Satujen saaret -menetelmäpäivä on toiminnallinen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, jossa perheet saavat mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja toimia yhdessä kotona. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Satujen Saaret -menetelmäpäivä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Satujen saaret -menetelmäpäivä on toiminnallinen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, jossa perheet saavat mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja toimia yhdessä kotona. 

Toteutuspaikka
Oulun seudun omaishoitajat ry, Oulun ammattikorkeakoulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Oulu
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)

Tekijä

Tiia Ikonen

Luotu

12.06.2020

Viimeksi muokattu

17.06.2020
Ratkaisun perusidea **

Menetelmäpäivä on toiminnallinen päivän mittainen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. Päivä tarjoaa perheille mahdollisuuden yhteisen lomapäivän viettämiseen sekä erilaisten arkea tukevien, helposti käyttöön otettavien, menetelmien kokeilemiseen turvallisessa, esteettömässä ympäristössä. Perheen lapsille päivä tuo seikkailun omaisen kokemuksen, aikuisille mahdollisuuden vapautua hetkeksi olemaan itsensä kanssa sekä kaikille perheenjäsenille yhteisen kokemuksen uusista tavoista viettää aikaa yhdessä.

Opiskelijoille päivän valmisteleminen ja toteuttaminen on syksyn mittainen prosessi, jossa aiemmin opittu teoriatieto kohtaa käytännön. Prosessin aikana monialainen näkökulma kehittyy, yhteistyötaidot lisääntyvät, koetaan turvallisia kohtaamisia asiakkaiden kanssa, menetelmäosaamisen ymmärrys kasvaa ja työelämätaidot lisääntyvät.

Päivän Toteutuksen suunnitelma

Suunnitteluvaihe

  • Suunnitteluvaiheen aikataulutus, opiskelijoiden motivointi (syyslukukauden alkupuoli).
  • Opiskelijakoordinaattorien perehdytys
  • Yhteisen teeman ideointi päivälle
  • Opiskelijoiden ryhmiin jakautuminen oman oppimiskokemuksen mukaisesti
  • Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat päivän rekvisiittaa ja ohjelmaa sekä tutustuvat omien perheidensä tuen tarpeisiin.
  • Viestintävälineiden käyttö (Optima-alusta) suunnittelun aikana.
  • Tutustumiset päivän aikana käytettäviin menetelmiin (2-3 viikkoa ennen päivää)
  • Edellinen päivä ennen menetelmäpäivää rakennetaan rekviisiitasta tilat seuraavaa päivää varten (tiloja on useita, jokaiselle ohjelmalle oma ja sen lisäksi rauhoittumis- ja energianpurkutiloja).

Toteutusvaihe

  • Opiskelijat tulevat koululle (paikkojen laittoa)
  • Aamukahvi, yhteinen kokoontuminen
  • Perheet saapuvat ja saavat oman opiskelijansa (tai useamman, perheen koosta riippuen)
  • Ryhmiin jakautuminen omien opiskelijoiden johdolla (valokuvausluvat yms.)
  • Päivän avaus, esittelyt ja tarinan alku
  • LogoArt/Satuhieronta (ohjaajina menetelmäohjaajat)
  • Vanhempien vertaishetki ja opiskelijoiden suunnittelema ohjelma lapsille, jonka aluksi syödään eväät
  • Lounas ja tauko (opiskelijat ovat tarvittaessa mukana lounaalla)
  • LogoArt/Satuhieronta (ohjaajina menetelmäohjaajat)
  • Lasten palaute ja vanhempien rentoutumishetki (opiskelijoiden toteuttamat)
  • Konsertti ja taidenäyttely 

Päivän aikana on mahdollisuus käydä muissa tiloissa (rauhoittumiseen ja energian purkuun liittyviä tiloja), sekä tarvittaessa nukkua päiväunet. Opiskelijat ovat toteuttaneet näiden tilojen sisällön. 

Tapahtuma on kasvanut useamman vuoden toteutuksen myötä ja uutena muutoksena arvioinnin pohjalta on koulun puolelta luotu opiskelijoille opintokokonaisuus, jossa tapahtuman koordinaatio siirtyy opiskelijoille. Sen lisäksi opiskelijat vastaavat nyt myös siitä että he välittävät tietoa ja kokemuksia edeltävältä vuodelta seuraavan vuoden opiskelijaryhmille. Tällä muutoksella pyritään mahdollistamaan opiskelijoille selkeämpi kuva itse suunnitteluvaiheesta.

Toimintaympäristö **

Erityislapsiperheiltä kerätystä tiedosta nousi toive toiminnasta/tapahtumasta, johon koko perheellä olisi mahdollisuus osallistua toimintoihin yhdessä. Osa toivoi toimintaa johon ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa ja joka olisi kertaluontoista. Monelle perheelle on ollut tärkeää, että pääsee sellaiseen ympäristöön, jonne voi tulla lasten kanssa pelkäämättä että lapsen erityisyyttä kummastellaan tai paheksutaan. Vanhemmille oli myös tärkeää, että erityislasten tarvitsema riittävä ohjaus on huomioitu ja tilat ovat mahdollisimman esteettömät ja helposti saavutettavat ja kaikki turvallisuusjärjestelyt on otettu huomioon. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Erityislapsiperheet: perheet, joissa lapsella on erityisen tuen tarpeita diagnoosirajoista riippumatta. Perheiden tuen tarpeista ja toiveista on tehty useita kyselyitä yhdistyksen kehittämishankeen aikana (Hyvinvoiva Perhe HYPE -hanke 2014-2017).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tilanne käytännön toimeenpanon jälkeen: 

Vanhempien kokemukset päivästä ovat olleet kauttaaltaan hyviä, kaikkein eniten perhettä tukevana toimintana päivän ajalta koetaan perheopiskelijoiden mukana olo. Esimerkiksi vuonna 2015 osallistuneista 100% vastanneista vanhemmista koki opiskelijoiden tukevan tai tukevan paljon (87,5%) heidän jaksamistaan perheenä. Useimmat vastanneet vanhemmat olivat kokeilleet jompaakumpaa menetelmää kotonaan lastensa kanssa.

Opiskelijapalautteissa vaikuttavana voidaan nähdä se, että tämä päivän mittainen kokemus toimimisesta eritystä tukea tarvitsevien lasten perheiden kanssa kasvattaa selkeästi opiskelijoiden mielenkiintoa toimia kohderyhmän kanssa. Asteikolla 1-5, (5 ”lisäsi paljon”), reilu 80 prosenttia opiskelijoista valitsi vaihtoehdon 4 tai 5, eli päivän koettiin selkeästi lisäävän kiinnostusta työskentelyyn erityislasten ja heidän perheidensä kanssa. Avoimissa kysymyksissä yksi näkyvä teema oli opiskelijoiden kokemus itsevarmuuden kasvamisesta.

Kansikuva
Satumainen kuva teepannutalosta, jonka edustalla vihreällä kedolla nalle-isästä, koira-äidistä ja kissa-lapsesta koostuva perhe.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä