Satujen Saaret -menetelmäpäivä
Satujen saaret -menetelmäpäivä on toiminnallinen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, jossa perheet saavat mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja toimia yhdessä kotona.
Erityislapsiperheiltä kerätystä tiedosta nousi toive toiminnasta/tapahtumasta, johon koko perheellä olisi mahdollisuus osallistua toimintoihin yhdessä. Osa toivoi toimintaa johon ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa ja joka olisi kertaluontoista. Monelle perheelle on ollut tärkeää, että pääsee sellaiseen ympäristöön, jonne voi tulla lasten kanssa pelkäämättä että lapsen erityisyyttä kummastellaan tai paheksutaan. Vanhemmille oli myös tärkeää, että erityislasten tarvitsema riittävä ohjaus on huomioitu ja tilat ovat mahdollisimman esteettömät ja helposti saavutettavat ja kaikki turvallisuusjärjestelyt on otettu huomioon.
Tilanne ennen käytännön toimeenpanoa:
Paikkakunnalla vähän sellaista toimintaa, johon koetaan olevan helppo lähteä koko perheenä (turvallisuus, aikataulutus, riittävä ohjaus).
Osalla opiskelijoista vähäinen kokemus toimimisesta erityistä tukea tarvitsevien lapsien ja heidän perheidensä kanssa.
Arvioinnin suunnitelma
Arvioitava muutos:
- Perheille kokemus toiminnasta, jonne on helppo tulla ja johon ei tarvitse sitoutua pitkäaikaisesti.
- Toimintaa, joka on selkeästi aikataulutettu ja jossa on tarjolla riittävästi ohjausta lapsille
- Turvallinen toimintaympäristö
- Mahdollistaa perheille sellaisiin vuorovaikutuksellisiin menetelmiin tutustuminen, joiden käyttöä voi jatkaa kotona
- Opiskelijoille turvallinen kokemus erityislapsiperheiden kohtaamisesta ja lisätä kiinnostusta työskentelyyn erityislasten tai heidän perheidensä kanssa.
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
Kysymykset perheille (vanhemmille)
- Määrittelykysymykset
- Toimintojen vanhemmuuden tukemiseen liittyvät kysymykset
- Toimintojen perheen yhteenkuuluvuuteen liittyvät kysymykset
- Kysymykset menetelmien käyttöönotosta
Kysymykset lapsille
- Vanhempien kyselyssä kysymys lapsille
- Lapsilla oma palautekysely jo päivän aikana (opiskelijoiden suunnittelemin menetelmin)
Kysymykset opiskelijoille
- Kysymykset toiminnan suunnittelusta
- Kysymykset päivän toteutuksesta
- Kysymykset päivän lisäämästä kiinnostuksesta esim. työskentelyyn erityislapsiperheiden kanssa
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
Työmenetelmää on toteutettu viisi kertaa ja sen toimivuutta on arvioitu toimijatahojen kesken suusanallisesti vuosittain. Päivää on kehitetty järjestelmällisesti keräämällä palautteita ja käymällä yhteiskeskusteluja suunnitteluvaiheen- ja päivänkulusta.
Erityislapsiperheet: perheet, joissa lapsella on erityisen tuen tarpeita diagnoosirajoista riippumatta. Perheiden tuen tarpeista ja toiveista on tehty useita kyselyitä yhdistyksen kehittämishankeen aikana (Hyvinvoiva Perhe HYPE -hanke 2014-2017).