Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP P4, I1)
Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tiedon, tuen ja palvelut.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella osana EU:n rahoittamaa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hanketta (RRP).
Pohjois-Savossa on kehitetty perhekeskustoimintamallia ja tiedostettu Sähköisen perhekeskuksen tarve LAPE-muutosohjelmassa sekä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Sähköisen perhekeskuksen kansalliseen kehittämiseen on osallistuttu vuodesta 2022 alkaen. Lapsiperheiden ja nuorten tuki- ja palveluverkosto on monitasoinen ja tiedot ovat hajanaisesti saatavilla eri sivustoilla. Sähköinen perhekeskus kokoaa hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut ja tulee osaksi alueen perhekeskustyötä sekä palvelutuotantoa. Palvelu vahvistaa ongelmien varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä vanhemmuutta. Palveluiden ja tiedon helppo saatavuus madaltaa avun hakemisen kynnystä.
Lyhyellä aikavälillä
- Auttaa ohjautumisessa oikeiden perhekeskuspalveluiden piiriin.
- Asukkaiden omatoimisuus lisääntyy, ja säästää työntekijöiden neuvontaan ja ohjaukseen kuluvaa aikaa.
Pitkällä aikavälillä
- Ennaltaehkäisevien palveluiden käyttö lisääntyy ja raskaampien palveluiden käyttö vähenee.
- Asukkaat saavat tietoa entistä varhaisemmin ja säästytään ”pitkässä juoksussa” raskailta palveluilta.
Vanhemmuus vahvistuu (Pohjois-Savon HYTEn tavoite)
- Kun vanhemmuustaidot vahvistuvat, voidaan olettaa, että se on yksi syy lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistumiselle eli on kustannustehokasta, jos yksikin lapsi/nuori säästyy mielenterveyden häiriön takia saadusta sairaalahoidosta tai sijoituksesta.
Projektin pääasiallisina mittareina olivat Omaperheen ja Omahelpperin käyntimäärät. Projektin muita mittareita olivat:
-
Asiakaspalautteet
-
Henkilöstökysely
-
Pohjoissavolaisten palveluiden määrä (PTV)
-
Omaperheen ja Omahelpperin käyntimäärät
-
Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)
-
Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:
-
Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)
-
Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)
-
Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana (Sotkanet)
-
Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)
-
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)
-
Sähköisen perhekeskuksen kohderyhmää ovat perhettä suunnittelevat, lapsiperheet, nuoret ja perhekeskustyön ammattilaiset.