Satujen saaret -menetelmäpäivä on toiminnallinen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, jossa perheet saavat mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja toimia yhdessä kotona. 

Toimintaympäristö

Erityislapsiperheiltä kerätystä tiedosta nousi toive toiminnasta/tapahtumasta, johon koko perheellä olisi mahdollisuus osallistua toimintoihin yhdessä. Osa toivoi toimintaa johon ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa ja joka olisi kertaluontoista. Monelle perheelle on ollut tärkeää, että pääsee sellaiseen ympäristöön, jonne voi tulla lasten kanssa pelkäämättä että lapsen erityisyyttä kummastellaan tai paheksutaan. Vanhemmille oli myös tärkeää, että erityislasten tarvitsema riittävä ohjaus on huomioitu ja tilat ovat mahdollisimman esteettömät ja helposti saavutettavat ja kaikki turvallisuusjärjestelyt on otettu huomioon. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tilanne ennen käytännön toimeenpanoa: 

Paikkakunnalla vähän sellaista toimintaa, johon koetaan olevan helppo lähteä koko perheenä (turvallisuus, aikataulutus, riittävä ohjaus).

Osalla opiskelijoista vähäinen kokemus toimimisesta erityistä tukea tarvitsevien lapsien ja heidän perheidensä kanssa. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Perheiden näkökulma ja toiveet

Hankkeessa on kerätty perheiltä tietoa ja toiveita heille sopivasta toiminnasta. Kerätystä tiedosta nousi toive että koko perheellä olisi mahdollisuus osallistua toimintoihin yhdessä. Osa perheistä toivoo toimintaa johon ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa ja joka olisi kertaluontoista. Monelle perheelle on ollut tärkeää, että pääsee sellaiseen ympäristöön, jonne voi tulla lasten kanssa pelkäämättä että lapsen erityisyyttä kummastellaan tai paheksutaan. Vanhemmille oli myös tärkeää, että erityislasten tarvitsema riittävä ohjaus on huomioitu ja tilat ovat mahdollisimman esteettömät ja helposti saavutettavat ja kaikki turvallisuusjärjestelyt on otettu huomioon. Perheiden näkökulmasta esteettömyyttä ja saavutettavuutta lisää merkittävästi se, että jokaisella perheellä on oma opiskelija koko päivän eli sosiaalinen esteettömyys on myös turvattu. 

Kehittämishankkeen näkökulma ja toiveet

Hankkeen tavoitteena on lisätä perheen yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjota perheille erilaisia toimintamenetelmiä, jotka tukevat perheiden arkea ja vapaa-aikaa. Opiskelijayhteistyön näkökulmasta hankkeessa korostuu asennemuutos ja päivän toivottiin vaikuttavan opiskelijoihin niin, että ajatus työskentelystä erityislasten perheiden kanssa tuntuisi luontevalta ja kiinnostavalta. 

Ammattikorkeakoulun näkökulma ja toiveet

Oppilaitokselle oli löytää sellainen toimintamuoto, joka saadaan sidottua opiskelijoiden opintosuunnitelmaan niin, että teoriatieto lomittuisi käytännönkokemuksiin. Opiskelijoille haluttiin mahdollistaa tutustuminen päivän aikana käytettäviin menetelmiin tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoille turvallinen kohtaaminen erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa ja että tapahtuman jälkeen opiskelijat kokisivat helpommaksi lähteä työskentelemään erityislapsiperheiden kanssa.

1.    Innovatiivisena mallina voidaan pitää opiskelijoiden tarjoamaa tukea perheille päivän aikana. Jokainen perhe saa oman opiskelijan, joka päivän aikana mahdollistaa vanhemmille omaa aikaa sekä aikaa olla yhden lapsen kanssa kerrallaan (esimerkiksi Satuhierontahetkinä). Perheen opiskelijat ovat etukäteen tutustuneet perheen tuen tarpeisiin.

2.    Toisena perheiden kannalta merkittävänä uutena asiana päivän aikana mahdollistetaan kokemus luovista ja vuorovaikutuksellisista menetelmistä (esimerkiksi Satuhieronta ja LogoArt) lapsen ja vanhemman välillä. Menetelmät on valittu siten, että vanhemmat voivat tehdä niitä matalalla kynnyksellä myös kotona arjen kiireiden keskelläkin. Perheet voivat käyttää menetelmiä kotonaan lisäämään mm. lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta.

Muutoksen mittaaminen

Arvioinnin suunnitelma

Arvioitava muutos: 

  • Perheille kokemus toiminnasta, jonne on helppo tulla ja johon ei tarvitse sitoutua pitkäaikaisesti.
  • Toimintaa, joka on selkeästi aikataulutettu ja jossa on tarjolla riittävästi ohjausta lapsille
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Mahdollistaa perheille sellaisiin vuorovaikutuksellisiin menetelmiin tutustuminen, joiden käyttöä voi jatkaa kotona
  • Opiskelijoille turvallinen kokemus erityislapsiperheiden kohtaamisesta ja lisätä kiinnostusta työskentelyyn erityislasten tai heidän perheidensä kanssa.

Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit: 

Kysymykset perheille (vanhemmille)

  • Määrittelykysymykset
  • Toimintojen vanhemmuuden tukemiseen liittyvät kysymykset
  • Toimintojen perheen yhteenkuuluvuuteen liittyvät kysymykset
  • Kysymykset menetelmien käyttöönotosta

Kysymykset lapsille 

  • Vanhempien kyselyssä kysymys lapsille
  • Lapsilla oma palautekysely jo päivän aikana (opiskelijoiden suunnittelemin menetelmin)

Kysymykset opiskelijoille

  • Kysymykset toiminnan suunnittelusta 
  • Kysymykset päivän toteutuksesta 
  • Kysymykset päivän lisäämästä kiinnostuksesta esim. työskentelyyn erityislapsiperheiden kanssa

Arvioinnissa käytettävät menetelmät: 

Työmenetelmää on toteutettu viisi kertaa ja sen toimivuutta on arvioitu toimijatahojen kesken suusanallisesti vuosittain. Päivää on kehitetty järjestelmällisesti keräämällä palautteita ja käymällä yhteiskeskusteluja suunnitteluvaiheen- ja päivänkulusta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Erityislapsiperheet: perheet, joissa lapsella on erityisen tuen tarpeita diagnoosirajoista riippumatta. Perheiden tuen tarpeista ja toiveista on tehty useita kyselyitä yhdistyksen kehittämishankeen aikana (Hyvinvoiva Perhe HYPE -hanke 2014-2017).

Ratkaisun perusidea

Menetelmäpäivä on toiminnallinen päivän mittainen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. Päivä tarjoaa perheille mahdollisuuden yhteisen lomapäivän viettämiseen sekä erilaisten arkea tukevien, helposti käyttöön otettavien, menetelmien kokeilemiseen turvallisessa, esteettömässä ympäristössä. Perheen lapsille päivä tuo seikkailun omaisen kokemuksen, aikuisille mahdollisuuden vapautua hetkeksi olemaan itsensä kanssa sekä kaikille perheenjäsenille yhteisen kokemuksen uusista tavoista viettää aikaa yhdessä.

Opiskelijoille päivän valmisteleminen ja toteuttaminen on syksyn mittainen prosessi, jossa aiemmin opittu teoriatieto kohtaa käytännön. Prosessin aikana monialainen näkökulma kehittyy, yhteistyötaidot lisääntyvät, koetaan turvallisia kohtaamisia asiakkaiden kanssa, menetelmäosaamisen ymmärrys kasvaa ja työelämätaidot lisääntyvät.

