Salapoliisitoiminnan tavoitteena on lisätä lasten osallisuutta ja hyödyntää lasten omaa kokemustietoa lastensuojelun kehittämis- ja vaikuttamistoiminnassa. Salapoliisitoimintaa toteutetaan yhden tai useamman päivän mittaisina ryhminä.
Lapset auttavat samassa elämäntilanteessa elävää Salapoliisi Mäyrää (käsinukke) monissa häntä mietityttävissä kysymyksissä, kuten mitä tarkoittaa hyvä apu lastensuojelussa tai millaista on laadukas sijaishuolto. Teemoja käsitellään leikin, tutkimisen ja toiminnallisten menetelmien kautta ulkoistamalla työskentely Mäyrään. Mäyrää auttaessaan lapset muuttuvat perinteisestä auttamisen kohteesta itse auttajiksi, asiantuntijoiksi, toimijoiksi ja vaikuttajiksi. Toiminnassa tärkeintä on, että lapsi saa siitä ilon ja onnistumisen kokemuksia ja että se on lapselle turvallista ja voimaannuttavaa
Salapoliisitoiminnassa lapset ovat aktiivisia toimijoita ja kaikki toiminta on tehty eettisesti ja lapsilähtöisesti lapsia kuunnellen. He saavat vaikuttaa työskentelymenetelmiin ja käsiteltäviin teemoihin. Koko toiminta on kehitetty lasten palautteen perusteella. Lapset osallistuvat myös toiminnan dokumentointiin tekemällä omia muistiinpanoja ja valokuvaamalla. Salapoliisitoiminnasta syntyy myös paljon materiaalia lasten kanssa työskentelyyn. Materiaalit on tehty lasten tuottaman tiedon pohjalta.
Mallin prosessivaiheet:
1. Prosessi käynnistyy - tilaaja (esim. kunta) haluaa kehittää lastensuojelutyötään/palveluitaan yhdessä lasten kanssa.
2. Työntekijöiden koulutus- ja perehdytystilaisuus - koulutus osallisuudesta ja lasten kokemusmaailman tavoittamisesta sekä valitaan kehittämisen teema.
3. Valmistautuminen yhteiseen kehittämispäivään - mm. lasten ja lasten lähiaikuisten kutsuminen mukaan.
4. Salapoliisipäivä/ryhmä - Lapset auttavat Mäyrää ja tuottavat kokemustietoa. Aikuisilla oma ryhmä.
5.. Lasten tuottama tieto dokumentoidaan ja jäsennetään.
6. Kehittämis-/vaikuttamistilaisuus - Tieto välitetään lastensuojelun monipuoliseen kehittämiseen ja laajemman vaikuttamistyön (esim. asennevaikuttaminen, poliittinen päätöksenteko) aineistoksi.
7. Tuki toiminnan jatkumiselle - mikäli tilaaja haluaa juurruttaa mallin organisaatioonsa.
Toimintamme arviointi nojautuu Lundyn (2007) luomaan osallisuuden malliin, jossa neljä elementtiä kuvastavat lasten osallisuuden prosessin toteutumisen välttämättömyyksiä. Elementit ovat osallistava ympäristö, lapsen äänen mahdollistaminen, lapsia kuunteleva yleisö sekä vaikuttaminen, eli toiminta lasten näkemysten mukaisesti. Salapoliisitoiminta mahdollistaa lapsille ympäristön, jossa ilmaista omia ajatuksia ja ideoita. Erilaisia menetelmiä hyödyntämällä sekä aikuisten avustuksella lasten ääni on tullut kuuluville. Tätä varten on välittömästi ollut läsnä yleisö, joka on kuullut lasten kokemukset ja ottanut ne osaksi kehittämistä. Lasten tuottamaa tietoa viedään osaksi vaikuttamistyötä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Lundy, L. (2007). “Voice is not enough”: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal 33, 6, 927-942