SAS-työryhmän toiminta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Toimintamallilla yhtenäistetään SAS-työryhmien toiminta HVA:n eri alueilla. Tavoitteena on asiakaslähtöinen, tarpeenmukainen asumispaikka ikäihmiselle sujuvan toiminnan avulla. Toiminnan painopisteenä on ennakoiva ja monialainen yhteistyö. 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimii seitsemän ikäihmisten asiakasohjausyksikköä, joiden toiminta on matalankynnyksen toimintaa. Monen yhteydenottokanavan kautta asiakas, läheinen tai ammattilainen voi olla yhteydessä asiakasohjausyksikköön. Asiakkaan tarpeen tunnistaminen, neuvonta ja ohjaus, palvelutarpeen arviointi ja päätöksenteko kuuluvat yksikköjen vastuuseen. SAS-työryhmät toimivat asiakasohjausyksiköissä ja sen kautta tehdään asumispalveluiden päätökset. Yksikköjen resurssit vaihtelevat alueilla, mitkä vaikuttavat toimintaan. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueelle siirtyminen merkitsee myös toimintojen yhtenäistämistä. Eri kuntien SAS-työryhmät lopettavat (ns. yhdistyvät) ja tilalle tulee kolme alueellista SAS-työryhmää. SAS-työryhmien toiminnan tehostaminen on tavoitteena ja painopiste on ennakoivassa työssä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointialueelle siirtyminen yhtenäisti kriteerit ympärivuorokautiseen palveluasumiseen koko alueella. SAS-työryhmät ovat toimineet joka kunnassa, mutta tulevaisuudessa alueelliset kolme (pohjoinen, keskinen ja eteläinen) SAS-työryhmää tulee jatkamaan. Lopullisena tavoitteena on saada jossain vaiheessa yksi SAS-työryhmä koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Toimintamallia on pyritty tehostamaan niin, että sen painopiste on ennakoivassa työssä. Kaikki toiminta (mm. kotihoidon tehostus) ja kuntouttavat toimenpiteet on koitettu jokaisen asiakkaan kohdalla ennen SAS-työryhmän käsittelyä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin työstämiseen on osallistunut asiakasohjaajia eri alueiden (pohjoinen, keskinen ja eteläinen) asiakasohjausyksiköistä, mutta myös asiakasohjauksen palvelualuejohtaja & vastuuyksikköjohtajat sekä ympärivuorokautisen asumisen palvelualuejohtaja. Tämä edesauttaa, helpottaa ja nopeuttaa toimintamallin käyttöönottoa. Toimijat ovat voineet itse vaikuttaa mallintamiseen. 

Tavoiteltu muutos

Asiakkaat saavat tarpeensa mukaisen asumispaikan sujuvan toiminnan myötä. Toimintamalli yhtenäistää SAS-työryhmien toiminnan  ja sujuvoittaa ammattilaisten yhteistyötä. Prosessissa on huomioitu myös taustatoimenpiteet, kuten SBM, RAI ja SosiaaliLifecare. Ammattilaiset valitsevat asiakkaat ympärivuorokautiseen palveluasumiseen, yhteisölliseen asumiseen ja jatkuvaan (pitkäaikaiseen) perhehoitoon asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti sujuvan toiminnan avulla.  

Muutoksen mittaaminen

Malli on luotu siten että se käyttöönotetaan alueellisesti, eli jatkossa HVA:lla on kolme SAS-työryhmää (eteläinen, keskinen ja pohjoinen). Käyttöönoton jälkeen SAS-työryhmien toimintaa tulee seurata ja esimerkiksi tarpeenmukaista kokoontumistiheyttä tulee tarkentaa vielä työskentelyn myötä. ​

Seurantaa tulee tehdä myös alueiden asiakasmääristä, päätösten määristä ym. eri alueiden kesken. 

Toteutussuunnitelma

Työryhmätyöskentely ja mallin hiominen

Toimintamallin hyväksyminen

Toimintamallin käytäntöön vienti

Toimivuuden arviointia

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmiset, jotka eivät enää pärjää kotona palveluiden turvin ja täyttävät hyvinvointialueen kriteerit ympärivuorokautiseen asumiseen.  

Ikäihmisten asiakasohjausyksiköiden palveluasumisesta vastaavat asiakasohjaajat ovat ajan tasalla paikka- ja jonotilanteesta omalla alueellaan. Asiakasohjaajat tekevät tiivistä yhteistyötä myös muiden alueiden asiakasohjaajien kanssa. 

Ratkaisun perusidea

Ennakoivatyö: Monialainen yhteistyö tarvittavien tietojen keräämiseen SAS-työryhmää varten. Tiedonkeruu omatyöntekijän toimesta! Esim. Varmistetaan että tehoseurantajakso kotihoidossa (tarkistuslista kotihoidolla) on tehty ja kaikki kuntouttavat toimenpiteet kokeiltu ennen SAS-työryhmää. 

SAS-työryhmän kokoonpano: SAS-koordinaattori/ palveluasumisen asiakasohjaaja (pj, kirjaaja), omatyöntekijä/-t / asiakasohjaajat (asiakkaan tilanne hyvin valmisteltuna). Tarvittaessa muut kutsutut asiantuntijat. 

Esityslista ja muistio: Yhtenäinen esityslista ja muistio -pohja käytössä 

Kokoontumistiheys: 1-2x/ kk. Tarkentuu työskentelyn myötä.

Asiakkaiden liikkuminen  hyvinvointialueen sisällä ja muualta: Yhteistyö alueiden välillä keskeistä! 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin työstämiseen on osallistunut asiakasohjaajia eri alueiden (pohjoinen, keskinen ja eteläinen) asiakasohjausyksiköistä, mutta myös asiakasohjauksen palvelualuejohtaja & vastuuyksikköjohtajat sekä ympärivuorokautisen asumisen palvelualuejohtaja. Tämä edesauttaa, helpottaa ja nopeuttaa toimintamallin käyttöönottoa. 

Toimintamallia kokeillaan käytännössä ensin osittain ja testataan yhteisen esityslistan ja muistiopohjan käyttöä. Kokemuksia kerätään ja pidetään kokemustenkeruupalaveri. Tämän jälkeen tehdään tarvittavat muokkaukset ja sovitaan jatkokokouksista ja jatkoseurannasta. Toimintamalli saadaan käytäntöön asteittain ja tarvittavia muokkauksia tehdään. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin runko on muokattavissa ja käyttävissä valtakunnallisesti eri alueilla. 

Kehittämistyöhön osallistuminen alueen asiakasohjaajilla on vaatinut resursseja. Tämä kuitenkin edesauttaa toimintamallin käyttöönottoa, koska heillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uutta toimintamallia on lähdetty kokeilemaan käytännössä pienin askelin. Kokemuksien keruu on kesken. Pienten vanhojen SAS-työryhmien yhdistäminen tuo omat haasteensa. Näkökulma omasta kunnasta yhteiseen kokonaisuuteen vaatii aina aluksi ajatusten muokkausta.