Sähköisten lomakkeiden yhtenäistämisen toimintamalli
Sähköisten lomakkeiden yhtenäistäminen toimintamalli kuvaa sitä prosessia, miten 23 kunnan alueella käytössä olleet lomakkeet saatiin yhtenäistettyä yhtenäiseksi koko hyvinvointialueelle.
Digitaalisten palveluiden käyttö lisääntyy jatkuvasti. Asiakkaat myös toivovat voivansa asioida digitaalisesti ja Digi-ja väestötietovirasto sekä Valtionvarainministeriö kehottaa digiä ensisijaiseksi asiointikanavaksi. Siksi myös asiakkaiden täyttämät lomakkeet haluttiin digitalisoida. Tässä prosessi on kehitytty nimenomaan asiakasrajapinnan lomakkeisiin.
Lähtötilanne oli se, että hyvinvointialueelle siirtyvän 23 kunnan palveluissa oli hyvin erilaisia lomakkeita erilaisissa sähköisissä lomakealustoissa, pdf-muodossa ja paljon käytettyjä lomakkeita myös täysin paperisina. Tätä alkutilannetta lähdettiin kartoittamaan kunnille lähetetyöllä Excel-taulukolla, johon toivottiin täytettävän eri palveluissa käytössä olevia sähköisiä lomakkeita.