Päivän Toteutuksen suunnitelma

Suunnitteluvaihe

  • Suunnitteluvaiheen aikataulutus, opiskelijoiden motivointi (syyslukukauden alkupuoli).
  • Opiskelijakoordinaattorien perehdytys
  • Yhteisen teeman ideointi päivälle
  • Opiskelijoiden ryhmiin jakautuminen oman oppimiskokemuksen mukaisesti
  • Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat päivän rekvisiittaa ja ohjelmaa sekä tutustuvat omien perheidensä tuen tarpeisiin.
  • Viestintävälineiden käyttö (Optima-alusta) suunnittelun aikana.
  • Tutustumiset päivän aikana käytettäviin menetelmiin (2-3 viikkoa ennen päivää)
  • Edellinen päivä ennen menetelmäpäivää rakennetaan rekviisiitasta tilat seuraavaa päivää varten (tiloja on useita, jokaiselle ohjelmalle oma ja sen lisäksi rauhoittumis- ja energianpurkutiloja).

Toteutusvaihe

  • Opiskelijat tulevat koululle (paikkojen laittoa)
  • Aamukahvi, yhteinen kokoontuminen
  • Perheet saapuvat ja saavat oman opiskelijansa (tai useamman, perheen koosta riippuen)
  • Ryhmiin jakautuminen omien opiskelijoiden johdolla (valokuvausluvat yms.)
  • Päivän avaus, esittelyt ja tarinan alku
  • LogoArt/Satuhieronta (ohjaajina menetelmäohjaajat)
  • Vanhempien vertaishetki ja opiskelijoiden suunnittelema ohjelma lapsille, jonka aluksi syödään eväät
  • Lounas ja tauko (opiskelijat ovat tarvittaessa mukana lounaalla)
  • LogoArt/Satuhieronta (ohjaajina menetelmäohjaajat)
  • Lasten palaute ja vanhempien rentoutumishetki (opiskelijoiden toteuttamat)
  • Konsertti ja taidenäyttely 

Päivän aikana on mahdollisuus käydä muissa tiloissa (rauhoittumiseen ja energian purkuun liittyviä tiloja), sekä tarvittaessa nukkua päiväunet. Opiskelijat ovat toteuttaneet näiden tilojen sisällön. 

Tapahtuma on kasvanut useamman vuoden toteutuksen myötä ja uutena muutoksena arvioinnin pohjalta on koulun puolelta luotu opiskelijoille opintokokonaisuus, jossa tapahtuman koordinaatio siirtyy opiskelijoille. Sen lisäksi opiskelijat vastaavat nyt myös siitä että he välittävät tietoa ja kokemuksia edeltävältä vuodelta seuraavan vuoden opiskelijaryhmille. Tällä muutoksella pyritään mahdollistamaan opiskelijoille selkeämpi kuva itse suunnitteluvaiheesta.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tilanne käytännön toimeenpanon jälkeen: 

Vanhempien kokemukset päivästä ovat olleet kauttaaltaan hyviä, kaikkein eniten perhettä tukevana toimintana päivän ajalta koetaan perheopiskelijoiden mukana olo. Esimerkiksi vuonna 2015 osallistuneista 100% vastanneista vanhemmista koki opiskelijoiden tukevan tai tukevan paljon (87,5%) heidän jaksamistaan perheenä. Useimmat vastanneet vanhemmat olivat kokeilleet jompaakumpaa menetelmää kotonaan lastensa kanssa.

Opiskelijapalautteissa vaikuttavana voidaan nähdä se, että tämä päivän mittainen kokemus toimimisesta eritystä tukea tarvitsevien lasten perheiden kanssa kasvattaa selkeästi opiskelijoiden mielenkiintoa toimia kohderyhmän kanssa. Asteikolla 1-5, (5 ”lisäsi paljon”), reilu 80 prosenttia opiskelijoista valitsi vaihtoehdon 4 tai 5, eli päivän koettiin selkeästi lisäävän kiinnostusta työskentelyyn erityislasten ja heidän perheidensä kanssa. Avoimissa kysymyksissä yksi näkyvä teema oli opiskelijoiden kokemus itsevarmuuden kasvamisesta.