Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP P4, I1)

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tiedon, tuen ja palvelut. 

Toimintamallin nimi
Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tiedon, tuen ja palvelut. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Merja Jumpponen

Luotu

08.09.2023

Viimeksi muokattu

24.10.2024
Ratkaisun perusidea

DigiFinlandin tuottama Sähköinen perhekeskus on perhekeskustyön verkkopalvelukokonaisuus alueiden asukkaille ja ammattilaisille. Kokonaisuus jakautuu kolmeen osa-alueeseen:

  • Perheellisten ja perhettä perustamassa olevien asiointikokonaisuus (Omaperhe.fi)
  • Nuorten asiointikokonaisuus (Omahelpperi.fi)
  • Ammattilaiset (Sähköinen perhekeskus ammattilaisille)

Palvelu kokoaa hajanaisen tiedon yhteen ja tarjoaa luotettavaa tietoa ja tukea ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelu ohjaa lisäksi alueellisiin ja kansallisiin palveluihin.

Toimintaympäristö

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella osana EU:n rahoittamaa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hanketta (RRP). 

Pohjois-Savossa on kehitetty perhekeskusmallia ja tiedostettu Sähköisen perhekeskuksen tarve LAPE-muutosohjelmassa sekä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Sähköisen perhekeskuksen kansalliseen kehittämiseen on osallistuttu vuodesta 2022 alkaen. Lapsiperheiden ja nuorten tuki- ja palveluverkosto on monitasoinen ja tiedot ovat hajanaisesti saatavilla eri sivustoilla. Sähköinen perhekeskus kokoaa hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut ja tulee osaksi alueen perhekeskustyötä sekä palvelutuotantoa. Palvelu vahvistaa ongelmien varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä vanhemmuutta. Palveluiden ja tiedon helppo saatavuus madaltaa avun hakemisen kynnystä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sähköisen perhekeskuksen kohderyhmää ovat perhettä suunnittelevat, lapsiperheet, nuoret ja ammattilaiset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaperhe

  • Omaperheen käyttöönotto Pohjois-Savon hyvinvointialueella 12/2023.

Omahelpperi

  • Omahelpperin käyttöönotto Pohjois-Savon hyvinvointialueella 9/2024

Sähköinen perhekeskus ammattilaisille

  • Ammattilaisen oman käyttöönotto 12/2024-1/2025 (arvio)
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakas

  • Asiakaspalautteet 

Henkilöstö

  • Henkilöstökysely

  • Info- ja koulutustilaisuudet 

Prosessi

  • Pohjoissavolaisten palveluiden määrä (PTV)​

  • Sivukatselut​

  • Käynnit sivustolla (evästeet + kuntavalinnan hyväksyneet)​

  • Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)

Talous/Laatu

  • Perhekeskuspalvelujen palveluvalikon täydentyminen digitaalisilla palveluilla​

  • Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään toimintaan lisääntyy, valtakunnalliset mittarit:​

    • Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)​

    • Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)​ 

    • Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana​ (Sotkanet)

    • Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)​

    • Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sähköisen perhekeskuksen onnistunut käyttöönotto vaatii systemaattista ja monikanavaista viestintää. Projektin aikana viestintää toteutettiin muun muassa maksettuilla mainoksilla sosiaalisen median kanavissa (Instagram, Facebook & TikTok). Maksetut mainokset todettiin tehokkaaksi viestinnän keinoksi, sillä ne tavoittivat tuhansia pohjoissavolaisia. Painetuilla materiaaleilla kuten julisteilla ja käyntikorteilla oli myös paikkansa. Julisteet palveluiden auloissa ja asiakkaille annettava kortti saivat hyvinvointialueen ammattilaisilta myönteistä palautetta. Projektin jälkeen on näin ollen ensiarvoisen tärkeää panostaa Sähköisen perhekeskuksen viestinnällisiin toimenpiteisiin. Mikäli Sähköistä perhekeskusta ei tunneta tai se unohdetaan, jää myös palvelulla tavoiteltu hyöty saavuttamatta.

Kansikuva
Kuva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt