • Henkilöstökysely

  • Info- ja koulutustilaisuudet 

Prosessi

  • Pohjoissavolaisten palveluiden määrä (PTV)​

  • Sivukatselut​

  • Käynnit sivustolla (evästeet + kuntavalinnan hyväksyneet)​

  • Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)

Talous/Laatu

  • Perhekeskuspalvelujen palveluvalikon täydentyminen digitaalisilla palveluilla​

  • Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:​

    • Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)​

    • Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)​ 

    • Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana​ (Sotkanet)

    • Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)​

    • Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)​